Acord provizoriu la Bruxelles pe tema cotelor emisiilor de carbon
0Uniunea Europeană (UE) a ajuns joi la un compromis cu privire la reformare pieţei emisiilor de carbon, a anunţat o purtătoare de cuvânt a preşedinţiei europene într-un e-mail adresat Reuters.
Acordul a avut loc joi dimineaţa, după luni de negocieri intense între statele membre UE, Parlamentul European (PE) şi Comisia Europeană (CE), în vederea finalizării reformei Sisistemului comunitar de schimb de cote de emisii (ETS) şi intrăii lui în vigoare după 2020.
Joi, ”la prima oră, Consiliul şi Parlamentul European au încheiat un acord provizoriu cu privire la ETS”, a declarat Annikky Lamp, o purtătoare de cuvânt a Estoniei, care deţine preşedinţia semestrială a UE.
Acest compromis urmează să fie supus aprobării statelor membre UE şi Parlamentului Eurpean.
UE VREA SĂ REDUCĂ CU 30% EMISIILE DE CO2 ALE VEHICULELOR
Pe de altă parte, Comisia Europeană a propus miercuri un obiectiv mai dur de reducere, cu 30%, până în 2030, a emisiilor de dioxid de carbon (CO2) de căte noile maşini şi utilitare mici, dar şi un sistem de bonificaţie în vederea promovării vehiculelor electrice.
Comisia a propus o redeucere a emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor în cadrul unui proiect mai general al UE, de reducere până în 2030 a emisiilor cu cel puţin 40% faţă de nivelul acestora din anii '90, în contextul în care ţări puternice în acest sector - cu Germania în funte - se opun.
Obiectivul a fost susţinut miercuri, la finalul unei reuniuni a comisarilor europeni.
Proiectul de lege al Comisiei prevede amendarea constructorilor cu 95 de euro pe fiecare gram de CO2 care depăşeşte noile norme şi pentru orice nou vehicul înmatriculat într-un anumit an.
Constructorii vor putea, însă, să folosească credite de CO2 în virtutea obiectivelor stabilite, în cazul în care procentul vehiculelor foarte puţin sau deloc poluante din parcul produs depăşeşte un prag stabilit de autorităţile de reglementare.
Sectorul auto european a încercat să reducă obiectivul la 20% şi să-l condiţioneze de numărului de vehicule electrice cumpărate de clienţi.
Comisia a luat act de doleanţele constructorilor şi preconizează să aloce 800 de milioane de euro în contul unor contribuţi la finanţarea unei reţele de staţii de încărcare a vehiculelor electrice, iar 200 de milioane de euro susţinerii dezvoltării bateriilor.
Bruxellesul vrea să creeze un corp de texte în vederea stimulării dezvoltării vehiculelor nepoluante, de teamă ca Europa să nu rămână în urma Chinei, Japoniei şi Statelor Unite la acest capitol.
”Industria auto europeană trebuie să recâştige încrederea consumatorului”, a declarat Miguel Arias Canete, comisarul european însărcinat cu Mediul. ”Vrem ca industria auto europeană să reintre în cursa către primul loc al vehiculelor curate”.