„3C“, un proiect prin care AJOFM Alba s-a implicat în modernizarea Serviciului Public de Ocupare din România
0Prin proiectul AJOFM Alba a fost realizată o strategie de formare profesională a personalului din structurile Serviciului Public de Ocupare din cele trei regiuni, instrument programatic care planifică pentru 3 ani formarea profesională. Experţii proiectului au elaborat şi manuale de noutate absolută pentru piaţa muncii din România.
Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă(AJOFM) Alba a derulat, în perioada 1 august 2011-31 iulie 2014, proiectul „3C –Calitatea Crează Competenţe- Calitatea în formare Crează Competenţe profesionale de nivel european pentru personalul SPO din Regiunile Centru, Vest şi Nord-Vest”.
Contribuţie la modernizarea SPO România
Rezultatele şi contribuţia fiecărui partener la atingerea indicatorilor proiectului şi ai POSDRU au fost prezentate în cadrul Conferinţei interregionale de închidere a proiectului, desfăşurată la Oradea, în perioada 28-30 iulie 2014. În cadrul evenimentului a fost evidenţiată importanţa formării profesioanale şi materialelor de învăţare de tipul procedurilor, manualelor, ghidurilor sau sistemelor de evaluare realizate de experţii proiectului pentru dezvoltarea beneficiarilor proiectului: salariaţii structurilor Serviciului Public de Ocupare(SPO) din Regiunile Centru, Vest şi Nord-Vest. Una dintre sesiunile evenimentului a fost destinată schimbului de opinii, propunerilor şi punctelor de vedere ale beneficiarilor. Participanţii au analizat şi modalităţile prin care pot fi menţinute şi valorificate rezultatele obţinute.
Proeictul a avut 15 activităţi, dintre care una s-a concretizat în elaborarea unei Diagnoze care prezintă nevoile de formare profesională pentru salariaţi ai structurilor SPO din cele trei regiuni în relaţie directă cu serviciile furnizate. Documentul a stat la baza programelor de formare desfăşurate prin proiect şi poate fi valorificat în fundamentarea procesului de dezvoltare profesională a personalului SPO. Prin demersul AJOFM Alba şi a partenerilor a fost elaborată Strategia interregională de formare profesională a personalului SPO din cele trei regiuni, instrument programatic care planifică pentru 3 ani formarea profesională. Experţii proiectului au elaborat şi manuale de noutate absolută pentru piaţa muncii din România. Dintre acestea cele mai reprezentative sunt: „Baromentul încrederii clienţilor SPO”, „Planul individualizat de acţiune pentru ocupare” şi „Barometrul ocupabilităţii”. Manualele se remarcă printr-o importantă componentă practică şi conţin instrumente de lucru menite să asigure trecerea de la servicii dominat cantitative la unele calitative în care potenţialul fiecărui client să fie mai bine cunoscut şi valorificat.
„Proiectul nostru s-a bucurat de susţinere şi apreciere din partea instituţiilor SPO din Regiunile Centru, Vest şi Nord Vest. Am colaborat cu 20 de structuri din rândul cărora am selectat şi susţinut diferenţiat în procesul de identificare şi acoperire a nevoilor de formare 450 de specialişti. Merită amintit faptul că am reuşit un indice de atingere a indicatorilor de peste 130 %, ceea ce demnostrează utilitatea oferei nostre de dezvoltare profesională. Am reuşit să instruim 330 de specialişti dintre care 200 au dobândit competenţe certificate în ocupaţii specfice SPO “, declară Corneliu Engi, managerul proiectului.
O componentă importantă a proiectului au reprezentat-o acţiunile transnaţionale, ce au avut ca scop îmbunătăţirea competenţelor sociale şi profesionale ale salariaţilor Serviciului Public de Ocupare care furnizează servicii de consiliere/orientare profesională, dezvoltare spirit antreprenorial şi stimularea mobilităţii forţei de muncă. Vorbim de acţiuni practice organizate cu implicarea partenerilor din Spania care au identificat cele mai reprezentative organizaţii publice şi private, implicate în furnizarea serviciilor de ocupare, de la care s-au identificat şi preluat bune practici pentru a fi replicate în cadrul structurilor SPO Romania.
„Dintre factorii care au asigurat succes proiectului amintim: parteneriat bine structurat, suport din partea instituţiilor SPO din zona ţintă, profesionalismul experţilor, învăţare continuă, grup ţintă dedicat dezvoltării profesionale, implicarea mass media, dorinţa de reuşită“, mai subliniază managerul proiectului.
Proiectul AJOFM Alba a fost implementat în parteneriat cu patru organizaţii publice şi private naţionale (AJOFM Arad, AJOFM Satu Mare, S.C. Tobimar Construct SRL Alba Iulia, Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia) şi trei transnaţionale, din Spania (Desarrollo de Estrategias Exteriores SA, Fomento de Iniciativas y Desarrollo de Actividades S.L., Servicio Público de Empleo del Principado de Asturias)..Demersul a fost co-finanţat de Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 „Investeşte în oameni!”, Domeniul major de intervenţie 4.2 „Formarea personalului propriu al SPO(AJOFM)“.