Start la simularea examenelor naţionale 2017. Sfaturi pentru elevi şi noutăţile probelor de la Bac

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Elevii claselor a VIII-a, a XI-a şi a XII-a încep luni, 13 martie, simulările examenelor naţionale, cu proba la Limba Română. Totodată, liceenii din penultimul an sunt provocaţi să testeze noua structură a subiectelor de Bacalaureat, axate mai mult pe partea de interpretare a textului şi mai puţin pe ortografie.

Simularea Evaluării Naţionale pentru elevii claselor a VIII-a şi cea a examenului de Bacalaureat pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a încep luni cu proba scrisă la Limba şi literatura română. Marţi vor susţine simularea cei care dau examen şi la Limba Maternă (clasa a VIII-a şi Bacalaureat), miercuri elevii care dau Capaciatea vor susţine proba de Matematică, iar cei care dau Bac-ul, proba obligatorie a profilului, iar vinery, 17 martie tinerii care termină liceul vor da proba la alegere a profilului şi specializării pentru Bacalaureat. Rezultatele vor fi afişate pe 31 martie.

Probele simulărilor încep la ora 9.00, moment în care se deschid, în fiecare sală, plicurile sigilate care conţin subiectele unice. Accesul elevilor este permis în clase până la ora 8.30. Elevii clasei a VIII-a vor avea la dispoziţie două ore pentru redactarea lucrării scrise, începând din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat, în timp ce liceenii vor avea la dispoziţie trei ore pentru rezolvarea subiectelor de la simularea examenului de Bacalaureat.

„Fiecare sală în care se va desfăşura examenul este dotată cu cameră video funcţională”, a explicat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului şcolar al municipiului Bucureşti, Ştefania Manea.

La clasa XI-a, o nouă structură de subiecte

Cea mai mare provocare la simulările de anul acesta o au de înfruntat elevii de clasa a XI-a, care vor susţine simularea probei scrise la Limba şi Literatura Română a examenului de Bacalaureat după o nouă structură a subiectelor, urmând ca, din 2018, examenul naţional să fie susţinut după noul model. Noile subiecte sunt axate pe partea de interpretare a textului, elevii având de rezolvat mai puţine întrebări tehnice, în sensul că dispar întrebările legate de ortografie, iar numărul minim de cuvinte în care trebuie să se încadreze eseul scade şi el, de la 600 la 400.

Concret, Subiectul de tip I, comun tuturor filierelor, profilurilor şi specializărilor, are ca suport un text nonliterar, la prima vedere şi este alcătuit din doi itemi:  o întrebare alcătuită din cinci sarcini de lucru a câte patru puncte fiecare, care urmăreşte înţelegerea textului, şi o cerinţă de tip eseu, având şase repere.

Subiectul de tip II (comun şi el tuturor profilelor) are ca suport un text literar la prima vedere, care vizează interpretarea şi/sau comentarea unui text integral sau a unui fragment de text. Aici, elevului îi este solicitată prezentarea semnificaţiilor unui text, în 50 de cuvinte, evidenţiind două trăsături ale unui curent literar. 

Subiectul de tip III,  diferenţiat în funcţie de filieră, profiluri şi specializări, constă în elaborarea unui eseu structurat şi vizează aspecte de analiză tematică, structurală, stilistică a operelor literare studiate ce aparţin autorilor canonici, curentelor culturale/literare, perioadelor, speciilor literare şi/sau a tipurilor de texte menţionate în programa de Bacalaureat. 

Ce să repete şi la ce să fie atenţi elevii

Pentru proba la Limba şi Literatura Română de la Evaluarea Naţională, elevii claselor a VIII-a ar trebui să repete definiţiile, trăsăturile şi genurile literare, consideră profesorii de Limba şi Literatura Română, iar în timpul rezolvării subiectelor să fie foarte atenţi la modul în care interpretează textele literare. 

„Să fie atenţi la cum interpretează textele literare, astfel încât să poată demonstra că au înţeles mesajul. La compunerea liberă să citească atent indicaţiile care sunt oferite odată cu cerinţa, să aibă reperele spaţio-temporale, dacă li se cere compunere narativă, să urmărească acea cronologie a evenimentelor pe care le construiesc. La descriere, să detalieze cu răbdare toate imaginile artistice prin care îşi construiesc descrierea, iar la compunerile reflexive să nuanţeze sentimentele, opiniile pe care le formulează”, recomandă profesoara de Limba şi Literatura Română Ruxandra Achim de la Colegiul Naţional I.L.Caragiale.

Având în vedere că la clasa a XI-a este o nouă structură de subiecte, profesoara îi sfătuieşte pe elevi să ofere mare atenţie în cerinţelor şi să renunţe la clişeele cu care erau obişnuiţi, astfel încât să se adapteze subiectelor. „De asemenea aş recomanda o mare atenţie la studiile de caz care au fost parcurse în clasa XI-a şi să nu uite că abordarea aceasta a textelor literare şi nonliterare nu este doar o reprezentare a unor conţinuturi ştiinţifice, ci şi expresia unei ancorări în fenomenele care caracterizează societatea românească din perioada în care au studiat ei, adică începând cu formarea limbii române, trecând prin dimensiunea religioasă a existenţei, trecând prin formarea conştiinţei istorice ajungând până la modernizarea societăţii româneşti în secolul al IX-lea”, a subliniat profesoara.

În ceea ce priveşte elevii din ultimul an de liceu, profesoara îi îndeamnă să revadă partea de proză, iar în timpul redactării lucrării să îşi organizeze bine răspunsurile pentru că evaluătorii se aşteaptă la o mai mare maturitate din partea lor. „Mare atenţie la organizarea răspunsurilor, pentru că la clasa a XII-a ne aşteptăm déjà şi la mai multă maturitate în abordarea subiectelor. La clasa a XII-a, mare parte din materie este destul de proaspătă, pentru că poezia interbelică a fost reluată în clasa XII-a după ce a fost studiată şi în clasele a X-a şi a XI-a. Probabil la proză ar trebui să revină, pentru că romanele fac mai mult obiectul programei de clasa a-X-a şi, unele, de clasa XI-a, dar cred că a fost timp destul ca materia să se aşeze astfel încât copiii să poată opera cu această informaţie”, a mai spus Ruxandra Achim.

Nu în ultimul rând, potrivit profesoarei, elevii ar trebui să citească cu atenţie textele propuse, pentru că o bună înţelegere a textului are ca efect şi o scriere bună despre textul nonliterar sau literar.  

„Să nu se blocheze într-o problemă”

Directorul Colegiului Naţional „Spriu Haret”, profesorul Alexandru Constantinescu, îi îndeamnă atât pe elevii claselor a VIII-a, cât şi pe cei de liceu să recapituleze formulele în timpul rămas până la simularea de la Matematică, iar  în timpul testărilor să fie atenţi la calcule şi să nu părăsească sălile de examen mai devreme de timpul pus la dispoziţie. Mai mult, consideră profesorul de Matematică, elevii nu ar trebui să se blocheze într-o problemă, dacă aceasta le creează dificultăţi şi să revină după ce s-au detaşat de ea.

„Să speculeze toate cele două, respectiv trei ore, să verifice calculele, dar şi rezulatele. Să scrie citeţ, matematic, ca să nu enerveze profesorul corector şi să îşi ofere răgaz de două –trei minute să îşi odihnească mintea, dacă se simt obosiţi. Să se gândească la altceva, să se detaşeze, pentru că, dacă se încăpăţânează să stea pe o problemă care îi încurcă - ar putea să nu mai poată continua. De asemenea, ar putea să treacă la un alt exerciţiu dacă unul nu le iese şi să revină la final sau într-un alt moment”, îi îndeamnă cadrul didactic pe elevi. 

Potrivit metodologiei, rezultatele obţinute de elevi la simularea Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a şi la simularea probelor scrise ale examenului de Bacalaureat  2016-2017 vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ în care s-au desfăşurat aceste simulări, prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării de măsuri pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare.

Calendarul simulărilor

 13 martie - Limba şi literatura română - proba scrisă (clasa a VIII-a şi Bacalaureat)

14 martie - Limba şi literatura maternă - probă scrisă (clasa a VIII-a şi Bacalaureat)

15 martie - Matematică - probă scrisă (clasa a VIII-a) şi proba obligatorie a profilului pentru Bacalaureat

17 martie - Proba la alegere a profilului şi specializării pentru Bacalaureat (numai pentru elevii clasei a XII-a)

31 martie - Afişarea rezultatelor

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite