M-am gândit mult timp cu cine să încep. Şi m-am hotărât: încep cu cel mai tânăr, în pofida faptului că ne cunoaştem deja de... peste 12 ani. Este născut în Israel, dar de origine română. De fapt este român. Şi este cetăţean român. Azi are o carieră de 14 ani, la doar... 33 de ani. Meidan Butnaru.

L-am cunoscut în perioada în care lucram la Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism, ca purtător de cuvânt şi redactor şef al revistei ANAT Media. Era prin 2005. La un moment dat mă sună Iulian Andrei, care deţinea la acel moment agenţia de turism Blue Line, iar înainte fusese directorul de turism din cadrul grupului Eurolines, condus de Dragoş Anastasiu. Şi îmi spune: „Traiane, când vii pe la mine, că am un proiect important”...

În următoarele zile eram la Iulian în birou. Alături de el mai era... un puştan, pot spune, dar foarte sigur pe el, care deşi nu arăta a avea mai mult de 20 de ani, avea atitudine fermă şi hotărâtă, de parcă ar fi avut 35 sau mai mult. Iulian Andrei îmi spune: „Cu omul ăsta o să colaborezi şi tu. Vrea să umple România de turişti israelieni şi nu numai”. Recunosc, în primele minute eram un pic sceptic. Un... tânăr de vârsta studenţiei să aducă turişti străini? Am rămas uimit când am aflat câte ştia deja acel „puştan” şi ce experienţă avea. Am discutat ore în şir.

Atunci, la doar 21 de ani, Meidan era directorul pentru România al companiei israeliene Natour - Israir. Lucrase deja pentru companii aeriene. La puţin timp după aceea, organizam, la JW Marriott, o conferinţă privind lansarea oficială a primului program de curse charter Tel Aviv - Bucureşti - Tel Aviv, operat de compania aeriană Israir din Israel. Interesul presei a fost mare. Iar Meidan s-a ţinut de cuvânt: din primul an de operare, a reuşit să aducă mii de turişti israelieni în România. Iar România anilor 2005-2006 nu se compara cu România anului 2017.

De-a lungul timpului, am învăţat multe de la Meidan despre aviaţie şi despre turism. Şi am făcut multe schimburi de idei. Am observat că era mereu nemulţumit de ceva, dar nu în sens negativ, ci datorită faptului că dorea să realizeze din ce în ce mai multe. Mereu mă miram de ce doreşte să promoveze România şi de ce iubeşte atât de mult România. Mă gândeam că din Israel poate face afaceri mult mai bune cu alte ţări.

În 12 ani m-a convins că iubeşte cu adevărat România şi, chiar pragmatic vorbind, doreşte să facă afaceri cu şi pentru România. Şi a evoluat de la an la an, până când a găsit partenerul potrivit pentru care să lucreze, în favoarea României.

Am apreciat la Meidan că a ţinut mereu aproape şi constant prietenii. De exemplu, de la bun început lucrează cu unul dintre cei mai buni ghizi israelieni de limbă şi de origine română, Adrian Boico. Ieşean de origine, Adrian are şi el o poveste frumoasă, pe care o să o relatez cu altă ocazie.

Un alt prieten i-am devenit, după cum vă aşteptaţi, eu. De 12 ani sunt omul de comunicare al lui Meidan, dar pot spune că ne facem „PR” reciproc. Şi, fără falsă modestie, meritat.

Revenind în trecut, o altă etapă în colaborarea mea cu Meidan a fost 2010, când era manager al altui mare touroperator israelian, BD Graiver. Atunci am organizat o conferinţă de presă la restaurantul Pescăruş din Parcul Herăstrău, într-o ambianţă foarte frumoasă, de lună iunie, iar Meidan a promis că va aduce mulţi turişti israelieni nicăieri altundeva decât pe Litoralul românesc.

A reuşit parţial în acel an. Dar nu s-a lăsat. Dorea mult mai mult. La finele anului 2012, Meidan mă sună şi îmi zice: am un proiect tare. La anul, aducem zeci de mii de turişti în România. Şi aşa a fost. A găsit touroperatorul potrivit. Anume, Meshek Wings, aflat în top 10 al agenţiilor de turism din Israel, parte a holdingului Tacam, cu o cifră totală de afaceri de 1 miliard de dolari.

Am comunicat informaţia la începutul lui 2013 şi am organizat o conferinţă de presă de mare impact. Meidan a anunţat că intenţionează să aducă mii de turişti atât în Bucureşti, cât şi pe Litoralul românesc, cu curse charter. În primul an, Meidan a promis 7000 de turişti. A avut aproape dublu. Începuse foarte bine. Şi s-a ajuns ca în 2016 să aducă aproape 50.000 de turişti. În prezent, Meidan se gândeşte să introducă şi alte destinaţii româneşti, precum şi să aducă turişti străini şi de pe alte pieţe. Cred ca merită să fie apreciat pentru ceea ce face pentru turismul românesc, fiind unul dintre „lupii tineri” ai turismului receptor. Un om care nu se mulţumeşte cu programe clasice, doar hotel şi cazare, şi care dezvoltă din ce în ce mai mult circuitele şi alte programe turistice.

Ce am învăţat de la Meidan? Că este bine să fii om de acţiune. Să propui şi să ceri. Să înveţi mereu, să vrei mereu mai mult de la tine. Să renunţi la oportunitate pentru una şi mai dificilă. Să nu laşi de azi pe mâine, să nu laşi minutul, care poate face cât nu fac următoarele ore. Unii oameni l-au numit „arogant” sau „antipatic”. Asta pentru că este extrem de sincer şi de direct şi are drumul lui, fără a avea timp de pierdut.

Meidan Butnaru a fost, este şi rămâne unul dintre prietenii mei din turism şi nu numai. De care, cu siguranţă, se va auzi din ce în ce mai mult şi pe viitor.

Despre Meidan Butnaru

Meidan Butnaru s-a născut într-o familie de origine română din Bacău, ulterior stabilită în Israel în anii 60, dar ai cărei membri au rămas patrioţi români, la rândul său păstrând tradiţia şi iubirea ţării mai departe. De mai bine de 14 ani activează în domeniul turismului, al aviaţiei şi în cadrul învăţământului universitar (profesor de turism şi aviaţie comercială), având mai multe poziţii în diferite firme de turism din Israel, unde s-a ocupat de mai multe destinaţii importante. În prezent este directorul comercial al touroperatorului israelian Meshek Wings Tours Ltd, s-a remarcat, încă de anul trecut, drept cel mai important lider de incoming pentru piaţa românească pe curse charter. În ultimii ani a organizat curse charter săptămânale pentru litoralul românesc şi pentru Bucureşti cu turişti israelieni, ambele serii operate de compania Blue Air, alături de alte deplasări ale unor delegaţii din Israel.