FOTO Gara de marmură din Călăraşi, visul dictatorului Ceauşescu. Clădirea a fost construită de puşcăriaşi în anii 80

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara de pe malul Borcei, înainte de începerea lucărilor de modernizare Foto:I.S.
Gara de pe malul Borcei, înainte de începerea lucărilor de modernizare Foto:I.S.

Cândva, gara era o mândrie în oraşul din inima Bărăganului. Ceauşescu nu s-a calicit. Construită înainte de 1989, gara din Călăraşi a fost tapetată cu marmură de cea mai bună calitate. Acum este modernizată cu 4,8 milioane de euro.


Clădirea impunătoare, care sfida chiar şi alte gări din oraşe cu pretenţii, a intrat în reparaţii capitale, deşi nu era cazul. La Călăraşi ajung, paradoxal, doar 6 perechi de trenuri, şi toate personale. Depre călători nu mai vorbim, îi numeri pe degete. Doar navetiştii mai circulă, restul călărăşenilor alegând varianta autocarului sau microbuzului pentru deplasarea în afara judeţului, mult mai comodă şi rapidă.

Inaugurată în 1984

Nicolae Ceauşescu voia să facă din Călăraşi un important centru industrial al României. Faptul că oraşul este situat pe malul Borcei a constituit un mare avantaj. În primă fază a fost construit Combinatul Siderurgic, apoi Ceauşescu a ordonat şi construcţia Combinatului de Celuloză şi Hârtie, un alt colos industrial care a necesitat milioane de lei şi multă muncă. Pentru că dorea ca municipiul Călăraşi să devină un pol de referinţă pe harta economică a ţării, cu câţiva ani înainte de Revoluţie s-a ridicat gara. Lucrările s-au realizat cu forţă de muncă de la batalioanele disciplinare ale armatei, puşcăriaşi şi muncitori din construcţii. Gara a fost inaugurată în anul 1984.

Buget de 20 milioane de lei

De atunci, nu s-a mai investit nimic. Astăzi, gara, capăt de linie, a devenit raiul maidanezilor şi al elevilor de liceu care o tranzitează în drumul spre casă. Modernizarea gării a fost demarată  la finalul anului 2011. Nici la Slobozia, lucrurile nu stau mai bine. Proiectul de reabilitare a  gării a intrat la apă. Investiţia în modernizare a imobilului are întârzieri de peste şase luni. Toate acestea în condiţiile în care primele milioane de euro provenite din fonduri europene au fost deja cheltuite. În total lucrările se ridică la peste şase milioane de euro.

Lucrări nefinalizate

Proiectul este finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regionala şi are o durată de execuţie a lucrărilor de 17 de luni. Bugetul, puţin peste 20.000.000 lei.  Lucrările par a fi în grafic, însă departe de a fi terminate, aşa cum prevede proiectul. Nici vorbă de inaugurare, aşa cum este prevăzut în contract. Termenul de finalizare era mai 2013. “ Ştiu că se lucrează intens şi că déjà s-au realizat jumătate din lucrări. Se renovează şi pasajul, dar şi pasarela, iar calea ferată va fi modernizată din zona 10 Nivele”, a precizat Daniel Ştefan, director  Integrarea Europeană din cadrul Consiliului Judeţean Călăraşi.

Modernizarea, făcută de Construcţii Erbaşu

CFR SA a semnat un contract de 4,83 milioane euro, fără TVA, cu societatea româno-franceză Construcţii Erbaşu/TIAB/Compania Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc pentru modernizarea staţiei Călăraşi Sud. Lucrările vizează consolidarea clădirii de călători, recompartimentarea spaţiilor clădirii, refacerea peroanelor, finisajelor interioare şi exterioare, instalaţiilor sanitare, electrice şi termice, precum si sistematizarea pieţei gării.

Vă recomandăm şi:

Procesul comunist din Gara Teiuş: cum au fost judecaţi ceferiştii vinovaţi de catastrofa feroviară din 1968

FOTO Gara Slobozia, monument istoric lăsat în paragină

FOTO Vechea gară a Bacăului, demolată într-o noapte din ordinul prim-secretarei Alexandrina Găinuşe. Noua clădire a fost ridicată în următoarele 6 luni

Călăraşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite