Ministerul Educaţiei, surd la nevoile elevilor cu probleme de auz

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doar 8 elevi cu deficienţe de auz din 86 au luat Bacalaureantul anul acesta. Şi asta nu pentru că ar fi mai slab pregătiţi decât ceilalţi candidaţi, ci pentru că sunt discriminaţi de mai marii din Educaţie care nu acceptă o adaptare a examenelor pentru aceştia. Cel puţin asta susţine deputata Adriana Săftoiu într-o postare pe Facebook în care a abordat calvarul suportat de elevii cu aceste probleme la examenul de Bacalaureat din acest an.

„Anul acesta, li s-a cerut să redacteze (la fel ca elevilor auzitori) un text despre… cum se pregăteşte <<un discurs>> ţinând cont şi de <<experienţa personală>>. Câţi elevi surzi crede doamna ministru că au ţinut un discurs, ca să-şi poată folosi <<experienţa personală>>?”, atrage atenţia deputata.

Adriana Săftoiu susţine că, pentru probleme similare, numeroşi copii şi tineri ajung să nu mai participe la examenele naţionale, pentru că ştiu că nu au nicio şansă să le promoveze. „Copiii hipoacuzi învaţă în limbajul semnelor, dar se pare că Ministerul Educaţiei nu vrea să accepte că limbajul semnelor este diferit de limba română. Este revoltător. Spre exemplu, în limbajul semnelor nu există  reprezentare pentru prepoziţii şi conjucţii astfel că, atunci când aceştia scriu în limba română, ei practic traduc din limbajul semnelor şi de cele mai multe ori, conjucţiile, prepoziţiile şi timpurile verbale dispar”, a explicat Săftoiu.  Apoi, lucrarea unui copil surd nu este corectată de către un profesor de specialitate, care ştie cum scrie şi cum gândeşte acesta, ci „ajunge alături de lucrările copiilor fără deficienţe, la un profesor corector auzitor, care nu ştie că este vorba despre un elev surd şi nu înţelege ce a scris copilul şi îl crede, în schimb, agramat pentru că nu găseşte în lucrare cuvintele de legătură”, punctează Săftoiu. Deputata consideră că cea mai mare problemă este faptul că nu se acceptă că elevii hipoacuzi să dea examenele în limbajul semnelor.

  

Un subiect absurd

La rândul lui, Cosmin Braşov, vicepreşedintele Asociaţiei naţionale a persoanelor cu deficienţe de auz din România „Ascultă Viaţa” este revoltat de subiectele date la Bacalaureat anul acesta . „Pentru elevii surzi, care nu aud deloc, subiectul dat la Bacalaureat, în acest an, este unul absurd. Copiii aceştia nu pot rezolva un asemenea subiect pentru simplul motiv că ei, efectiv, nu pot ţine discursuri. Ei comunică în limbajul mimico-gestual, dar acesta nu are nicio legătură cu discursul convenţional”, susţine Cosmin Braşov. 

În replică, ministrul Educaţiei dă vina pe profesorii acestor copii şi pe Inspectorate. „În România, trăim cu suspiciunea la cel mai înalt nivel. Am întâlnit cazuri când vin alţi părinţi şi spun că de ce copiii care au deficienţe de învăţare trebuie să aibă condiţii speciale. Noi avem şcoli speciale pentru copiii cu deficienţe de auz, aşa că profesorii de la acele şcoli ar fi trebuit să ceară inspectoratelor respective condiţii speciale de examinare pentru că aceşti copii au dreptul la un Bacalaureat diferenţiat, iar metodologia prevede asta. În plus, au dreptul la un suport pentru examene. Nu ştiu de ce nu l-au primit”, spune Ecaterina Andronescu. 

Aceasta afirmă că nu Ministerul Educaţiei este în măsură să se ocupe de crearea unor şanse reale în ceea ce priveşte participarea la Bacalaureat a elevilor cu deficienţe. „Ministerul are şi el nişte competenţe limitate. În metolodogie sunt prevăzute pentru aceste situaţii speciale, condiţii speciale. Părintele sau şcoala trebuie să le ceară. Ele există şi se pot acorda”, a precizat ministrul.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite