Istoria suprinzătoare a tramvaiului. Vehiculul care a fost inventat în Europa, dar a fost implementat masiv în SUA

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În prima fază, tramvaiele erau trase de cai FOTO: Volker Wollmann
În prima fază, tramvaiele erau trase de cai FOTO: Volker Wollmann

Apariţia tramvaiului ca mijloc de transport în comun i se datorează lui Weren von Siemens, care a preluat ideea unui american de origine belgiană şi a implementat-o la Berlin. Din cauza costurilor mari, însă, în Europa s-a răspândit mai greu.

În 1870, în România încă se circula intens cu birjele. În Bucureşti erau înscrişi 130 de muscali sau birjari, care erau responsabili de transportul cetăţenilor. Două decenii mai târziu, în 1879, Weren von Siemens prezenta la expoziţia meşteşugărească şi industrial de la Berlin primul tramvai experimental. 

Doi ani mai târziu, Karel van de Poele, un american de origine belgiană, construieşte primul tramvai electric propriu-zis. Siemens preia rapid ideea de la Karel van de Poele şi pune în funcţiune prima linie de tramvai din lume, în Berlin.

Potrivit scriitorului şi istoricului Volker Wollmann, care a dedicat,  mai multe volume patrimoniului preindustrial şi industrial al României, întrucât alimentarea cu energie electrică asigurată printr-o şină amplasată la mijlocul terasamentului de cale ferată, prezenta o serie de neajunsuri şi un factor de pericol, firma Siemens & Halske introduce în anul 1882, în cartierul Charlottenburg din Berlin, o linie de tramvai a cărei alimentare a fost realizată de un conductor fixat pe stâlpi electrici.

Acest sistem a fost preluat în anii care au urmat şi folosit la linia de tramvai de lângă Viena, de la Frankfurt sau Budapesta. Culmea, din cauza costurilor ridicate, nu s-au mai construit în perioada aceea alte linii de tramvai. 

Americanii au preluat ideea şi au răspândit-o masiv

Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre americani, care au preluat ideea din Europa şi au răspândit-o masiv. Primul tramvai electric s-a pus în funcţiune în anul 1884, urmând ca zece ani mai târziu, în 1892, să existe 450 de tramvaie, care circulau pe o reţea de şine de 500 de kilometri şi însumând un parc de 6.700 de vagoane cu motor.

Tot dezvoltarea masivă de pe pământ american a dus la renunţarea în Europa, la sfârşitul secolului al XIX-ea şi începutul secolului următor la tramvaiele acţionate de maşini cu aburi sau a celor cu tracţiune animală. 

Astfel, în 1902, Germania deţinea 130 de oraşe sau suburbia unde circulau tramvaie pe linii simple sau duble, care însumau 3.800 de kilometri. Parcul de vagoane era format din 12.500 de vagoane cu motor şi 8.000 de vagoane remorcă. 

tramvai 2

Pe timp de iarnă, la tramvaie se ataşau pluguri pentru zăpadă (Foto:Volker Wollmann)

Capitala României, fruntaşă la implementarea ideii

Pe măsură ce se dezvoltau marile oraşe de pe teritoriul României, tramvaiul electric intra în concurenţă cu cel cu cai, mai rar cu tramvaiele acţionate de maşini cu aburi. 

„În Bucureşti, tramvaiele trase cu cai au funcţionat până în 1929, deşi în anul 1894  s-a introdus primul tramvai electric din România, cu o lungime de 5,5 km, situată în Bucureşti. A fost printre primele din Europa, la doar câţiva ani de cele din Germania, Austria sau Anglia”, precizează Volker Wollmann în Patrimoniu preindustrial şi industrial în România. 

În 1895 s-a introdus tramvai electric în Timişoara, în 1899 în Brăila, în 1900 în Iaşi şi în 1901 în Galaţi. La acea vreme, tramvaiele aveau uşi pe ambele părţi, călătorii putând să urce şi să coboare pe unde doreau. 

Vă mai recomandăm:

Organizare impresionantă a pompierilor de acum 150 de ani: funcţiona plasa pentru cei blocaţi la înălţime, iar anunţurile se făceau cu toba

Cum funcţiona sistemul bancar acum 200 de ani. Fiecare etnie avea propriile bănci

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite