FOTO Marea devalizare a industriei româneşti. Fosta mândrie a României comuniste, colosul siderurgic din Bărăgan, făcut praf de privatizări

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aşa arăta combinatul la sfârşitul anilor 80 Foto: Arhivă Sindicat
Aşa arăta combinatul la sfârşitul anilor 80 Foto: Arhivă Sindicat

Combinatul siderurgic de pe malul Borcei, printre cele mai importante din sud-estul Europei, este astăzi o ruină. Privatizările nereuşite au făcut praf colosul din Călăraşi care dădea o pâine, în vremurile bune, la 6.000 de muncitori.


În acelaşi timp a fost înfiinţat un altul în Polonia. Şi astăzi acesta produce oţel. La Călăraşi, mastodontul a fost inaugurat în 1979, după ce a fost accesat un credit internaţional de peste 100 de milioane de dolari. Înălţat pe o suprafaţă de 650 de hectare, acesta a fost cotat, în anii 80, ca unul dintre cele mai importante din sud-estul Europei în care se producea şină de cale ferată. Imediat, după Revoluţie a fost privatizat, apoi demontat bucată cu bucată şi vândut la fier vechi.
Autorităţile locale spun că privatizarea combinatului a început în 1996, când aproape 20 de firme din ţară şi de peste hotare au participat la licitaţie. O nouă rundă de negocieri a avut loc doi ani mai târziu, dar nu cu mai multe şanse de reuşită. În încercarea de a vinde combinatul, autorităţile române au reuşit să cheltuie nu mai puţin de 100 de milioane de dolari.

Siderca a fost vândut, în cele din urmă, pentru 20 de milioane de dolari. Se întâmpla în 2002, dar compania italiana care l-a cumpărat nu şi-a respectat angajamentul de a-l pune iar pe picioare. L-a vândut pentru 37 de milioane de dolari, o sumă aproape dublă faţă de cea cu care l-a cumpărat. Fosta mândrie a României comuniste a fost divizată în patru mari companii: Sidertrans, Martifer, Donalam şi Donasid. În prezent la fostul combinat siderurgic Călăraşi - Siderca funcţionează o oţelărie şi un laminor, deţinute de firma Tenaris. Are o capacitate de producţie anuală de 470.000 de tone, care include o oţelărie electrică şi linii de turnare continue, folosind ca materie primă fierul vechi.

Centru industrial la Cracovia

În aceeaşi perioadă, guvernul comunist al Republicii Populare Polone a ordonat construcţia celui mai mare combinat siderurgic din ţară. Înfiinţarea uriaşului Combinat Siderurgic Lenin (astăzi Întreprinderea Siderurgică Tadeusz, aflată în proprietatea companiei Mittal Steel) a adus transformarea Cracoviei dintr-un oraş universitar într-un centru industrial.  ArcelorMittal Polonia (anterior Mittal Steel Polonia), este cel mai mare producător de oţel din Polonia, având peste 11.000 de angajaţi.

Datorită investiţiilor, a căror valoare în 2004-2013 s-au ridicat la 4,8 miliarde zloţi, ArcelorMittal Polonia a devenit unul dintre producătorii de oţel importanţi din Europa. ArcelorMittal Polonia concentrează aproximativ 70 %din capacitatea de producţie a industriei siderurgice poloneze. De asemenea, compania este unul dintre cei mai mari exportatori polonezi şi producători de cocs din Europa. Capacitatea de producţie ajunge la aproximativ 5 milioane de tone pe an.

6.000 de angajaţi pe malul Borcei

Şi platforma siderurgică de pe malul Borcei avea cu ce să se mândrească. Înainte de anii 90, aici se produceau 200.000 de tone de oţel pe an, iar 6.000 de oameni lucrau în combinat. „Acum, doar 500 de oameni mai lucrează aici. Dintre aceştia, 300 activează la oţelărie, iar 70 la laminor“, spune Viorel Dobre, fost preşedinte la Sindicatul Liber Donasid Călăraşi. Nicolae Ceaşuşescu avea planuri măreţe cu platforma siderurgică. De visul său însă s-a ales praful. Comunele Ceacu şi Cuza Vodă, aflate la o distanţă de aproximativ 8 kilometri de combinat urmau să dispară de pe hartă. În locul acestora trebuia să fie extins combinatul care ar fi asigurat o producţie record de oţel.

Marca nr.1

 „A fost o bucurie pentru acest oraş, pentru călărăşeni, acest combinat. Se rezolva o problemă capitală, aceea a creării locurilor de muncă, dar existau oameni, în special, din cadrul sistemului bancar care ne puneau piedici“, spune Ilie Petre, primul om angajat pe platforma siderurgică de pe malul Borcei.
Absolvent în anul 1972 al Facultării de Finanţe- Bănci din cadrul Academiei de Studii Economice, Petre era cea mai potrivită persoană pentru a ocupa postul de contabil –şef la combinatul din Călăraşi. „Terminasem facultatea cu media 10 şi s-au gândit, probabil, că sunt destul de bine pregătit pentru a face faţă provocărilor. Am ajuns la combinatul din Călăraşi când se băteau ţăruşii pentru începerea construcţiei. Numirea mea s-a făcut la propunerea Elenei Ceauşescu“, îşi aminteşte fostule economist.

Planuri de viitor, port de containere

Consiliul Judeţean(CJ) Călăraşi intenţionează să achiziţioneze 100 de hectare de teren din zona combinatului siderurgic pentru a dezvolta un port de containere. Investiţia ar urma să fie demarată cu sprijinul unui concern german. Înainte de toate, este nevoie de preluarea Canalului Siderca în proprietatea administraţiei locale. “E interesant pentru noi să luăm acea suprafaţă pentru a construi portul de containere cu nemţii care, sper, într-o bună zi, să vină la Călăraşi. Portul de containere îl vrea şi Prefab-ul, şi Tenaris şi Saint Gobain”, a precizat Răducu Filipescu, preşedintele CJ Călăraşi.
 
 

Vă recomandăm şi:

O deputată PNL cere naţionalizarea combinatului siderurgic de la Oţelul Roşu. Administratorul judiciar spune că nu este posibil

Proteste în siderurgie. Cum se vede industria Hunedoarei, din interior

FOTO Ruinele combinatului siderurgic devin parc de afaceri: cum arată zona la trei luni de la începerea ecologizării

Călăraşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite