Regina Maria dă tonul în moda românească la 142 de ani de la naşterea sa FOTO

Regina Maria dă tonul în moda românească la 142 de ani de la naşterea sa FOTO

FOTOGRAFII Dorin Constanda

Personalitatea şi stilul Reginei Maria a inspirat 17 colecţii ale designerilor români, prezentate la evenimentul „Soirées de la mode”, organizat de analistul de modă Alin Gălăţescu. Fiecare ţinută a surprins o latură a personalităţii complexe a reginei fashion-icon, de la pasiunea ei pentru portul tradiţional românesc şi pentru flori, până la perioada în care a îmbrăcat uniforma de asistentă medicală pe front, în timpul Primului Război Mondial.

Ştiri pe aceeaşi temă

Elegantul Salon „Le Diplomate” din cadrul Athénée Palace Hilton din Bucureşti a găzduit săptămâna aceasta unul dintre cele mai interesante şi frumoase show-uri de modă ale anului, organizat de analistul de modă Alin Gălăţescu. 

În cadrul acestei ediţii a „Soirées de la mode” a fost pusă în valoare moştenirea culturală lăsată de Regina Maria, de la naşterea căreia s-au împlinit, la final de octombrie, 142 de ani. Aceasta s-a remarcat ca o femeie puternică, îndrăgostită de artă şi cultură, un spirit altruist şi solidar şi una dintre cele mai frumoase şi elegante femei din toate timpurile, un adevărat icon al modei. Gălăţescu a catalogat evenimentul drept „cea mai de suflet ediţie care deschide seria Secolul Românesc 1918-2018”, un omagiu adus unicităţii stilului Reginei Maria.

„Regina Maria a fost prima figură feminină importantă a epocii sale care a redescoperit filonul tradiţiei româneşti şi l-a integrat cu succes într-o imagine reală şi unică, înţelegând ce înseamnă exact imaginea în viaţa unui om, dar şi în istoria unei ţări. Regina Maria a promovat ia şi portul popular ca brand de ţară şi a generat un adevărat val de influenţă prin lifestyle pentru România”, a motivat Alin Gălăţescu desfăşurarea de forţă creatoare pusă în scenă de cei 17 designeri invitaţi. Aceştia au fost Agnes Toma, Simona Semen, Laurenţiu Bârzoi, Alexandra Calafeteanu , Aleha Toncea, Studio Cabal, Iza van Dee, Lia Aram & Iulia Gorneanu, Raluca Elena Coşăreanu & Andreea Ciortea, Mimi Chipailă, Olga Cararaga, Nicole Enea, Mihaela Creţescu & Iulia Gorneanu, Diana Ionescu, Zentya Atelier, Sine by Seila Gurdal şi Maressia.

Tendinţe actuale şi accente regale

Pe acordurile muzici live interpretate de cântăreţe Izabela Barbu (JEZEBEL) şi Dorina Vasilashko, printre care şi piese cunoscute ale Mariei Tănase, povestea de viaţă a reginei Maria s-a derulat odată cu defilarea fiecărei ţinute concepute de creatorii de modă, astfel încât să se împletească armonios cu tendinţele vestimentare ale anului 2017.

Astfel, Lia Aram a pus accent pe rochiile din materiale preţioase, brodate, şi croielile specifice anilor ’20, dar a adus şi elemente moderne prin includerea în colecţia-capsulă a unei salopete din mătase mov şi a unui compleu din catifea neagră, cu pantaloni evazaţi. Accesoriile pentru cap, inspirate din cele purtate cu atâta graţie de Regina Maria, au fost realizate de Iulia Gorneanu, şi nu au făcut decât să aducă un plus de eleganţă fiecărei ţinute. 

Şi colecţia Mihaela Creţescu a adus în atenţie accesoriile pentru cap, regăsite şi în combinaţia de ie cu fustă din satin şi maramă prinsă într-o parte. Colierele opulente, realizate din bănuţi, au conturat un alt stil vestimentar iubit de Regina Maria.

Aleha Toncea a mizat pe detaliile de blană ataşate rochiilor lungi din mătase, cu imprimeuri florale, alături de elemente moderne, cum ar fi buzunarele aplicate. Bijuteriile, de la diademe la cercei lungi şi broşe preţioase, au reuşit să ofere colecţiei un aer princiar, dar actual. Blana a fost detaliul folosit şi în colecţia Studio Cabal, într-o manieră aparte: paltoane din lână cu mâneci din blană, manşoane şi genţi din blană, dar şi cape decorate cu broşe.

Simona Semen a adus pe podium creaţii extrem de elegante, de la paltoanele de tip capă inspirate de suman - piesa vestimentară populară specifică portului românesc tradiţional purtat de bărbaţi, dar şi de femei în zona Maramureşului, Oaşului şi Lăpuşului, până la rochiile cu inserţii strălucitoare, în nuanţe de bronz.

Elemente populare reinterpretate

Portul românesc tradiţional a fost valorificat de Nicole Enea, cămaşa lungă şi brodată, fota şi marama devenind un ansamblu elegant. Rochiile diafane cu mâneci din voal, broderiile delicate, aplicaţiile de pene şi funde, alături de accentele florale şi de şiragurile lungi de perle au dus cu gândul la celebrele serate culturale organizate de Regina Maria, unde erau nelipsiţi Dinu Lipatti şi George Enescu. În aceeaşi zonă de creaţie s-a aflat şi colecţia semnată Diana Ionescu, caracterizată de rochii lila, lungi, cu mâneci strânse la încheieturi, perlele împodobind inclusiv coafurile cu aer retro.

Dragostea reginei pentru flori şi pentru castelul de la Balcic a inspirat colecţia designerului Mimi Chipăilă, care a încercat să transforme cele patru ţinute ale colecţiei într-o scenă de viaţă a muzei cu sânge albastru. Rochiile gogoşar sau cu mâneci bufante au fost brodate cu o explozie de flori, tocmai pentru a aduce aminte de frumoasele grădini cu vedere spre Marea Neagră, atât de iubite de regină.

Motivele florale s-au regăsit şi la Iza van Dee, dar într-o manieră mai degrabă gotică, rochiile negre fiind cusute cu motive florale de un roşu metalizat. Colecţia a avut un aer misterios şi seducător şi datorită ideii de a lega modelele la ochi cu fâşii de dantelă neagră, ca şi cum s-ar fi aflat la un bal mascat. Zentya Atelier a valorificat turbanul ca detaliu propriu stilului reginei Maria, colecţia fiind completată de rochiile cu imprimeuri florale colorate. Un aer modern şi în acelaşi timp sobru, regal, a fost imprimat colecţiei Maressia, unde s-au remarcat o capă brodată cu chipul reginei, rochia din denim cu broderii tradiţionale, dar şi brâul de lână legat în talia unei ţinute supradimensionate. Nu în ultimul rând, şosetele groase purtate la sandale au dus cu gândul la opinci.

Regina virginală vs femeia fatală

De o eleganţă princiară a fost şi prezentarea Sine by Seila Gurdal, unde s-au evidenţiat rochiile albe din dantelă, cu franjuri, alături de detalii brodate, cum ar fi crucea ca simbol al regalităţii. Olga Cararagă a mers pe o linie similară cu rochiile sale virginale, albe, cu mâneci căzute sau care au lăsat umerii dezgoliţi, definite de linii simple şi croială lejeră. De sensibilitate a dat dovadă şi Agnes Toma, ale cărei rochii albe şi lungi au întruchipat mireasa clasică, dar cu elemente regăsite şi în colecţiile internţionale, ca voalul de tip mantie şi rochiile prinse pe un singur umăr. Perlele şi legăturile pentru cap nu au lipsit nici de această data.

Aparte au fost ţinutele propuse de Raluca Elena Coşăreanu, în cazul căreia s-au remarcat rochia cu trimiteri clare la perioada în care Regina Maria a vizitat soldaţii români pe front, inspirată de uniforma de asistentă, dar şi o ţinută cu accente militare desprinse din uniforma de ofiţer.

Ţinute foarte moderne a prezentat Alexandra Calafeteanu. Tânăra creatoare de modă a preferat piesele cu accente rock, de la sacoul cu pantaloni în întregime argintii până la ţinuta neagră formată din pantaloni scurţi şi top acoperite de un voal transparent în rol de rochie elegantă. Deosebită a fost şi rochia lungă, cu accente de latex negru, care a dus povestea vestimentară într-o zona a sexualităţii.

Avangardiste, chiar şocante, au fost creaţiile excentricului designer Laurenţiu Bârzoi, care a propus un look de regină-fantasy, definit de amalgamul de culori puternice, de glitter, coroane din plastic transparent, peruci şi încălţăminte cu tocuri ameţitoare.

 

 

citeste totul despre: