Cum suntem păcăliţi în restaurante să scoatem mai mulţi bani din buzunar
0
Unii proprietari de restaurante au metode mult mai subtile decât „umflarea“ notei de plată pentru a te convinge să scoţi mai mulţi bani din buzunar. Micile trucuri legate de designul meniului şi descrierile preparatelor influenţează comanda clienţilor.
Preparatele pe care le comandăm în restaurante s-ar putea să aibă prea puţin legătură cu ceea ce ne dorim să mâncăm. Fără să conştientizăm, alegerile pe care le facem sunt influenţate de designul meniului, precum şi de diversele descrieri ale preparatelor.
„Ingineria meniurilor“, ştiinţa din spate
În spatele meniurilor există o adevărată psihologie, iar proprietarii de restaurante se folosesc de ea pentru a ne determina să cheltuim mai mult. „Păcălelile încep din momentul în care ni se oferă meniul. Ne place sau nu, restaurantele se joacă de multe ori cu mintea noastră“, spune William Poundstone, care explică în cartea sa, „Priceless: The Myth Of Fair Value“, cum exploatează consumatorii. El a studiat câţiva ani psihologia din spatele „ingineriei meniurilor“, un domeniu dedicat construcţiei strategice a meniurilor de restaurant.
„De foarte puţine ori oamenii intră în restaurante ştiind exact ce-şi doresc să mănânce sau cât vor să cheltuiască acolo. Fără să conştientizăm, ne lăsăm influenţaţi de multe lucruri“, spune William Poundstone, citat de publicaţia britanică Daily Mail.
Meniul este mai mult decât o simplă listare a preparatelor disponibile într-un local. El poate fi folosit ca instrument de publicitate de către proprietarii de restaurant. De fapt, el este singura formă de publicitate de care aceştia pot fi siguri că ajunge la client. Există specialişti a căror slujbă este de a crea meniuri care să ne convingă să cheltuim cât mai mult în local. Iată câteva dintre cele mai folosite strategii:
Preţurile nu sunt aliniate pentru a nu fi comparate
Aţi observat, probabil, că unele meniuri au preţurile sunt aliniate pe o coloană delimitată clar în partea dreaptă a paginii, în vreme ce în altele, descrierile preparatelor şi preţurile sunt aliniate central în pagină. În cel de-al doilea caz, avem de-a face cu o strategie. „Dacă toate preţurile ar apărea clar unul sub altul, ar fi mai uşor de comparat, iar acesta este ultimul lucru pe care şi l-ar dori un proprietar de restaurant. El nu vrea să alegi mâncarea în funcţie de preţ“, spune William Poundstone.
Din acelaşi motiv, unele localuri nu folosesc în meniu linia punctată între denumirea preparatului şi preţ, aceasta ajutând clienţii să identifice uşor preţurile.
Preparatul „ancoră“
Un alt truc, cunoscut sub numele de „ancoră“, este evidenţierea unui preparat foarte scump în meniu pentru ca celelalte să le pară clienţilor mult mai ieftine. Proprietarii de local nu se aşteaptă să vândă prea multe preparate „ancoră“, pentru că nu acesta este scopul lor, explică Poundstone.
Preparatul profitabil, evidenţiat
Alteori, în meniu este evidenţiat nu neapărat cel mai scump preparat dintre toate, cât cel mai profitabil pentru local, adică acela care are adaosul comerical cel mai mare. El este scris cu litere îngroşate, încercuit într-un chenar, ilustrat cu o imagine deosebită, marcat cu alte culori sau însoţit de menţiunea „Recomandarea bucătarului“ (deşi nu este cel mai reuşit preparat al bucătarului).
Cel mai bun loc din meniu
Durează, în medie, 109 secunde să parcurgem un meniu, potrivit unor studii care au analizat cum citesc oamenii listele de preparate ale restaurantelor. Reţinem cel mai uşor prima şi ultima mâncare din meniu, iar colţul de sus al paginii din dreapta este primul loc în care ne aruncăm privirea atunci când îl deschidem. Prin urmare, acesta este cel mai potrivit loc pentru a plasa preparatele profitabile pentru proprietarii de restaurant.
Meniuri cu greutate
Oamenii sunt dispuşi să scoată mai mulţi bani din buzunar atunci când meniul restaurantului este mare, greu şi dificil de manevrat, potrivit profesorului Charles Spence, psiholog la Universitatea Oxford şi co-autor al cărţii „The Perfect Meal: The Multisensory Science Of Food And Dining“.
Descrierile apetisante vând mai bine
Preparatele culinare descrise în detaliu se vând mult mai bine, iar asta pentru că îi fac pe clienţi să creadă că au un gust mult mai bun, susţine profesorul Brian Wansink, care predă comportamentul consumului la Universitatea Cornell din SUA, citat de Dailymail.co.uk.
Un studiu publicat la începutul acestui an arăta că, atunci când restaurantele decid să schimbe numele produselor din meniu cu unele mai descriptive, acestea devin mai populare. În momentul în care „fileul de peşte“ a devenit „fileu de peşte suculent“, „fasolea roşie cu orez“ a devenit „fasole roşie cu orez cajun“, vânzările acestor produse a crescut cu 28%, iar clienţii au afirmat că sunt mult mai gustoase, chiar dacă reţeta era identică. Aceste preparate erau cu 12% mai scumpe decât cele fără descrieri, dar clienţii au fost dispuşi să le comande.
Specialitatea zilei
În multe restaurante, ospătarul recomandă clienţilor o specialitate a zilei care nu este menţionată în meniu. Mulţi clienţi se sfiesc să întrebe cât costă şi nici ospătarul nu face această precizare, aşa încât ei pot avea supriza să constate pe nota de plată că preţul este foarte „piperat“. Desigur, lucrul acesta nu se întâmplă în toate restaurantele care au o specialitate a zilei.