Cine a luat partea leului din privatizarea Greciei

Cine a luat
partea leului din privatizarea Greciei

Aeroportul regional din Mytilene, pe insula Lesbos FOTO traveldailynews.com

Într-o Grecie supusă măsurilor de austeritate, un consorţiu germano-elen şi-a luat partea leului în urma concesionării a 14 aeroporturi regionale.

Ştiri pe aceeaşi temă

Guvernul condus de politicianul de stânga Alexis Tsipras a fost luat în vizor pentru felul în care a concesionat 14 aeroporturi regionale, tranzacţia făcându-se în detrimentul statului grec şi în beneficiul unui consorţiu germano-grec care îşi ascunde profiturile în paradisuri fiscale şi este deţinut în proporţie de peste 50% de un oraş şi un land din Germania.

Nevoit să facă împrumuturi pentru a-şi scoate ţara din criză, Alexis Tsipras a acceptat privatizările impuse de cei trei mari creditori: Comisia Europeană, Banca Centrală Europeană şi Fondul Monetar Internaţional. Printre numeroasele „bijuterii“ concesionate s-au numărat şi 14 aeroporturi regionale, care deservesc de regulă importante oraşe turistice. Lansată în 2014, îngheţată pentru o scurtă perioadă de timp şi reluată după instalarea lui Tsipras la conducerea Guvernului de la Atena, licitaţia de concesionare a fost câştigată de un consorţiu format din operatorul german Fraport AG şi Slentel Ltd, o divizie a companiei energetice elene Copelouzos. Garantând 1,234 de miliarde de euro şi o chirie anuală de 22,9 miloane de euro, grupul Fraport AG-Slentel LtD s-a angajat să utilizeze, gestioneze şi exploateze pentru o perioadă de 40 de ani cele 14 aeroporturi regionale.

Însă acordul este plin de prevederi în defavoarea statului grec, compania concesionară luându-şi partea leului din această tranzacţie, arată o investigaţie jurnalistică realizată de ThePressProject şi preluată de cotidianul francez Libération.

Un jurnalist a făcut rost de acord şi l-a analizat în amănunt, arătându-i hibele. Potrivit investigaţiei, Fraport AG-Slentel Ltd este scutit de la plata taxelor funciare şi locale. În schimb, consorţiul poate aplica unilateral noi taxe pentru pasageri, fără ca acestea să treacă prin Trezoreria greacă. De asemenea, consorţiul germano-grec are libertate în anularea acordurilor cu vechii prestatorii de servicii şi în alegerea unor noi subcontractori. Cireaşa de tort, arată investigaţia, este că statul, mai exact contribuabilul grec, este cel care va plăti în cazul concedierii unor salariaţi, precum şi despăgubirile pentru accidente de muncă.

Fraport AG este deţinută în proporţie de 31,32% de landul Hessa şi de 20% oraşul Frankfurt pe Main, iar sediile sale sunt în Cipru, Luxemburg şi Malta.

citeste totul despre: