Câţi ani au televiziunile?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Americanii, inventatorii televiziunii şi foarte atenţi şi riguroşi cu cercetările de piaţă (research), au stabilit şi un indicator ce caracterizează publicul unei staţii TV: „vârsta mediană“.

Vârsta mediană se defineşte ca fiind valoarea (vârsta) ce desparte jumătatea inferioară a audienţei de jumătatea superioară a audienţei unei televiziuni. De exemplu, dacă audienţa unei televiziuni are vârsta mediană de 49 de ani asta înseamnă că jumătate din audienţa staţiei are sub 49 de ani, iar cealaltă jumătate de telespectatori are peste 49 de ani.

Să vedem ce vârste au televiziunile noastre! Studiile de audienţă TV pentru luna octombrie 2014 arată că audienţa Antena 3 are cea mai ridicată „vârstă mediană“: 63 de ani (măsurare pe toată ziua, la nivel naţional). Asta înseamnă că jumătate din audienţa Antenei 3 are vârste de peste 63 de ani, iar cealaltă este formată din telespectatori cu vârste de sub 63 de ani. Să mai precizăm că faţă de octombrie 2013, vârsta mediană de la Antena 3 a crescut cu 3 ani.

De altfel, cele mai bătrâne televiziuni de pe piaţa TV, cuprinse în sondajele de audienţă, sunt cele de ştiri: Antena 3 (63 de ani), România TV (60 de ani), B1 TV (60 de ani) şi Realitatea TV (58 de ani). În decurs de un an (octombrie 2013 – octombrie 2014), România TV a îmbătrânit cu doi ani, iar B1 TV şi Realitatea TV şi-au „conservat“ vârstele. Digi 24, cea de-a cincea televiziune de pe nişa ştirilor, intrată anul acesta în sondajele de audienţă, are o vârstă mediană de 56 de ani (naţional, toată ziua). Românii cu vârste ridicate sunt mari consumatori de ştiri TV.  

Românii cu vârste ridicate sunt mari consumatori de ştiri TV.

În topul „bătrâneţii“ mai figurează ETNO TV (muzică populară), cu 58 de ani, Favorit TV (muzică populară) – 57 de ani şi TVR 1 cu 57 de ani.

O precizare importantă: o televiziune cu o vârstă mediană ridicată nu înseamnă neapărat că are mai puţini tineri telespectatori decât una cu o „mediană“ scăzută. Antena 3, o televiziune cu audienţă mare (a treia staţie în luna noiembrie), poate să aibă mai mulţi telespectatori tineri decât MTV România (27 de ani), de exemplu, pentru că are o audienţă mult mai mare decât postul muzical. Să nu uităm că vârsta mediana „taie“ la „jumătate“ audienţele televiziunilor!

Pro TV are o vârstă tocmai bună pentru companiile care investesc în publicitatea TV: 43 de ani. Pro TV n-a suferit variaţii de vârstă în ultimul an. Dacă ne gândim că imediat după înfiinţare, Pro TV a lasat conceptul (comercial) de „Generaţia Pro“, avem aşadar de-a face, după 19 ani, cu nişte telespectatori maturi, care au căscat ochii timp de două decenii la această televiziune. Antena 1, marele rival al Pro TV, are 45 de ani. Nici această televiziune n-a îmbătrânit/întinerit în ultima perioadă. Kanal D, televiziunea care luptă din greu pentru audienţă cu serialul „Suleyman Magnificul“, are 51 de ani, cu 4 ani mai mult decât în octombrie 2013. Cel de-al doilea canal public, TVR 2, are 51 de ani, o vârstă destul de apropiată de „fratele“ său mai mare, TVR 1. Televiziunile cu cele mai mici vârste mediane sunt cele muzicale şi (fireşte!) de desene animate.

Şi în televiziune este valabilă zicala: bătrâneţe, rating greu!

Opinii

Mai multe de la Petre Barbu


Ultimele știri
Cele mai citite