Cum a ajuns Google o putere de temut

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La douăzeci de ani de la crearea sa, tot mai multe voci, de la Bruxelles, de la Washington, de la Casa Albă, Donald Trump, foşti şi actuali angajaţi, arată cu degetul spre ambiţiile şi puterea  gigantului IT.

În două decenii, start-up-ul creat în California de doi antreprenori a devenit un mastodont care deranjează, pentru că miliarde de utilizatori de Internet sunt tot mai dependenţi această companie care îşi inovează mereu produsele. Google a dobândit o poziţie dominantă în multe domenii. Europa a aplicat  de mai multe ori Google  amenzi uriaşe, scrie „Le Figaro“. 

Comisia Europeană a amendat , luna trecută,  Google cu 4,34 miliarde de euro pentru practici ilegale legate de dispozitivele mobile Android având drept scop consolidarea poziţiei dominante a motorului de căutare Google.

Comisia Europeană consideră că Google a încălcat normele antitrust ale UE. Începând din 2011, Google a impus restricţii ilegale producătorilor de dispozitive Android şi operatorilor de reţele de telefonie mobilă pentru a-şi consolida poziţia dominantă în domeniul căutărilor generale pe internet.

Google a recurs la trei tipuri de practici separate pentru a-şi consolida poziţia dominantă în domeniul căutărilor generale pe internet: stabilirea unei legături ilegale între aplicaţiile de căutare şi de browser ale Google, plăţi ilegale condiţionate de preinstalarea în exclusivitate a Google Search şi obstrucţionarea ilegală a dezvoltării şi a distribuţiei sistemelor de operare Android concurente.

Google oferă aplicaţiile şi serviciile sale mobile producătorilor de dispozitive sub forma unui pachet, care include Google Play Store, aplicaţia Google Search şi browserul Google Chrome. Condiţiile prevăzute de Google pentru acordarea licenţelor împiedică producătorii să preinstaleze anumite aplicaţii, dar nu şi altele.

Donald Trump a pus tunurile pe companie pe care a acuzat-o că îngrădeşte  vocile conservatoare, afirmând că rezultatele motorului de căutare sunt „truncate“.

„Când cauţi Trump News pe Google dai doar peste rezultate cu punctul de vedere/articole din mass-media Fake News. Altfel spus, este TRUCAT, pentru mine şi pentru alţii, pentru ca aproape toate articolele şi informaţiile să fie NEGATIVE“, a scris Trump  pe contul de Twitter al Casei Albe.

„Fake CNN este proeminent. Media Republicane/Conservatoare şi Juste sunt îndepărtate. Ilegal?“, a întrebat Trump după ce a dat o căutare cu numele său la ore matinale. Potrivit preşedintelui american, „96% dintre rezultatele pentru Trump News vin din mass-media naţionale de stânga“, pe care el le consideră ca fiind "foarte periculoase".

"Google şi alţii suprimă vocile conservatorilor şi ascund informaţiile pozitive. Ei controlează ceea ce putem şi nu putem să vedem. Aceasta este o situaţie foarte gravă de care ne vom ocupa!", a adăugat Trump.

Diferite ONG-uri dar şi angajaţi ai Google sunt indignaţi din cauza unui proiect al unui motor de căutare adaptat cenzurii din China. Compania a mai fost acuzată că şi-ar fi urmărit utilizatorii, prin geolocalizarea smartphone-urilor fără consimţământul lor. 

Nici toamna care se arată nu pare mai uşoară pentru Google. Unul legat de tentativele ruşilor de a manipula campania prezidenţială 2016. Iar altul e legat de o complicată reformă a drepturilor de autor. Parlamentul European a respins în iulie  o reformă controversată privind drepturile de autor în Uniunea Europeană, un text susţinut puternic de creatori, artişti, editori de presă, dar căruia i se opuneau giganţi ai internetului şi militanţi pentru libertatea internetului. Discuţiile se vor relua în 12 septembrie. Din cei 627 de eurodeputaţi prezenţi în hemiciclul de la Strasbourg, 318 au votat împotriva textului, 278 au fost pentru, iar 31 s-au abţinut de la vot.

”Votul de astăzi reprezintă o victorie pentru democraţie”, a salutat EDiMA, grupul de presiune care reuneşte aşa-numitul GAFA (Google, Apple, Facebook şi Amazon) şi alte nume mari din IT.

Pentru Google sau Facebook, este o chestiune de bani, în mod necesar dificilă: ele vor scoate un profit un pic mai mic din Uniunea Europeană. Proiectul de directivă a fost propus de Comisie doar acum doi ani, şi după cum declară comisarul pentru societatea digitală, Mariya Gabriel „scopul lui este de a crea un echilibru de putere între autori şi platformele online, fiindcă de prea mult timp, avantajul a fost de partea celor din urmă“, notează „Le Mnde“.

Aceasta, în condiţiile în care conţinutul creat de presă, audiovizual şi celelalte contribuie aproape pe gratis la imensele venituri din publicitate ale GAFA: Google a obţinut aproape 11 miliarde de euro profit în 2017 , Facebook 13,8 miliarde.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite