Despre abandonul şcolar în rândul copiilor vulnerabili: „Unii profesori nici nu ştiu cum să trateze un copil cu nevoi speciale!”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sărăcia, una din principalele cauze ale abandonului şcolar
Sărăcia, una din principalele cauze ale abandonului şcolar

Abandonul şcolar nu e doar o problemă a copiilor săraci sau a familiilor fără resurse din care provin, ci a întregii comunităţi. Este nevoie de implicarea şi educarea părinţilor, a profesorilor şi a comunităţii, mai ales că statisticile arată că doar o treime din copiii dezavantajaţi termină şcoala generală. Despre acest subiect discutăm la Adevărul Live, de la ora 15.00.

INTRĂ ÎN DISCUŢIE şi urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul Live.

Despre măsurile de reducere a acestui fenomen discutăm la Adevărul Live, de la ora 15.00, cu reprezentanţii United Way România, care au lansat un proiect în care sunt implicaţi toţi aceşti factori şi care vizează sprijin pentru 1.500 de copii vulnerabili, intitulat „Învaţă să reuşeşti”.

Vor veni în emisiune, din partea United Way România, Cristina Damian, Director Executiv şi Marcela Biliuţă, Manager Impact în Comunitate.

Iar în direct, prin telefon, va intra Mihai Ciopasiu, Director Executiv al Fundaţiei Providenţa – Şcoala Ruth, una dintre şcolile care face parte din programul lor .

Principalele declaraţii din timpul emisiunii:

„Au exista situaţii în care copii vulnerabili care aveau rezultate foarte bune atunci când primeau ajutor prin programele noastre şi după, rezultatele scădeau”, a declarat Cristina Damian, directorul executiv al organizaţiei, adăugând că în cadrul proiectului „Invaţă să reuşeşti sunt implicaţi 1.500 de copii vulnerabili”.

În ceea ce priveşte părinţii acestor copii vulnerabili, lor le este imposibil să îi verifice la teme dată fiind şi lipsa lor de educaţie.

„O altă problemă o reprezintă faptul că cei mici îi ajută de foarte multe ori în gospodărie pe aceşti părinţi. Deşi se spune că şcoala este gratuită şi obligatorie prin Constituţie, cerinţele există la orice nivel. Unii profesori nici nu ştiu cum să trateze un copil cu nevoi speciale. Ei văd doar că acel copil nu este cel mai curat, mai văd şi că părintele nu vine la şcoală”, a explicat şefa United Way România.

Specialista spune că în foarte multe situaţii, părinţii copiilor vulnerabili nu merg la şcoală nu din lipsă de interes, ci pentru că se simt jenaţi pentru simplul motiv că nu au o situaţie materială decentă.

Referitor la relaţia pe care cei de la United Way România o au cu voluntarii, Marcela Biliuţă, manager Impact în Comunitate a explicat că programul de voluntariat are două componente: una de mentoring, alta de voluntariat.

„Practic, avem voluntari care fac teme cu copiii în centrele noastre de zi, dar sunt şi voluntari care doar le citesc copiilor”, a explicat Marcela Biliuţă. „Pe de altă parte, în programul de mentorat, nu este aşa de uşor. Important este să lucrăm cu voluntari care vor să se implice şi care să nu îi abandoneze la un moment dat”, a precizat Biliuţă.

În Ferentari, suportul parental nu este foarte mare

„Proiectul nostru a început acum 22 de ani în comunitatea săracă din Ferentari. Astăzi, şcoala funcţionează ca o şcoală privată, acreditată. Ceea ce facem noi la şcoală sau la after school nu este de ajuns, trebuie să mergem împreună cu părinţii, etc. În cadrul acestui program al United Way, în care am intrat şi noi de anul trecut, s-a pus un mare accent pe relaţia pe care o avem cu elevii noştri şi cu părinţii lor. După ce am început proiectul Academia Părinţilor, părinţii au fost mai deschişi să ia parte într-o întâlnire care nu este formală, asta în condiţiile în care înainte nu veneau la şedinţele cu părinţii”, a declarat Mihai Ciopasiu, Director Executiv al Fundaţiei Providenţa – Şcoala Ruth.

„Impactul este, totuşi, greu de măsurat. Acest lucru se întâmplă în timp. Cred că va trebui ceva timp să vedem care va fi impactul real al acestui proiect. Primul efect al proiectului United Way a fost reacţia părinţilor, care îi încurajează şi îi motivează pe copii”, a completat Ciopasiu.

Cel mai mare concurs de Scrabble din lume

Specialistul a explicat că în Ferentari suportul parental nu este foarte mare, astfel că activitatea voluntarilor este esenţială pentru copii. „La ultimele evaluări pe care le-am avut, am văzut chiar şi o îmbunătăţire a notelor. În ultimii ani copiii care au terminat şcoala la noi, în proporţie de 90% au ajuns la liceu”, a precizat Ciopasiu.

„Ne-am gândit ce-ar fi să facem un mare concurs de Scrabble, am vrut să fie cel mai mare din lume. Vom face concursul mâine la Şcoala Roth, unde aşteptăm să vină şi copii şi voluntari. Am vrut să transmitem mesajul că este foarte important să luptăm pentru educaţie”, a explicat Cristina Damian. Potrivit acesteia, nu este prima oară când au loc astfel de acţiuni.


Proiectul „Învaţă să reuşeşti”, demarat de United Way România în octombrie 2013, luptă împotriva abandonului şcolar şi pregăteşte 1.500 de copii vulnerabili, adolescenţi şi tineri adulţi pentru o viaţă independentă.

Pentru a-i ajuta să-şi desăvârşească educaţia, 800 de părinţi vor participa la cursuri de parenting, 180 de profesori vor învăţa cum să lucreze mai bine cu copiii defavorizaţi din clasele lor şi 500 de voluntari vor fi implicaţi în activităţi educative şi de mentorat. 

Proiectul este o premieră în servicii sociale şi se va derula pe parcursul a doi ani în 14 comunităţi din Bucureşti, Cluj şi Timişoara cu ajutorul unui grant de aproape de aproape o jumătate de milion de euro primit de la Fundaţiile Velux. 

Pentru a atrage atenţia asupra copiilor cu probleme, care au nevoie de ajutor pentru a duce o viaţă normală, aceştia vor încerca să doboare mâine recordul mondial la Scrabble: United Way România, în parteneriat cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială a Municipiului Bucureşti şi Federaţia Română de Scrabble, vor aduce împreună peste 1.200 de persoane sâmbătă, 21 iunie 2014, de la ora 9:00.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite