Avionul AirAsia ar fi fost găsit pe fundul Mării Java. Principala ipoteză pentru tragedie este o eroare a pilotului
0Aeronava cu 162 de oameni la bord care a dispărut duminică ar fi fost văzut luni dimineaţă de pilotul unuia dintre cele 10 aparate de zbor care au reluat operaţiunile de căutare.
Cursa QZ8501 operată de AirAsia, care a decolat duminică dimineaţă din Indonezia cu destinaţia Singapore, a dispărut deasupra Mării Java. Printre cei 155 de pasageri şi 7 membri ai echipajului se numără 17 copii. Şase ţări sunt implicate direct în eforturile de localizare a epavei, având în vedere că aveau cetăţeni la bordul avionului de tip Airbus A320.
Operaţiunile de căutare au început de duminică, după ce ultimul contact cu avionul a avut loc la ora locală 6.17. Ele au fost însă întrerupte pe timpul nopţii şi reluate luni dimineaţă. Câteva ore mai târziu, unul dintre piloţii trimişi pentru a găsi avionul a anuţat că a văzut epava, pe fundul Mării Java, la aproximativ 1.120 de kilometri de locul în care se afla avionul atunci când a dispărut de pe radare.
La scurt timp după ce aceste informaţii au apărut în presă, coordonatorul echipei de căutare a declarat că „avionul se află cel mai probabil pe fundul mării”.
„Nu putem fi siguri că obiectele văzute de pilot fac parte din avionul AirAsia care a dispărut. Ne apropiem acum de acel loc, dar sunt nori”, a declarat contramiralul Dwi Putranto, comandantul forţelor aeriene indoneziene. Pilotul care a anunţat că a văzut resturi ale avionului este australian şi pilota unul dintre avioanele puse la dispoziţie de forţele aeriene australiene pentru a contribui la operaţiunea de căutare.
Deocamdată, până la găsirea epavei şi analizarea rămăşiţelor, autorităţile indoneziene s-au ferit să dea o cauză exactă a tragediei. Se ştie însă că în regiunea avea loc o furtună puternică. Potrivit mai multor experţi în aviaţie citaţi de presa internaţională, se pare că la mijloc ar fi o eroare a pilotului, care a zburat cu o viteză prea mică, neadaptată condiţiilor meteo nefavorabile.
„Cursa QZ8501 zbura prea încet, cu aproximativ 100 de noduri, adică cu 100 de kilometri/oră mai puţin decât viteza recomandată în aceste situaţii. La acea altitudine, a zbura prea încet este extrem de periculos”, a declarat Geoffrey Thomas, specialist în aviaţie citat de tabloidul britanic „Daily Mail”.