După etapa pe şcoli care s-a desfăşurat în luna martie, etapa pe municipiu a concursului Bright Speakers va avea loc între 21-23 aprilie 2018. Competiţia a evoluat cu fiecare an, astfel încât, dacă prima ediţie Bright Speakers a reunit trei şcoli private, la cea de-a doua au participat şapte şcoli private iar cea de-a treia ediţie a concursului, cea din 2015, a adus împreună aproape toate şcolile private şi de stat din Bucureşti. 

Bright Speakers explorează o zonă interesantă şi provocatoare pentru elevii din mai multe categorii de vârstă, punând accentul pe discursuri în limba engleză sau în română şi având ca obiective: stimularea creativităţii elevilor, îmbunătăţirea abilităţilor elevilor de a vorbi în public, îmbunătăţirea calităţii sistemului educaţional prin promovarea şi implementarea ideilor, promovarea voluntariatului în cadrul şcolilor pentru a-i învăţa pe elevi că şi ei contribuie la schimbarea lumii în care trăiesc.

Concursul are patru secţiuni: clasele V-VIII (engleză), clasele V-VIII (română), clasele IX-XII (engleză), clasele IX-XII (română). În cadrul concursului, elevii trebuie să îşi prezinte discursurile de trei minute, pe diferite teme de interes, care se modifică anual, dar care vizează aspecte legate de exemplu de leadership, proiecte pentru o şcoală competitivă şi schimbare în educaţie. Participanţii sunt evaluaţi în funcţie de criterii complexe, urmărindu-se elemente precum: intonaţia, limbajul corporal, naturaleţea, asertivitatea. Totodată, se punctează o structură clară şi coerentă a discursului, originalitatea şi creativitatea în expunerea ideilor.

Ediţia 2017 a concursului Bright Speakers a fost prezentată de cunoscutul Virgil Ianţu, care a observat îndeaproape evenimentul şi a acceptat invitaţia noastră de a răspunde la câteva întrebări:

Cum vi s-a părut ediţia de anul trecut a concursului Bright Speakers şi care credeţi că au fost punctele forte ale participanţilor care au câştigat?

Virgil Ianţu: Am acceptat cu bucurie această invitaţie iar surpriza a fost mare. Am rămas extrem de plăcut surprins de evoluţia copiilor în concurs. Nivelul de pregătire a fost foarte ridicat, cu discursuri bine structurate, coerente şi prezentate cu o atitudine scenică pe care, de multe ori, nu o găseşti la adulti. De exemplu, spre marea mea surprindere, fetiţa mea a abordat problema recunoaşterii greşelilor pe care la faci în timpul vieţii, cum poţi învăţa din greşeli şi cum le poţi accepta şi celorlalţi greşelile, aşa cum au făcut alţii cu tine. Asemenea ei, copiii au avut o abordare foarte matură pentru vârsta lor, iar pe mine m-a emoţionat să îi văd atât de responsabili şi de plini de interes.

Ce calităţi credeţi că ar trebui să îşi exerseze elevii, în funcţie de vârstă, astfel încât să poată face faţă unui concurs de acest tip?

Virgil Ianţu: Alegerea subiectului trebuie sa fie una naturală. Sa fie un gând, o problemă sau o idee personală. Dacă subiectul abordat vine de la părinţi sau de la un profesor există posibilitatea ca acel copil să nu îl înţeleagă, să nu îl asimileze şi atunci prezentarea lui va fi una mecanică. Am văzut astfel de prezentări în care limbajul, atitudinea sau chiar subiectul erau total nepotrivite pentru vârsta copilului, învăţarea era artificială, teatrală şi aveam senzaţia că văd pe scena pe altcineva şi nu pe copilul care susţinea prezentarea.

Pe parcursul carierei dvs. aţi avut multe activităţi care au implicat relaţionarea cu cei mici. Ce aţi observat la copii, când vine vorba despre expunerea propriilor idei în public? Au curaj, sunt originali, ştiu să argumenteze şi să fie convingători?

Virgil Ianţu: Sunt cazuri multiple de copii independenţi, din punctul acesta de vedere, şi este de apreciat efortul părinţilor în a-i oferi copilului această independenţă. Contează mult susţinerea, libertatea şi încrederea pe care i-o oferi copilului tău. Da, are nevoie de sfaturi, dar nu de direcţionare. S-ar putea ca el să vadă mai limpede care e direcţia potrivită pentru el. El priveşte lucrurile din alt unghi şi atunci e bine să îi lăsăm să se exprime. Îmi doresc ca părinţii să aibă încredere în copiii lor şi să-i lase să se dezvolte în mod natural. Dacă ne ascultăm şi noi copiii aşa cum ne dorim ca ei să ne asculte pe noi, poate, cine ştie, la un moment dat, avem o revelaţie şi relaţia dintre noi se îmbunătăţeşte şi devine tot mai frumoasă.

Ce înseamnă pentru un copil de generală să se pregătească pentru un astfel de concurs şi ce înseamnă pentru un copil de liceu?

Virgil Ianţu: Dacă vorbim strict despre tehnici, acelaşi lucru. Emoţiile şi gestionarea lor, tehnicile de vorbire, frazare, intonaţie, captarea atenţiei, improvizaţia, exerciţiile de memorie - acestea sunt reguli general valabile, pentru toate vârstele. Subiectele pot fi diferite în funcţie de vârsta, dar şi interesele sunt diferite.

Ce sfaturi le puteţi oferi participanţilor de anul acesta la concursul Bright Speakers pentru a face cea mai bună impresie?

Virgil Ianţu: Urmaţi-vă drumul, instinctul, pregătiţi-vă mai mult decât credeţi că e necesar, luaţi-vă modele de succes chiar dintre colegi, aveţi încredere în voi, fiţi voi, fiţi naturali. Jucaţi-vă şi bucuraţi-vă de ceea ce faceţi. Succesul vine atunci când munceşti, crezi şi te bucuri!

Concursul Bright Speakers este organizat de Liceul Teoretic Internaţional de Informatică Bucureşti în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.

European Examinations Centre este partener al evenimentului.