Ce cer companiile britanice guvernului înainte de declanşarea negocierilor pentru Brexit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companile din Marea Britanie adresează guvernului solicitări de ultim moment, înainte ca premierul Theresa May să declanşeze oficial, miercuri, negocierile pentru Brexit, în această săptămână, relatează Bloomberg.

Între îngrijorările companiilor se numără riscul introducerii de taxe vamale pentru exporturile în Uniunea Europeană, întreruperea lanţurilor de aprocizionare şi posibila pierdere a muncitorilor europeni.

Bloomberg a intervievat directori de companii, reprezentanţi ai unor organizaţii de lobby şi analişti din diverse sectoare economice, pentru a vedea ce vor cel mai mult de la acordul pentru Brexit.

Sănătate

Pierderea finanţării din partea UE ar putea pune în pericol cercetarea şi dezvoltarea, în special la universităţi şi startup-urile biotehnologice, dacă Marea Britanie nu va acoperi banii pierduţi.

Companii mari precum AstraZeneca vor ca legislaţia referitoare la imigraţie să permită cercetătorilor din UE să lucreze în Marea Britanie.

Pacienţii britanici ar putea avea de pierdut dacă ţara va întrerupe relaţiile cu Agenţia Europeană a Medicamentelor, pentru că Marea Britanie este prea mică pentru a fi o prioritate pentru producătorii de medicamente care aduc pe piaţă tratamente noi care salvează vieţile unor oameni. Din acest motiv este esenţial ca Marea Britanie să încheie un acord pentru aprobarea reciprocă a medicamentelor noi, sau care să îi permită să rămână sub autoritatea instituţiei de reglementare din UE, la fel ca Norvegia şi Islanda.

MEDIA

Pentru industriile creative din Marea Britanie, pierderea pieţei unice ar putea împiedica investiţiile în programe cinematografice şi de televiziune, punând în pericol poziţia Marii Britanii ca destinaţie principală pentru studiourile americane.

Companiile de media vor să se asigure că producţiile britanice vor continua să se califice ca europene, pentru a beneficia de subvenţiile regionale care stimulează investiţiile.

Companii de televiziune precum ITV sunt îngrijorate şi de felul în care va evolua publicitatea după Brexit. Retailerii britanici ar putea reduce cheltuielile pentru publicitate, dacă inflaţia alimentată de taxele vamale şi moneda mai slabă va eroda marjele de profit.

Telecomunicaţii

Călătorii în Marea Britanie riscă facturi mai mare pentru telefoane. În timp ce UE elimină tarifele de roaming din iunie 2017, operatori ca BT Group şi Vodafone Group ar putea să suporte preţuri angro mai mari din partea unor companii europene, dacă Marea Britanie nu va accepta reducerile de tarife în cadrul unui acord comercial.

Restricţionarea circulaţiei muncitorilor din UE ar afecta în special BT, care se bazează pe ingineri migranţi care se urcă pe stâlpi sau trag cabluri în pământ pentru instalarea cablurilor de Internet.

Operatorii vor să se asigure că nu vor exista bariere pentru circulaţia liberă a datelor între ţări.

Tehnologie

Principala îngrijorare a industriei britanice a tehnologiei este pierderea accesului la muncitori calificaţi din UE. În perioada 2009-2015, aproximativ unul din şase angajaţi din acest sector a provenit diin alte state membre, potrivit organizaţiei techUK.

În 2016, guvernul britanic a mărit numărul aşa-numitelor vize tehnologice cu 20%, la 250, acordând persoanelor de înaltă calificare acces rapid la angajare în Marea Britanie. Acest număr acoperă doar o mică parte din necesarul de angajare din industria IT.

Numai Google, divizie a Alphabet, şi Amazon.com au promis să adauge aproape 10.000 de angajaţi în Marea Britanie în următorii câţiva ani. O altă problemă este în ce măsură va adopta Marea Britanie planurile UE pentru piaţa unică digitală.

Agricultură

Fermierii britanici se tem că vor pierde accesul comercial facil la UE, cea mai mare piaţă pentru exporturile lor.

Dacă Marea Britanie va fi expusă la taxele vamale valabile în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului, agricultura va fi între sectoarele care vor suferi cel mai mult, având în vedere că astfel de tarife pot depăşi 40% pentru carne şi cereale.

Industria de profil vrea şi acces la forţa de muncă europeană. În jur de 22.000 de ceteţeni ai UE erau angajaţi în agricultura britanică în 2015, reprezentând aproximativ 20% din totalul angajaţilor, potrivit unui raport al comisiei britanice pentru dezvoltarea agriculturii.

Uniunea Naţională a Fermierilor cere vize speciale pentru muncitorii sezonieri. Brexitul îi va mai costa pe fermieri subvenţile, existând şi temeri că pentru a obţine acorduri comerciale cu alte ţări Marea Britanie va slăbi standardele de producţie.

Bănci

În fruntea listei de dorinţe ale băncilor este asigurarea unei perioade lungi de tranziţie la sfârşitul perioadei de negocieri de doi ani pentru brexit, timp în care companiile financiare vor avea acces deplin la piaţa unică.

În lipsa garanţiilor, şefii de companii au spus că vor începe să transfere angajaţi în UE, după declanşarea oficială a negocierilor pentru Brexit.

Băncile mai vor să ştie dacă vor putea să ofere în continuare servicii în UE de la sediile din Londra, chiar dacă nu vor mai beneficia de aşa-numitele drepturi de paşaport. Un alt subiect important este păstrarea angajaţilor europeni de înaltă calificare.

Industria auto

Producătorii auto sunt îngrijoraţi că Brexitul va avea ca rezultat introducerea unei taxe vamale de 10% pentru comerţul cu UE. Peste jumătate din vehiculele exportate în 2015 din Marea Britanie au avut ca destinaţie UE.

PA Consulting a calcultat că preţul mediu al automobilelor din Marea Britanie ar creşte cu 2.300 de lire sterline în eventualitatea unui Brexit dus, în care ţara va pierde accesul la piaţa unică.

De asemenea, Brexitul dur ar împiedica circulaţia liberă a componentelor în centrele de producţie de pe continent.

Producătorii auto cu fabrici în Marea Britanie, între care Toyota Motor şi BMW, au cerut guvernului să menţină comerţul fără taxe vamale, în timp ce Nissan vrea ca Marea Britanie să cheltuiască 100 de milioane de lire sterline pentru susţinerea furnizorilor auto.

Industria aeriană

Zborurile între Marea Britanie şi Uniunea Europeană vor necesita un nou tratat dacă actualul acord al pieţei aeriene unice nu va fi menţinut. Transportatorii britanici care efectuează curse între statele membre vor avea probabil nevoie de licenţă de operare obţinută în UE.

IAG, proprietarul British Airways, deţine deja mai multe divizii pe continent, dar EasyJet, din Luton, vrea să înfiinţeze o subsidiară pe continent, pentru a obine un certificat.

Ca operator în UE, Ryanair Holdings, din Dublin, va avea la rândul său nevoie de licenţă de operare a curselor din Marea Britanie.

Accesul Marii Britanii la acordul Cer Deschis cu Statele Unite, esenţial pentru profitabilitatea BA şi Virgin Atlantic Airways ar putea fi renegociat, pentru că a fost negociat de UE. Şi drepturile de preluare ar putea fi limitate, pentru că UE limitează la 49% investiţiile din străinătate în companii aeriene europene.

Logistică

Pentru companiile de logistică, Brexitul ar putea aduce beneficii. Protecţionismul aduce mai multă complexitate, care este bună pentru logistică, a declarat directorul general al Deutsche Post, într-un interviu acordat la începutul lunii martie. El a arătat că clienţii care vor dori să transporte produse vor avea nevoie de ajutor din cauza taxelor vamale sau a birocraţiei.

Dar 20% din forţa de muncă din transporturi provine din afara Marii Britanii, astfel că limitarea imigraţiei ar putea provoca un deficit de şoferi. Mai multe controale la graniţă ar putea însemna timp mai mult petrecut în porturi şi alte puncte de intrare, precum Tunelul Canalului, fiind posibile întârzieri pentru mărfuri şi călători.

Retail

Aproximativ jumătate din alimentele consumate de britanici sunt importate, iar taxe vamale de până la 30% pentru produsele lactate şi dulciuri ar exercita presiuni de creştere a preţuri.

Deprecierea lirei sterline alimentează deja inflaţia, cu toate că transferarea integrală a costurilor asupra cumpărătorilor este dificilă pe o piaţă foarte competitivă, potrivit  WM Morrison Supermarkets. Asta înseamnă că marjele de profit vor scădea.

Industria modei este îngrijorată că drepturile de proprietate intelectuală vor scădea din cauza Brexit, dar mărcile de lux britanice cu vânzări mari în străinătate ar putea beneficia de slăbiciunea lirei.

Alimente şi băuturi

Cafenelele, pub-urile, restaurantele şi hotelurile ar putea suferi de lipsa muncitorilor din UE şi din cauza taxelor vamale. Potrivit firmei de consultanţă Mercer, 33% dintre angajaţii hotelurilor provin din afara Marii Britanii.

Whitbread şi Restaurant Group anticipează scăderea profiturilor din cauza creşterii preţurilor alimentelor şi băuturilor venite din străinătate.

Operatorul de pub-uri JD Wetherspoon şi lanţul de sandwich-uri Pret a Manger au avertizat că ar putea apărea o criză a forţei de muncă în industrie, unde unu din trei angajaţi este născut în afara Marii Britanii.

 Lira slabă a favorizat creşterea numărului de vizitatori din străinătate, cu 19% în ianuarei faţă de anul 2016, dar restricţionarea liberei circulaţii este un risc pentru continuarea creşterii.

Potrivit firmei de consultanţă KPMG, industria alimentelor şi băuturilor ar putea suferi cel mai mult din cauza unui Brexit dur. Grupurile din industrie au cerut guvernului să încheie un acord de comerţ liber şi un acord de tranziţie pentru a asigura continuitatea reglementărilor.

Construcţii

În jur de 8% dintre cei 176.500 de muncitori din construcţii sunt din alte state membre, potrivit Royal Institution of Chartered Surveyors. Industria construcţiilor se confruntă deja cu o criză de muncitori calificaţi, din cauza vârstei, iar riscul unui Brexit dur provoacă îngrijorare. Problema este acută în special la Londra, unde aproape unu din patru muncitori din construcţii provin din UE. Taxele vamale sunt un alt motiv de îngrijorare, majoritatea unor materiale ca sticla şi armăturile provenind din Europa.

Contractorii, care au deja probleme din cauza preţurilor, în urma depreicerii lirei, vor să se asigure că nu vor avea loc noi creşteri ale costurilor afacerilor cu furnizorii europeni.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite