Copilotul rănit în Apuseni: „Nu sunt speriat. Cel mai tare îmi e dor de sănătate şi să fiu din nou la manşa avionului“
0Răzvan Petrescu, copilotul rănit în accidentul aviatic care a avut loc acum o lună în Munţii Apuseni, a susţinut că sunt două lucruri pe care le doreşte cel mai mult: să-şi recupereze sănătatea şi să revină la manşa avionului. El a mai precizat că procedura îi cerea să sune prima dată la directorul general al Autorităţii Aeronautice, şi nu la 112.
Răzvan Petrescu, copilotul lui Adrian Iovan, va fi externat vineri. La exact o lună după tragicul accident aviatic care aproape l-a omorât, Petrescu se simte mai bine. „Starea mea de sănătate s-a îmbunătăţit cosiderabil şi iată că a sosit ziua cea mare în care mă întorc acasă. Mă simt bine”, a susţinut el în faţa jurnaliştilor.
Petrescu îşi aminteşte ce s-a întâmplat şi înainte şi după impact. “Am avut un moment de inconştenţă după impact şi m-am trezit undeva în lateral stânga areronavei,pe jos. Prima acţiune a mea a fost să-mi evaluez starea de sănătate. Am văzut că pot mişca degete de la picioare . Baţele erau în regulă. Apoi, m-am gândit să mă îndepărtez cât pot de aeronavă, târându-mă prin zăpadă câţiva metri, pentru că-mi era frică de o explozie. Apoi am primit foarte mult ajutor de la doctorul Radu Zamfir care era în cea mai bună stare dintre cei răniţi şi a reuşit să vină să mă ajute şi fizic şi psihic. Mi-a zis că e bine să mă mişc cât mai puţin, să stau liniştit pentru a nu-mi agrava starea de sănătate”. Imediat după aceea, a încercat să sune la 112, dar telefonul a dat eroare de conexiune. “În aviaţie procedura este să apelezi, în caz de incident, directorul general al instituţiei. Atunci m-am gândit că directorul general s-ar putea să nu răspundă imediat şi avem nevoie să răspundă cineva, şi l-am sunat pe tatăl meu, care lucrează la aceeaşi instituţiei, şi l-am rugat să urmeze procedura“, a mai spus copilotul.
Moţii, ca părinţii mei
Copilotul a refuzat să răspundă la mai multe întrebări tehnice puse de presă, pe motiv că există o anchetă în derulare şi nu poate da detalii. Petrescu a arătat că nu a comunicat cu pilotul după prăbuşire, întrucât acesta era încarcerat, iar el se afla undeva în partea stângă, în afara aeronavei. “Nu am realizat cât timp a trecut până am fost salvaţi, dar am simţit că am revenit la viaţă în momentul în care i-am văzut. Moţii sunt ca părinţii mei“, a mai spus el. Întrebat de ce îi este cel mai dor, Petrescu a spus: “Cel mai dor îmi e de sănătate şi să mă urc la manşa avonului. Nu m-a speriat acest accident. Sper din tot sufletul să nu mai existe un asemenea gen de incidente. Mi-ar plăcea însă să zbor pe avioane de linie, mai perfromante“, a conchis el. Petrescu va fi externat astăzi şi va mai face două luni de recuperare.
Citeşte şi
Procurorii Parchetului General au dispus, în cazul accidentului aviatic care a avut loc luna trecută în Munţii Apuseni, începerea urmăririi penale pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu. Aceştia au precizat că urmează să fie audiate persoanele care au coordonat zborul şi operaţiunile de alarmare, localizare şi căutare a victimelor.
La 17 zile de la accidentul aviatic din Munţii Apuseni, chirurgul Radu Zamfira spus joi, în emisiunea „Adevărul Live“, că nu se consideră un erou. Trusa de prim ajutoraflată în aeronava medicală nu i-a fost de folos pentru a-i îngriji pe colegii răniţi.
Angajaţii ROMATSA ar fi primit, în două rânduri, un set de coordonate de la Inspectoratele pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Alba şi Cluj. Cu toate acestea însă, aceştia nu au putut să gestioneze formatul coordonatelor primite, potrivit unui raport realizate de Ministerul Transportului.
Unde a greşit Ramona Mănescu în cazul tragediei aviatice din Apuseni
Ministrul Transporturilor a ignorat Hotărârea de Guvern care o plasează pe Ramona Mănescu în fruntea listei celor obligaţi să se ocupe de accidentul aviatic din Munţii Apuseni. Apărarea ei a fost un Ordin de ministru, normă inferioară unei HG.
Dosarul în care este cercetat accidentul din Apuseni a fost preluat de procurorii militari. Aşa a anunţat procurorul şef al Curţii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr, care a adăugat că în cazul accidentului există „suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor miniştri”. Ancheta arată că, în ziua tragediei, informaţiile primite de pe telefonul din reţeaua Orange al medicului Zamfir au fost folosite de angajaţii de la ISU abia după două ore.
Doctorul Sorin Ianceu, unul dintre supravieţuitorii accidentului aviatic din Munţii Apuseni, a explicat că într-unul din apelurile sale date la 112 i-a explicat operatorului locul exact în care s-a prăbuşit avionul pilotat de Adrian Iovan.
Aleşii vor ancheta activitatea STS, după accidentul aviatic din Apuseni
Comisia de Apărare din Senat va ancheta modul în care Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a gestionat cazul accidentului din Apuseni.
La două săptămâni de la tragedia aviatică din Apuseni, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a făcut publice "coordonatele" transmise de unul dintre supravieţuitorii accidentului, doctorul Radu Zamfir, susţinând că reprezentau de fapt „ ora afişată pe telefonul mobil”.
Raportul Inspectoarutului de Urgenţă Cluj pe 2013 a fost prezentat, joi dimineaţă, de către şeful ISU Cluj, Dorin Ungur. Prezent la conferinţa de presă a fost şi Ioan Rus, directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale Cluj.
Radarele descoperă exclusiv aeronavele aflate în zbor şi nu pot fi utilizate pentru a descoperi ţinte terestre, iar dispariţia de pe radar a unui avion nu înseamnă neapărat că acesta s-a prăbuşit, precizează Statul Major al Forţelor Aeriene.
Lecţia de orientare pe înţelesul tuturor
La ştirile de dimineaţă am auzit ceva incredibil: „autorităţile nu au ştiut să interpreteze corect coordonatele geografice” ale locului unde s-a produs accidentul aviatic. Îmi vine greu să cred că noţiunile care se învaţă la geografie în clasa a V-a sau în clasa a IX-a nu sunt ştiute de către cei puşi să gestioneze situaţii de urgenţă.