Adevărul Live - despre învăţământul tehnologic: „Planul de învăţământ oferă foarte puţină practică pentru formarea de profesionişti”
0Joi, la Adevărul Live, am vorbit despre alegerea unui liceu tehnologic şi ce pot face elevii şi profesorii pentru a ridica nivelul liceelor unde se intră cu medii mici la Evaluarea Naţională.
De ce se aleg liceele tehnologice?
Viorica Cârstea - Liceul Tehnologic Auto din Craiova
“Marea majoritate vine la Liceul Tehnologic pentru că au o note slabe. Sunt elevi care obţin sub media 5. Venind la un liceu tehnologic nu este o ruşine. Au posibilitatea să înveţe o meserie, ca să fie angajaţi pe piaţa muncii. Pot alege calificări profesionale cerute”
“La noi se învaţă calificări ca vopsitor auto, tinichigiu, sudor. Calificări cerute pe piaţa muncii”.
Cum aţi început să colaboraţi ca firmă cu liceul? Ce aţi căutat ca firmă?
Camelia Badea, Popeci Utilaj Greu SA
“Cererea este mare. Cel puţin pentru sudori. Dorim sudori mulţi şi din nefericire nu au fost pregătiţi în şcoli pentru că această specializare s-a desfiinţat. Drept urmare am rugat conducerea liceului Tehnologic Auto să introducă pe listă şi această specializare pentru care noi suntem deschişi să angajăm”
“Am angajat chiar elevi care actualmente sunt operatori maşini de operare numerică. Elevi din clasa a 12-a la liceu, care lucrează la noi. Este înţelegere din partea firmei noastre şi din partea liceului. Ei se bucură de aprecierea colegilor. Ei urmează să dea şi Bacalaureatul şi vor rămâne angajaţii noştri după Bac. Noi funcţionăm din 2006-2007 în această colaborare."
Ce se poate face ca un elev care intră cu mai puţin de 5 la Evaluarea Naţională să ia 6 la Bacalaureat, măcar?
Elena Capruciu, Zburd
“Să înveţe. Dascălii trebuie să fie în stare să îl înveţe. Elevul trebuie să fie prezent la oră, iar dascălii trebuie să aibă toată capacitatea de a ţine elevii în acel spaţiu. Avem relaţia elev-elev, să înveţe, capacitatea profesorilor de a se deschide către acei elevi şi de a le da din cunoaşterea lor şi relaţia profesor-profesor, să treacă dincolo de frustrări, de limitări, de sistemul de învăţământ, ca să se dăruiască elevilor”.
Irina Savu, Zburd
“Aş adăuga un alt punct. Mai avem şi părinţii. Ar fi ideal ca aceste note să crească şi interesul elevului să fie mai mare, să nu se lovească acasă de un refuz al procesului de învăţare. În liceele în care am lucrat noi, situaţia de acasă nu este chiar roz. E o muncă foarte mare pe care profesorul şi elevul care o duc către părinţi, pentru a-i atrage în procesul acesta. Elevul petrece mult timp la şcoală, dar şi acasă. Trebuie să fie un echilibru”.
În studio sunt invitaţi doi antrenori de la proiectul Zburd Educaţie prin Coaching, Irina Savu şi Elena Capruciu, iar prin Skype ni se vor alătura profesoara Viorica Cârstea de la Liceul Tehnologic Auto din Craiova şi Camela Badea, de la firma Popeci Utilaj Greu SA.
Împreună vom vorbi despre situaţia liceelor cu rată mică de promovare la Bac, precum şi cele de unde nu a promovat niciun elev şi ce soluţii există pentru astfel de cazuri.
Prin proiectul Zburd Educaţie prin Coaching, trainerii lucrează îndeaproape cu o serie de licee tehnologice cu probleme, care au reuşit performanţe notabile la Bacalaureatul din 2013. Liceele participante beneficiază de programe de construire de echipe, de educaţie non-formală pentru elevi, profesori şi părinţi, de implicarea constantă în consiliul de administraţie al unui membru din comunitatea de afaceri, de burse de merit şi de stagii de practică, de renovări de spaţii fizice, toate asumate, conduse şi implementate de către elevi, profesori şi părinţi în urma unui proces continuu de coaching.
Irina Savu, Zburd
“Proiectele Zburd au fost în cinci judeţe şi au crescut rata de promovabilitate. La Câmpulung a fost o creştere de peste 1.000% a ratei de promovabilitate”
Elena Capruciu, Zburd
“Elevii învaţă să nu mai vorbească unii peste alţii, învaţă să se asculte. Este cumva o şcoală a bunelor maniere din punct de vedere al comunicării de la nivel basic. Facilităm procesele de a învăţa fiecare respectul, comunicarea, aprecierea. Noi îi tranzităm de la o stare pe blocare pe diverse planuri."
---
Viorica Cârstea - Liceul Tehnologic Auto din Craiova
“Am văzut o disponibilitate la aceste firme de a se implica în şcoli şi care le dau voie elevilor să înveţe meserie la care a venit.”
Cam câtă practică se face la aceste firme?
Viorica Cârstea - Liceul Tehnologic Auto din Craiova
“Planul de învăţământ oferă foarte puţină practică. Sunt 3 ore la clasa a 11-a. La clasa a 12-a nu sunt ore de practică. E aproape imposibil să scoţi un profesionist pe programa actuală”
Ce se va întâmpla odată ce va reveni învăţământul profesional?
“Cred că învăţământul tehnologic se va dezvolta. Nu e normal ca liceele teoretice să reprezinte un procent atât de însemnat”
---
La ce salarii se pot aştepta elevii?
Camelia Badea, Popeci Utilaj Greu SA
“Ei câştigă puţin mai mult decât minimul pe economie, iar după câteva luni se renegociază salariul”
Perioada de probe e şi o perioadă de internship, atunci completaţi şi cu informaţia lipsă din liceu?
Camelia Badea, Popeci Utilaj Greu SA
“Încercăm să le ridicăm nivelul de cunoştinţe, inclusiv cele teoretice. Secţiile de producţie, învaţă şi practica"
--
Când este ideea lor, când pun în aplicare proiecte, se încheagă o comunitate, se schimbă atmosfera? Ce efect are?
Irina Savu, Zburd
“Noi îi spunem echipă. Echipa se poate întâlni şi într-o familie. E o energie puternică”.
Elena Capruciu, Zburd
“E o alchimizare a trasformării minţii. Fiecare vine cu nenumărate prejudecăţi, cu nenumărate frici şi temeri. Profesorii şi părinţii şi oamenii din business au aceste preconcepţii. Atunci, ce facem noi este să conştientizăm. Să facem lucrurile clare, să arătăm de ce nu merg şi cum pot fi transformate. Suntem aici şi vrem să ajungem acolo. Pe parcursul procesului”.
Ce este procesul “Adoptă un liceu”?
Elena Capruciu, Zburd
“Prima etapă e să cunoşti liceul”.
Irina Savu, Zburd
“Prima etapă a fost Zburd, când ne-am dus în liceu şi am lucrat în interiorul şcolii. A doua etapă, aceasta de adoptare, am creat un proiect comun cu două ONG-uri. Se încearcă să se responsabilizeze alţi membri activi în societate. Nu doar părinţii şi elevii sunt responsabili. Comunitatea e responsabilă. S-au făcut foarte multe proiecte, chiar ale elevilor, în legătură cu oamenii de business. Nu lucrează doar elevii şi profesorii, ci şi oameni de la Camera de Comerţ. Noi facilităm acest joc şi aducem alţi actori din comunitate care-şi doresc să sprijine copilul”
---
Camelia Badea, Popeci Utilaj Greu SA
“Handicapul este că nu există o medie minimă de admitere la liceu.”
Viorica Cârstea - Liceul Tehnologic Auto din Craiova
“Noi constatăm în clasa a 9-a că elevii au foarte multe goluri. Sunt puţini dintre cei care vor să intre şi la facultate”
“La noi se intră cu 3,63 la liceu la noi. A fost medie de admitere, incluzând media testelor naţionale şi mediile din gimnaziu. Am avut elevi care au venit cu nota 7,60. Cei cu medie mai mare vor să se pregătească pe partea tehnică. Nu înseamnă că cei care vin la liceul tehnologic sunt rataţi, au un nivel de cunoştinţe slabe şi învaţă orice meserie. Sunt copii care vor să ajungă ingineri la firme şi se pregătesc din timp”
Irina Savu, Zburd
“Liceul Tehnologic a trecut la faza a doua a proiectului Zburd. A fost adoptat de şase companii şi scopul este ca prin activitatea noastră, a coach-ilor şi folosind metodologia Zburd să creăm acele echipe performante şi să lărgim triunghiul profesor-părinţi-elevi. Vrem să implicăm mai mult comunitatea. Avem şase firme din domeniul auto care au interes ca acei copii să aibă un scop pentru care să lupte. Atmosfera generală de delăsare e şi din faptul că nu mai ştii pentru ce să lupţi. "
---
Elena Capruciu, Zburd
“Unii profesori au fost reticenţi, pentru că părea că ne dăm deştepţi.”
Irina Savu, Zburd
“Noi nu facem schimbare cu forţă. Chiar dacă sunt 3-5 oameni într-un liceu, noi cu ei lucrăm. Dacă omul nu-şi asumă procesul, nu duce nicăieri. Se dau atâtea legi şi reforme şi ele funcţionează doar când omul îşi asumă acest lucru. Chiar dacă atunci când ne-am dus în liceu, am lucrat doar cu oamenii cu care am vrut, acum lucrăm doar cu cei care vor. Am risipi altfel energia pe convingerea oamenilor. Noi suntem acolo pentru cei care sunt pregătiţi şi care vor să încerce această metodă. Noi le arătăm cum să fie o echipă, cum să-şi facă propriile strategii, cum să nu eşueze. Suntem acolo cât cresc în ritmul lor, cu resursele lor”
“Mediul de business poate să-şi creeze strategii pentru a ţine angajaţii în ţară"
----
În urma sesiunii de Bacalaureat din vara lui 2013, în România există 55 de licee care au rata de promovare la Bac zero, faţă de 54 în 2012, arată datele oficiale ale Ministerului Educaţiei obţinute de „Adevărul“.
VIDEO ADMITERE LICEU 2014 Cum să alegi liceul potrivit, la Adevărul Live