Mocăniţa Transilvaniei, care lega acum jumătate de secol Târgu Mureş de Budapesta, se vrea în Patrimoniul Naţional

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Anul acesta se aniversează 100 de ani de la inaugurarea căii ferate înguste şi punerea în circulaţie a primelor trenuri pe traseul ce leagă Târgu Mureş de comuna bistriţeană Lechinţa. O asociaţie formată dintr-o mână de oameni vrea să-i ofere cadou trenului cu aburi un loc în Patrimoniul Naţional.

Primele trenuri de călători şi marfă pe traseul ce străbate Câmpia Transilvaniei între Târgu Mureş şi Lechinţa au fost puse în funcţiune în urmă cu 100 de ani. Traseul a fost revitalizat de curând primind numele de Mocăniţa Transilvaniei. De promovarea acestui traseu care te vrăjeşte cu peisajele sale de poveste se ocupă o mână de oameni care au pus la punct şi o asociaţie în acest sens.

În momentul de faţă asociaţia are doar 6 membri, din Bistriţa-Năsăud, Mureş şi Cluj. Deşi cei care formează acest ONG pot fi număraţi pe degetele, ambiţiile sunt mari. Cei 6 vor să ofere trenului cu aburi o aniversare ca la carte anul acesta, când se împlinesc 100 de ani de când a fost pusă în funcţiune această linie îngustă.

„Prin acest eveniment vrem să-i aducem împreună pe cei care îndrăgesc trenurile de epocă, pasionaţi şi entuziaşti ai căii ferate, persoane cu iniţiativă care pot pune umărul la salvarea mocăniţei, turişti şi curioşi. Dorim să implicăm comunităţile locale pe teritoriul cărora trece calea ferată, acestea având o legătură profundă cu mocăniţa în ultimul secol, micii producători şi produsele lor, precum şi poziţionarea ca o zonă rural-arhaică din punct de vedere turistic”, precizează organizatorii evenimentului.

Evenimentul se va întinde pe două zile şi se va desfăşura în perioada 15-16 august. Acesta va include degustări ale celebrului vin de Lechinţa, expoziţie de drezine aduse tocmai din Ungaria, foc de tabără, concert în aer liber, proiecţii de film şi plimbări cu mocăniţa.

Greul începe abia după eveniment, când ONG-ul proaspăt înfiinţat vrea să implice autorităţile locale de pe traseul Mocăniţei Transilvaniei în promovarea traseului şi să facă demersurile necesare pentru includerea ei în Patrimoniul Naţional. Astfel, acest traseu va fi protejat şi nu va putea fi desfiinţat.

Cum s-a transformat mocăniţa din necesitate, în oportunitate turistică

Preţ de 15 ani nu s-a mai auzit niciun şuierat de tren pe ruta Târgu-Mureş-Lechinţa. Asta până în urmă cu patru ani, când omul de afaceri Cristian Răspopa a concesionat această rută cu depou şi linie.

Momentan, din cei 100 de kilometri mai sunt funcţionali 35 de kilometri, care leagă localitatea Teaca de Râciu. Dezvoltatorul are în plan prelungirea rutei cu cel puţin 10 kilometri.

În perioada austro-ungară acest traseu era folosit să transporte persoane şi marfă la Târgu Mureş. În 1918 a fost cumpărată de la statul maghiar de CFR, însă în perioada celui de-al Doilea Război Mondial, maghiarii au pus din nou mâna pe această rută.

Atunci maghiarii au decis că trebuie să lege cumva Târgu Mureş de Budapesta, iar această rută nu făcea altceva decât să le sprijine iniţiativa. În 1940 au construit în doar trei luni un tronson care leagă Viile Tecii de Lechinţa, asigurându-se astfel legătura cu Budapesta. Cu ajutorul acestei rute, maghiarii reuşeau să-şi asigure transportul armamentului în zonă.

Această rută a funcţionat până în 1995, reuşind să reziste în principal datorită faptului că la Târgu Mureş şi la Lechinţa funcţionau două fabrici de zahăr care atrăgeau mulţi navetişti. De asemenea, cu trenurile care mergeau pe acest traseu se transporta sfecla de zahăr precum şi alte cereale produse de populaţia din zonă.

Ideea unui tren turistic a apărut prima dată în 1995, când linia a fost preluată de către Societatea de Turism Feroviar. Ideea a murit însă în faşă, ultimul tren turistic circulând în 1996.

Trenul care arată splendoarea acestei zone este format dintr-o locomotivă cu aburi şi două vagoane în care încap în jur de 100 de persoane. În cei 35 de kilometri parcurşi treci prin livezi, prin zone sălbatice unde nu este de mirare să te întâlneşti chiar şi cu căprioare sau iepuri sălbatici. De asemenea, câteva minute bune când străbaţi cei 5 kilometri prin pădure ai ocazia să intri într-o lume a visării, materializată printr-un tunel de vegetaţie transpus parcă din poveşti.

Programul centenarului

16 august:
15:00: Trenul cu abur este aşteptat în gara Teaca, este dezvelită o plachetă comemorativă situată pe peretele gării, este prezentată istoria căii ferate şi a mocăniţei şi este prezentat modul cum funcţionează locomotiva cu abur.
16:00: Vizită la muzeul mocăniţei aflat în biroul de mişcare.
16:30: Degustare vin de Lechinţa în clădirea drezinei şi expoziţie cu 6 drezine aduse din Ungaria.
17:30: Plecare cu trenul în Valea Lupului.
18:30: Muzică tradiţională de pe câmpie, gulaş la ceaun, instalarea corturilor celor care vor rămâne peste noapte.
21:00: Plecare tren la Teaca (pentru cei care nu doresc să rămână peste noapte).
21:30: În Valea Lupului va fi proiectat filmul „Billionaire Star Hotel”, care include şi Mocăniţa Transilvaniei.
23:00: Foc de tabără şi concert live.
17 august:
09:00-10:00: Mic dejun tradiţional
10:30: Plecarea drezinelor la Râciu. Plecare înapoi spre Teaca la 14:00, cu oprire în Valea Lupului până seara.
11:00: Plecare tren diesel la Comlod unde se vizitează castelul.
13:30: Plecare tren din Comlod spre Teaca.


Vă mai recomandăm:
 

FOTO Mocăniţa Transilvaniei renaşte din cenuşă la începutul anului 2015, pe traseul care lega acum 100 de ani Târgu Mureş de Budapesta

Cum m-a vrăjit Mocăniţa Transilvaniei, care acum jumătate de secol asigura transportul de armament din Ungaria la Târgu Mureş

Bistriţa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite