Ce este ecartamentul şi cum influenţează conducerea unui autovehicul
0Ecartamentul este un termen tehnic folosit, în special, în domeniul căilor ferate, dar mai este utilizat şi în pentru a defini un termen tehnic în domeniul auto.
Termenul ecartament folosit în domeniu auto se referă la urmele lăsate pe un teren de roţile aceleaşi osii ale unui vehicul. La autoturisme ecartamentul se referă la lăţimea maşinii de la linia centrală a roţilor de pe aceeaşi osie. În domeniul căilor ferate, reprezintă distanţa dintre feţele interioare ale celor două şine de cale ferată.
După ecartament, căile ferate se împart în:
- căi ferate cu ecartament normal, de 1.435 mm, caracteristic celor mai multe ţări europene, asiatice, şi africane;
- căi ferate cu ecartament larg, mai mare de 1.435 mm:
- cu ecartament de 1.524 mm, specific pentru Rusia şi ţările foste membre ale Uniunii sovietice, Mongolia;
- cu ecartament de peste 1.600 mm, specific pentru Spania, India, Chile;
- căi ferate cu ecartament îngust, sub 1.435 mm (700–1.200 mm), folosite în zonele montane, forestiere, agricole şi pe şantiere.
În România ecartamentul adoptat este cel de 1.435 mm (1.432 mm pentru metrou), însă există şi căi ferate istorice cu ecartament îngust (Mocăniţa, 760 mm), precum şi căi ferate cu ecartament larg (tipic rusesc). Oraşul Sighetu Marmaţiei, judeţul Maramureş, a avut aceste trei tipuri de ecartament până la desfiinţarea transportului feroviar pe ecartament îngust între oraş şi exploatările forestiere din regiune. În prezent, între Câmpulung la Tisa şi Valea Vişeului, calea are şi ecartament normal, pentru CFR, şi ecartament larg, pentru trenurile ucrainene care circulă pe aici.
În prezent, 60% din căile ferate din lume au adoptat ecartamentul standard (1.435mm), restul de 40% reprezentând fie sisteme care au adoptat alte măsurători, fie cazuri izolate de zone a căror compatibilitate cu restul căilor ferate s-a realizat prin alte mecanisme, decât adoptarea propriu-zisă a standardului. Circa 20% din căile ferate din lume sunt caracterizate de ecartamentul metric, cu dimensiunea de 1.000 mm sau 1 m, cele mai lungi sisteme de acest gen fiind întâlnite în America de Sud. În România, ecartamentul metric este folosit la căile de tramvai din Arad, Iaşi şi Sibiu.
În domeniul auto, ecartamentul sau ”track width” în engleză influenţează în mod direct manevrabilitatea unui autovehicul şi viteza de răspuns a direcţiei. În mod normal, ecartamentul se reglează simetric, astfel că roţile au aceeaşi distanţă în raport cu axă longitudinală. Un ecartament frontal crescut scade aderenţă, creşte subvirarea, scade viteză de răspuns la direcţie. Un ecartament crescut pe spate creşte aderenţa la intrarea în curbă şi manevrabilitatea, însă ecartamentul redus tot pe spate creşte aderenţă frontala în curbele de tip ac de păr. Reglajul fin al ecartamentului afectează performanţa maşinii.