Colegiul psihologilor: Anulaţi concursul pentru funcţia de directori de şcoli. Ministerul Educaţiei: Nu întâmplător a apărut reacţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Colegiul Psihologilor din România (CPR) solicită reluarea concursului de directori din învăţământul preuniversitar, pe motiv că Ministerul Educaţiei nu are dreptul legal să testeze aptitudinile cognitive şi competenţele manageriale. În replică, oficialii de la Educaţie susţin că psihologii sunt într-o gravă eroare, deoarece testul aplicat profesorilor nu a vizat evaluarea unor abilităţi psihologice.

„Colegiul Psihologilor din România solicită în mod public reevaluarea condiţiilor de realizare a testării psihologice a aptitudinilor cognitive şi competenţelor manageriale din cadrul examenului pentru funcţia de director al instituţiilor de învăţământ şi reluarea lui cu realizarea unei evaluări psihologice, făcute de psihologi atestaţi profesional în specialităţile psihologia muncii şi organizaţională", a declarat preşedintele CPR, prof. dr. Mihai Aniţei.

El a susţinut că Ministerul Educaţiei nu avea dreptul să evalueze aptitudinile cognitive şi competenţele manageriale ale candidaţilor, acesta fiind atributul psihologilor.

Colegiul Psihologilor susţine că aceleaşi persoane care l-au sfătuit pe ministru să înlocuiască un examen psihologic riguros cu o testare fără suport profesional au solicitat modificarea legislaţiei specifice profesiei, în vederea preluării controlului într-un domeniu profesional care nu poate fi condiţionat de către cei care privesc psihologia doar ca pe o afacere cu teste psihologice, a adăugat profesorul Aniţei.

Directorul Direcţiei juridice a Colegiului, Laurenţiu Ştefan, a subliniat că activitatea psihologică trebuie să fie realizată numai de către profesionişti în domeniu, iar nicio comisie nu se poate substitui unui profesionist.

Ministerul Educaţiei: nu întâmplător a apărut reacţia Colegiului Psihologilor

În replică, purtătorul de cuvânt al Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCS), Mirabela Amarandei, a spus că "domnul preşedintele al Colegiului Psihologilor din România este într-o gravă eroare".

Ea a susţinut că testul aplicat profesorilor în 12 octombrie nu a vizat evaluarea unor abilităţi psihologice.

Potrivit purtătorului de cuvânt, nu doar Ministerul Educaţiei, ca angajator, este cel care a utilizat un astfel de test de evaluare a competenţelor cognitive, companii renumite la nivel mondial utilizează astfel de evaluări, iar universităţi de renume în plan internaţional folosesc astfel de teste pentru evaluarea viitorilor studenţi.

Mirabela Amarandei a mai spus că nu întâmplător a apărut reacţia Colegiului Psihologilor, pentru că MENCS a început procesul de consultare interinstituţională pentru aprobarea unui proiect de Hotărâre de Guvern referitoare la formarea profesională a psihologilor.

„Aş vrea să aduc în discuţie un fapt care nu este coincidenţă, de fapt nu cred în coincidenţe. Această conferinţă de presă (n.r. organizată de Colegiul Psihologilor din România) are loc la mai bine de o săptămână de la momentul 12 octombrie când a avut loc acest concurs şi la câteva zile de la momentul la care Ministerul Educaţiei a început procesul de consultare interinstituţională pentru aprobarea unui proiect de Hotărâre de Guvern referitoare la formarea profesională a psihologilor. Ce face această Hotărâre de Guvern foarte important este că va scoate de sub monopolul Colegiului Psihologilor din România formarea profesională a psihologilor. O noutate este aceea că, dacă, până acum, era suficientă licenţa şi nişte studii derulate în cadrul unor ONG-uri agreate de CPR ce face această Hotărâre de Guvern este să ducă practic formarea profesională a absolvenţilor de licenţă prin intermediul masteratului,  iar acest lucru trebuia să se întâmple de la momentul Procesului Bologna", a mai spus purtătorul de cuvânt.

Alte precizări ale Ministerului Educaţiei

De asemenea, oficialii Ministerului Educaţiei precizează că: 

1. Testul nu reprezintă o evaluare psihologică. Acesta a fost elaborat de specialişti în ştiinţe cognitive şi în ştiinţele educaţiei şi a vizat evaluarea competenţelor cognitive şi manageriale dezirabile pentru exercitarea rolului de director sau director adjunct într-o şcoală modernă: capacitatea de a face distincţie între diferite stiluri şi modele manageriale, capacitatea de înţelegere şi asumare a rolului unui manager la nivelul unei instituţii şcolare, capacitatea de a distinge între esenţial şi secundar, capacitatea de a face conexiuni  logice între fenomene şi evenimente, atenţia la detalii, spiritul de observaţie, capacitatea de gândire strategică etc.

2. La nivel de concept, testul-grilă valorifică avantajele unei probe scrise printr-un nivel ridicat de obiectivitate, transparenţă în evaluare şi operativitate în administrare.

3. Asimilarea acestui test cu unul de factură psihologică este o eroare involuntară sau deliberată de optică. Nici modul în care a fost construit, nici formula de evaluare, respectiv utilizarea rezultatului nu au vizat generarea unui profil psihologic al candidatului. Obiectivul urmărit a fost testarea abilităţilor menţionate anterior pe baza unui scor/punctaj conform evaluării pe baza baremului.

4. Itemii de evaluare a abilităţilor cognitive care provin din teste standardizate cunoscute şi consacrate au fost utilizaţi pe baza acordului scris al deţinătorilor drepturilor de autor.

5. Itemii asociaţi evaluării abilităţilor manageriale au fost formulaţi astfel încât să reflecte capacităţile de analiză critică şi gândire strategică ale candidaţilor, evitând formulări care să solicite capacitatea de memorare mecanică a unor informaţii din resursele bibliografice indicate.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite