Care este capitala noastră a modei?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cele patru Săptămâni ale Modei s-au derulat pe muzica tendinţelor pentru toamnă-iarnă 2014. Concluziile au apărut, la fel şi nemulţumirile, care sunt exprimate tare, dar cu stil

La finalul celor patru evenimente de modă din jurul lumii, concluziile erau deja stabilite. New York a fost declarată noua capitală a modei, titlu care nemulţumeşte deja publicul britanic, hainele de pe podium au produs senzaţia de déjà-vu, cu piese precum vesta din blană care reapar ca noutate, deşi a fost tendinţă încă din această iarnă.

„Senzaţia de déjà-vu apare, cu mici excepţii, pentru că moda ultimelor sezoane pune accent pe purtabilitate, pe comercial, pe propuneri vestimentare practice, în detrimentul creativităţii, al originalităţii şi al non-conformismului“, spune consultantul de stil Irina Markovits, din Bucureşti. „Articole de specialitate scriu că, spre deosebire de deceniile anterioare pe care le puteai uşor identifica după o siluetă, croială sau lungime caracteristică, în ultimii zece ani lucrurile nu s-au modificat semnificativ. De pildă, vestele din blană s-au purtat şi în 2003, în momentul apariţiei unui curent boem hippie urban, inspirat din moda hippie a anilor ’70“, adaugă Markovits.

image

În multitudinea de show-uri corecte şi cuminţi, s-au sesizat câteva care au depăşit zona banalităţii, precum Vivienne Westwood, Prabal Gurung şi Gareth Pugh (foto). Dar pentru editorii de modă, elementul-şoc nu mai trezeşte interes, aşa că au fost clasificate drept „învechite“, potrivit cotidianului britanic „The Independent“. Per total, moda a învăţat să se plieze după nevoile femeii moderne, motiv pentru care cea mai recentă prezentare Chanel a avut loc într-un supermarket. Probabil cel mai stilat supermarket din lume, având în vedere că a fost creaţia exclusivă a lui Karl Lagerfeld, directorul de creaţie al casei de modă Chanel. 

New York, capitală a modei?

Oraşul american New York a fost declarat cel mai stilat din toată lumea, fiind încoronat în Top Global Fashion Capital. Paris s-a clasat pe al doilea loc, iar Londra ocupă poziţia a treia, după ce a fost lider în 2011 şi 2012. Topul este realizat în funcţie de cifrele oferite de organizaţia The Global Language Monitor, care monitorizează sfera digitală în peste 250.000 de surse online şi analizează tendinţele în funcţie de cuvintele folosite şi interesul exprimat. 

New York a ajuns să câştige acest titlu datorită „disciplinei, metodei şi abordării creative din industria modei“, după cum s-a arătat în comunicatul organizaţiei. Vestea a fost primită cu scepticism, însă, în special de presa britanică. Ziarul „The Telegraph“ a publicat chiar un material cu motivele pentru care New York merită să fie capitala modei, abordând situaţia într-o notă extrem de sarcastică. 

image

„În primul rând, show-urile sunt fabuloase. Cine nu şi-ar dori să vadă prezentarea lui Marc Jacobs sau a lui Ralph Lauren (foto)? Noi sigur vrem. Dar nu o să apucăm, pentru că le-au mutat în ultima zi a evenimentului, iar atunci vom fi deja la Londra“, scrie Lisa Armstrong. Săptămâna de Modă de la New York este prima, dar şi cea mai lungă. Durează opt zile, iar show-urile de final rămân fără spectatorii specialişti, pentru că, de obicei, aceştia pleacă spre celelalte evenimente. Potrivit editorilor britanici, cei doi designeri sunt cam singurii care merită văzuţi. 

„Localnicii au un stil grozav, dar, când vine vorba de publicul Săptămânilor de Modă, toată lumea are. Pentru asta vine publicul: să fie pozate în hainele lor grozave“, demontează aceştia încă unul din motive. „Este un eveniment foarte bine organizat, cu excepţia faptului că nu este“, scrie Armstrong, care povesteşte cum haosul new-yorkez nu are nimic de-a face cu organizarea. „Evenimentele poartă nume grozave“, cu specificarea că numele oficial al evenimentului american este, de fapt, Mercedes-Benz Fashion 

Week. „Cât misticism“, spun ironici editorii de modă. 

Fiecare capitală cu farmecul ei

În ciuda sarcasmului britanic, este evident că New York a reuşit să urce în clasamentul preferinţelor când vine vorba de publicul ahtiat de modă. Când s-a întâmplat acest lucru? 

„Prima Săptămână a Modei la New York a fost organizată în 1943 (foto) şi a fost primul mare oraş, după Paris, care a ţinut un astfel de eveniment pentru industrie şi presă. Sondajul respectiv clasează New York la foarte mică distanţă procentuală de Paris şi face referire la cât de frecvent este menţionat în articole de specialitate, în social media ş.a.m.d. ca punct de referinţă pentru industria modei“, explică Irina Markovits. 

Citește și: Show-ul continuă!
image

Potrivit acesteia, fiecare capitală are ceva de oferit, care nu mai poate fi cuantificat de niciun clasament.

„Publicul vede lucrurile diferit, fiecare capitală a modei are un stil diferit şi clar conturat. Paris este capitala eleganţei, participarea la Săptămâna Modei de aici te aşază în rând cu designerii confirmaţi, aici sunt prezentate exclusiv colecţiile haute couture, în timp ce New York păstrează un aer sport-clasic al colecţiilor prezentate, atmosfera este mai relaxată, mai puţin pretenţioasă. Tot aici s-a lansat «The Sartorialist» şi primul blog de moda străzii şi, în plus, a existat mult timp percepţia că shopping-ul este mai ieftin în Statele Unite decât în Europa. Este posibil ca toate acestea să fi contribuit la noul clasament“, este de părere consultantul de modă. 

Unde este capitala noastră?

Recunosc că prima dată când am citit materialul echipei de editori de modă ai cotidianului britanic „The Telegraph“, n-am prins ironia. Poate şi pentru că n-am vrut să cred că reprezentanţii unui jurnalism fair-play, în mod obişnuit, contestă atât de infantil o decizie care nici măcar nu este o decizie propriu-zisă, cu parafă. Ştirea că New York este noua capitală a modei, concluzie bazată mai degrabă pe cantitate, şi faptul că Londra a fost surclasată de americani au trezit spiritul naţionalist din britanicii mereu mândri de reuşitele lor.

Inutil de precizat cât de prostesc pare totul. În fond, denumirea de „capitală a modei“ nu este o etichetă oficială, care se lipeşte de un loc în mod iremediabil. Este, mai degrabă, o chestiune de percepţie a publicului. Şi aşa cum bine explica şi Irina Markovits, fiecare capitală a modei are farmecul şi locul ei. Nu au cum să se întreacă, pentru că nu fac aceleaşi lucruri. Sigur, în definitiv, tot despre modă este vorba, dar la fel de bine poţi compara şi şoferii între ei. Şofer de ce? De motocicletă, de sedan, de tir, de tractor?

Lana Dumitru, la London Fashion Week

image

În acelaşi timp, după ce americanii, britanicii, italienii şi francezii au tras concluziile prielnice lor, mai mult sau mai puţin îndreptăţite, noi ar trebui să ne punem o întrebare. Iar nu am ajuns acolo? Iar nu ne-a reprezentat nimeni? În afara unor designeri români care au ajuns prin apropierea Săptămânii Modei de la Londra, graţie unei expoziţii organizate de Institutul Cultural Român, reuşitele desig­nerilor români se pot vedea pe scenele americane, sub forma unor creaţii purtate de Madonna, Beyoncé (foto) şi alte vedete. Ceea ce nu e rău deloc, dar parcă n-ar strica să fim şi noi britanici şi să avem pretextul să sărim în apărarea capitalei noastre.

image

Citeşte şi:

 

Poftiţi în supermaket-ul Chanel!

 

Moda coboară de pe podium

 

Mai are moda o apartenenţă?

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite