Cea mai scumpă modă nu dispare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Creaţie Martin Maison Margiela, la Săptămâna de Modă Haute Couture 2014 FOTO
Creaţie Martin Maison Margiela, la Săptămâna de Modă Haute Couture 2014 FOTO

Săptămâna Modei Haute Couture de la Paris s-a încheiat, pe 24 ianuarie, cu perspectiva unui viitor strălucit, după ce a demonstrat că ştie viteza la care moda înaintează.

Dangătul finalului sună asupra modei haute couture de 50 de ani. „Cutremurul“ produs de tinerii designeri ai anilor ’60, lansarea liniilor prêt-à-porter, preţurile aproape ireale ale croitoriei înalte, cel mai intens lucrată, în care se investesc până la mii de ore de muncă pentru nici măcar 1% profit, toate acestea erau îndreptăţite să îngroape definitiv o industrie deja arhaică. Odihneşte-te în pace, ma cherie! 

De ce rezistă haute couture?

„La ce am asistat săptămâna trecută? Este o ultimă suflare? Sau, poate, haute couture se transformă, precum fluturii infernali împrăştiaţi pe podiumul lui Jean Paul Gaultier? Trece de la o stare la alta?“, scrie editorul de modă Alexander Furry, pentru cotidianul britanic „The Independent“. 

Creaţii Chanel

image
image

Cei doi maeştri de ceremonii care au transformat show-urile lor în deviza unui nou început pentru o industrie veche sunt bătrânul Karl Lagerfeld (Chanel) şi tânărul pretendent la „tronul“ modei, Raf Simons (Dior). Casele de modă conduse de aceştia sunt rivale încă de la începuturi, dar tocmai similaritatea dintre ele a fost elementul care le-a adus în faţă. Mai mult decât atât, viziunea estetică este complet opusă. Coco Chanel spunea, în stilul caracteristic, că „Dior nu îmbracă femeile, le tapiţează“. 

Creaţii Dior

image
image

Creatorul de modă Christian Dior era un admirator al lui Coco Chanel, dar stilul său „New Look“ a adus edictul ei estetic cu capul în jos. 

Toate acestea se întâmplau în 1947. De atunci, lucrurile s-au schimbat, iar haute cou­ture a început să prindă din urmă. Atât Lagerfeld, cât şi Simons au prezentat adidaşi, aşa cum sunt cunoscuţi la noi, ca variantă de pantofi pentru nişte ţinute de zeci, chiar sute de mii de euro. 

Noul tip de modă rapidă

„Aerul eliberării de toate elementele bombastice al casei Dior s-a simţit din plin. Show-ul a fost complet contemporan, motiv pentru care va fi atrăgător pentru noua gardă, noua generaţie de clienţi, care vor mânca haute couture pe pâine“, este de părere Furry. Simons a demonstrat, mai ales prin ultimele ţinute ale colecţiei, nu doar că a studiat din plin arhivele casei de modă, ci şi că este gata să treacă peste estetica tipică Dior. 

Creaţie Elie Saab

image

„Karl Lagerfeld, la rândul lui, a mutat Chanel într-un loc nou, cu un aer proaspăt, ca în fiecare sezon. Omul acesta reinventează tweed-ul de 30 de ani“, scrie publicaţia britanică. Şi chiar dacă adidaşii Chanel, brodaţi cu perle şi realizaţi manual de Massaro, sunt o păcăleală de sezon, calităţile pe care le-au reflectat sunt emblematice pentru întreaga colecţie: libertate, mişcare şi viteză. Modelele s-au întrecut în fugă pe scările decorului futurist Chanel, ca nişte sportive olimpice, în culori pastelate şi iridescente.

Este noul tip de modă rapidă, uşoară, care facilitează mişcarea, nu o îngreunează, modă care reflectă la perfecţie idiosincrasiile doamnei Chanel. „Hainele trebuie să fie logice“, spunea Coco odată. Iar această colecţie vine ca un argument. 

Noile idealuri ale croitoriei de lux au fost evidente de-a lungul capitalei modei. Colecţia Donatellei Versace pentru casa care-i poartă numele, inspirată din serialul „Urzeala tronurilor“, are ceva cât se poate de modern. „Este vorba despre fragilitatea din femeia Versace, despre fragilitatea mea“, a spus aceasta. 

Casa de modă Elsa Schiaparelli s-a reîntors după 60 de ani pe podiumul haute couture, cu aceeaşi tendinţă către suprarealism, dar temperată îndeajuns pentru gusturile excentricilor.

Creaţii Schiaparelli 

image
image

Casa de modă Valentino, condusă creativ de Maria Grazia Chiuri şi Pierpaolo Piccioli, a prezentat ţinute de zi din caşmir şi rochii de seară cu o puritate monahală. Chiar şi aşa, mesajul blând al hainelor a fost mai strident decât rochiile de bal din anii trecuţi. 

Creaţii Valentino

image
image

Haute couture nu moare 

Pentru cine nu ştie, este ceva ce face haute couture atât de scump şi pe cale de dispariţie: manopera, pe româneşte. Ţinutele prêt-à-porter pot, după cum au demonstrat, să fie împopoţonate cu pietre şi accesorii la fel de ostentativ precum haute couture. Dar aşa cum se întâmplă şi cu o maşină de performanţă, mecanismele din spatele construcţiei fac diferenţa, nu carapacea sclipitoare.

Creaţie Martin Maison Margiela

image

Haute couture înseamnă rochii de o uşurătate greu de închipuit. Cusăturile de mână permit mai multă elasticitate şi mobilitate decât cele de maşină. Hainele se mişcă diferit. Hainele nu se văd diferit pe podium doar datorită modelelor şi a siluetei lor silfide, ci, mai ales, datorită creativităţii şi a miilor de ore investite în realizarea lor. Realizarea bluzei pe care o port a durat mai puţin de jumătate de oră, timp în care a fost cusută şi asamblată de maşinării imense, fără niciun pic de personalitate. Bluzele de caşmir, prezentate de Valentino, au fost cusute în sute de ore. Iar asta spune totul. 

Creaţie Alexis Mabille

image

Cu toate că i-a fost prezisă moartea aproape în fiecare an, haute couture nu o să moară prea curând. Satisface nişte nevoi fireşti umane, precum cea tactilă, de a simţi frumosul, de a-l vedea, de a-l purta. Banii nu au fost niciodată adevăratul motiv pentru care industria aceasta a fost, la un moment dat, pe cale de dispariţie. Doar viziunea îngustă a ambelor părţi.

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite