Sfaturi pentru elevii care dau mâine examenul de matematică la Evaluarea Naţională

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cum să vă gestionaţi emoţiile este treaba psihologilor, părinţilor, diriginţilor. Sfaturile mele se referă la modul de rezolvare şi redactare a soluţiilor la problemele primite. Aceste sfaturi sunt rezultatul a peste 40 de ani de profesorat în matematică, inclusiv pentru pregătirea examenelor de absolvire. Poate elevii nu citesc sfaturile mele, dar părinţii le pot semnala copiilor lor, dacă apreciază că merită a fi citite.

Rezolvare, redactare

Una-i rezolvarea, pe ciornă, alta e redactarea pe „curat”, adică pe foile de examen. Rezolvarea poate fi mai scurtă, mai neglijent scrisă, dar redactarea, care va fi citită de profesorul corector, trebuie să fie clară, limpede, estetică, cu toate detaliile, pe cât posibil fără ştersături. De asta este bine să rezolvaţi întâi pe ciorne problemele propuse. Atenţie, ciornele se aruncă, nu se iau în considerare, şi nici nu au numele elevului pe ele.  

Chiar redactările parţiale primesc punctaj. Dacă elevii consideră că nu ajung la  rezultatul cerut, să scrie cât reuşesc din rezolvarea problemei, doar ce are legătură cu problema respectivă. Formule, desene, încercări de ajungere la rezultatul cerut. Aceste încercări de rezolvare primesc punctaj.

Subiectul I

La problemele de la Subiectul I se cer doar răspunsurile. Aici nu funcţionează rezolvările parţiale. Ai greşit răspunsul, pierzi 5 puncte. Soluţia este următoarea. În 5-10 minute se rezolvă itemii de la Subiectul I, dar nu se trec răspunsurile pe foaia de examen imediat. Recomand elevilor să treacă la Subiectul al II-lea, să rezolve 2-3 probleme de aici, apoi să se întoarcă la Subiectul I să  facă încăodată rezolvare itemilor de la acest subiect, eventual în ordine inversă decât au rezolvat prima oară. Şi fără să se uite la primele rezolvări. Apoi compară rezultatele, dacă sunt la fel, totul este în regulă, pot transcrie pe foaia de examen rezultatele. Acolo unde nu sunt la fel rezultatele, reanalizează enunţul, poate nu l-a înţeles sau i-a scăpat ceva. A confundat perimetrul cu aria, a folosit greşit o formulă, sau alte cauze. După ce se convinge cum e bine, trece şi acest rezultat pe „curat”.

Subiectul al II-lea

Este mai dificil, se cer rezolvările integrale, se punctează şi rezolvările parţiale. La problema 1 se cere doar o figură, uşor de desenat, dar cu instrumentele de desen geometric aduse de acasă, folosind creionul şi radiera. Este necesară şi notaţia elementelor din figura desenată. Cu acest subiect rezolvat, şi cu Subiectul I, elevul are asigurată nota 4,50.

Problemele următoare necesită cunostinţe de ecuaţii şi sisteme de ecuaţii, de procente, teorema împărţirii cu rest, formule de calcul algebric si altele. În funcţie de numărul de necunoscute, problemele ar trebuie să ofere un număr egal de informaţii, din care să rezulte un sistem de ecuaţii. Rezultatul obţinut trebuie neapărat verificat cu enunţul problemei, dacă satisface toate informaţiile din enunţ. La unele probleme se dau chiar rezultatele la care trebuie să se ajungă, şi elevii au o cheie de control. Dacă nu ajung la rezultat nici după 2-3 încercări, elevii să nu piardă zeci de minute cu rezolvarea acelei probleme în detrimentul altora. Se punctează şi rezolvarea parţială.

Expresia E(x) de la ultima problemă nu este greu de rezolvat, nu mai cuprinde fracţii. Atenţie la parantezele care au minus în faţă, se fac mai întâi calculele din paranteze, apoi se schimbă semnele. Dacă se cere demostrarea faptului că E(1)*E(2)*E(3)……   *E(n)=0, înseamnă că unul din factori este zero, elevul trebuie să-l găsească şi evidenţieze separat, apoi să justifice rezultatul cu acel factor.

Subiectul al III-lea

Probleme de geometrie plană şi în spaţiu vor fi asemănătoare cu cele de la testele de antrenament. Subpunctele a) cuprind o întrebare foarte simplă, de aflat o arie sau un volum, subpunctele b) mai grele, iar subpunctele c) foarte grele. Este contrapoductiv ca elevii să piardă timp preţios pentru subpunctele grele şi foarte grele, dacă nu ştiu să le rezolve, în detrimentul subiectelor uşoare pe care ar şti să le rezolva. Şi aici figura frunos desenată şi rezolvările parţiale aduc puncte preţioase.

Foarte important! Subiectele vor fi asemănătoare, poate chiar identice, cu testele de antrenament furnizate de ministerul Educaţiei. Ar trebuie să le revedeţi, dacă mai aveţi timp şi energia necesară. Ele nu vor cuprinde materia din trimestrul al II-lea, adică fără funcţii, corpuri rotunde, trunchiuri de piramide sau de con.

În gestiunea timpului, pentru majoritatea elevilor ar trebui să funcţioneze următoarea schemă. Subiectul I  5-10 minute, Subiectul II 40-50 de minute, iar Subiectul III o oră. Plus rezerve de timp pentru revenirea asupra problemelor nerezolvate în prima fază.

Foile de examen trebuie să cuprindă tot ce elevul consideră că este corect,  amănunţit redactat, estetic şi fără ştersături, pe cât posibil. Dacă totuşi ar fi ceva de şters, se taie cu o linie orizontală.

Examenul este supravegheat audio-video, elevii nu au voie să discute unii cu alţii. Nu preluaţi informaţii de la alţi elevi, cu premiza că acei elevi sunt mai „deştepţi” sau mai pregătiţi. S-ar putea ca exact acele informaţii să fie eronate.

Succes la examen!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite