FOTO Braşovul, de la un oraş industrial la unul turistic şi occidental

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă în perioada interbelică Braşovul este un oraş chochet, de tip occidental, în perioada comunismului a fost transformat întrun imens cartier de blocuri. A scăpat de „modenizare“ doar centrul istoric care este acum atracţia turistică principal a oraşului. După 1990 Braşovul s-a transformat total, s-a dezvoltat enorm lucru observat de românii plecaţi din ţară care revin în vizită în oraş.

Braşovul a fost în perioada interbelică un oraş comopolit, cu restaurant cochete, locuri de promenadă şi târguri de meşteşugari. Odată cu venirea comuniştilor cartierele liniştite au fost demolate în locul lor au răsărit începând cu anii 60-70 mii de blocuri cenuşii. Doar Centrul Istoric şi Zona Bartolomeu au scăpat de demolare.

„Printr-un adevărat miracol, datorat în foarte mare măsură unui grup restrâns de oameni din zona istoricilor de artă şi arhitecţilor din comisiile de specialitate ale Ministerului Culturii din vremea comunismului, centrele istorice medievale din oraşele transilvănene au fost scutite de "modernizările" fără noimă desfăşurate în multe din oraşele României comuniste. Includerea a numeroase clădiri din aceste centre istorice în Lista Naţională a Monumentelor Istorice sau decretarea unor întregi cartiere drept rezervaţii arhitectonice a dus la salvgardarea centrelor istorice. Dacă zone precum Bartolomeu (cea mai veche parte a Braşovului), Centrul Istoric (suprapus în bună măsură peste cetatea medievală) şi parţial cartierul Şchei şi-au conservat caracteristicile şi imaginea de ansamblu care le-au consacrat în manualele de istoria arhitecturii, altele nu au avut acelaşi noroc. Aici ne referim la zona de întâlnire a vechiului Braşov cu oraşul nou comunist, industrial, de cartiere de blocuri (numite nu arareori şi, pe bună dreptate, imense dormitoare pentru muncitori). Practic, toată zona de blocuri de astăzi din preajma Centrului Civic, a fostei întreprinderi Hidromecanica, Bulevardul Gării arăta cu totul altfel acum 50 de ani, fiind preponderent o zonă liniştită de case“, povesteşte Valer Rus, directorul Muzeului Casa Mureşenilor, într-un interviu acordat lui Eugen Andronic.

De la oraş industrial la unul turistic

Până în anii 90 Braşovul a fost un puternic oraş industrial. Uzinele Steagu Roşu, Tractorul, Rulmentul şi Hidromecanica erau motorul oraşului. Acum acestea au dispărut şi în locullor au răsărit centre comerciale. Din fericire, la Braşov, comuniştii nu au distrus zonele verzi şi nu au făcut defrişări masive. „Braşovul a fost un oraş industrial, cenuşiu ân vremea comuniştilor. În ultimii 20 de ani s-a schimbat însă cu totul. Acum putem spune că este un oraş occidental. Fabricile, care acum sunt private, sunt în afara oraşului.

Centrul istoric a fost conservat şi reabilitat şi este acum o adevărată atracţie turistică. Bastioanele au fost renovate. Biserica Neagră este pusă în valoare. Piaţa Sfatului a redevenit un loc de relaxare plin cu terase şi restaurante chochete. În următorii ani tot centrul oraşului va deveni pietonal şi va arăta exact ca marile oraşe occidentale. Vechile cartiere comuniste nu mai arată la fel de cenusiu. Blocurile nu pot fi echimbate, dar s-au făcut multe reabilităţi, oamenii au apelat la izolarea termică şi blocurile arată acum ca noi. Spaţiile verzi au fost păstrate, iar în toate cartierele sunt acum locuri de joacă pentru copii şi locuri de parcare amenajate. Putem spune că Braşovul este un oraş care îmbină modernul cu caracterul medieval“, spune Ion Turceanu, architect.

Edilii au readus la viaţă în ultimii ani marile parcuri ale oraşului care au fost complet renovate. Parcul Tractorul prin care în vremea comuniştilor nu se traversa noaptea deoarece era o zonă rău famată, este acum unul modern. Lacul de Noua care a fost ani la rând doar un teren viran şi groapă de gunoi improvizată, este acum un loc suberb de relaxare (cu locuri de joacă, fitness în aer liber, locuri de grătar şi restaurant) la sfârşit de săptămână.

Braşovul, oraşul în care se circulă bine

În 60 de ani populaţia Braşovului s-a triplat. Dacă în 1941 oraşul acea 84.557 de locuitori, la recensământul din 2011 s-a ajuns la 253.200 de locuitori. A fost bevoie astfel şi de dezvoltarea infrastructurii. Linia de tramvai a fost desfiinţată pentru a putea lărgi bulevardele. Dacă în vremea comunismului erau doar zece trasee de autobuz, acum sunt 34 cu plecări din zece capete de linii principale. În total, mijloacele de transport în comun acoperă 566 de kilometri.

Braşovul mai are o particularitate. Este numit oraşul giratoriilor. Mai sunt doar şase semafoare, iar în rest sunt doar sensuri giratorii decorate cu flori. „Braşovul arată complet schimbat faţă de anii 90. Schimbat în bine. Diferenţa se vede clar, De când intri în oraş îţi dai seama că eşti într-un oraş occidental. Totul este curat, străzile sunt asfaltate, iar centrul arată extraordinar“, a spus Anca Roşu, care locuieşte de 15 ani în Italia.

Motorul Regiunii Centru

Braşovul este motorul economic al Regiunii Centru. Jumătate dintre turiştii care ajung în zonă vin la Braşov. Braşovul este al doilea oraş turistic al ţării după Bucureşti. Oraşul este lider şi la exporturi şi industrie. În ultimii 20 ani s-au construit zece fabrici cu capital străin care au creat locuri de muncă şi care duc mai departe caracterul industrial al oraşului.

Pe aceeaşi temă:

Toate poveştle ştiute şi neştiute ale Braşovului

Cetăţile Braşovuluil, pline de mister

 

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite