Analiză PISA: copiii şcoliţi la oraş au rezultate mai bune decât cei din rural. Danemarca iese din tipar

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii care merg la şcoală în oraşe mari au şanse mai mari la performanţă   FOTO: Adevărul Arhiva
Elevii care merg la şcoală în oraşe mari au şanse mai mari la performanţă   FOTO: Adevărul Arhiva

Aproape jumătatea din populaţia lumii trăieşte în zone urbane, iar acest lucru şi-a pus amprenta şi asupra sistemului de educaţie. Elevii care studiază în şcolile din oraşele mari au o performanţă educaţională mai bună, potrivit unei analize PISA, fapt evidenţiat în aproape fiecare ţară şi economie care a participat la studiu.

Şcolile din spaţiul urban diferă de şcolile situate în zonele mai puţin populate, iar acest lucru se reflectă prin diferenţele dintre performanţele şcolarilor, au arătat rezultatele PISA, susţine Marilyn Achiron, editor la Departamentul pentru Educaţie al OCDE, într-o analiză publicată pe blogul Organizaţiei

Deşi marile oraşe pot reprezenta o provocare pentru profesori, ele prezintă un avantaj mai ales în situaţia în care elevii au posibilitatea de a profita de oportunităţile culturale şi sociale care le stau la dispoziţie. 

În medie, în cazul statelor membre OCDE, elevii care studiază în şcolile din oraşele cu o populaţie mai mare de 100.000 de locuitori au dat dovadă de o mai bună performanţă, în cadrul evaluării PISA, comparativ cu aceia care învaţă în şcolile din mediul rural sau din oraşele cu un număr mai mic de locuitori.

În multe ţări, diferenţa performanţei dintre cele două grupuri de elevi reflectă deciziile familiilor cu privire la locul de muncă şi locuinţă, decizii care, la rândul lor, influenţează distribuirea geografică a statutului socio-economic al elevilor.

În Danemarca, ruralul înseamnă părinţi înstăriţi

Cu excepţia Austriei, Rusiei, Germaniei, Israelului, Coreei, Olandei, Regatului Unit şi a Statelor Unite, în restul ţărilor, cei care merg la şcoli din mediul urban provin din medii socio-economice mai avantajate.

Pe de altă parte însă, în Danemarca elevii ai căror părinţii au un nivel ridicat de educaţie şi deţin funcţii înalte merg la şcolile din mediile rurale sau din oraşele cu un număr redus de locuitori.

Dar statutul socio-economic este doar unul dintre factorii asociaţi unei mai bune performanţe educaţionale în cazul elevilor care învaţă în şcolile din oraşele mari. Respectivele centre de învăţământ au anumite caracteristici care încurajează performanţa, potrivit PISA.

Avantajele şcolilor din mediul urban

De regulă, şcolile din mediul urban sunt mai mari, se bucură de responsabilitate în alocarea resurselor, e mai puţin probabil să se confrunte cu lipsă de personal, profesorii sunt calificaţi, iar raporturile dintre elevi şi profesori sunt pozitive, comparativ cu situaţia din mediul rural.

De asemenea, o analiză a chestionarelor distribuite elevilor care au participat la evaluarea PISA din 2009 a relevat de asemenea că în Australia, Dubai (Emiratele Arabe Unite), Islanda, Israel, Muntenegru, Noua Zeelandă, Qater şi Suedia elevii care merg la şcolile din spaţiul urban se bucură de un climat disciplinar mai bun comparativ cu cei din mediile rurale.

Având în vedere eterogenitatea populaţiei elevilor, în cadrul şcolilor mai mari aceştia pot fi mai bine stimulaţi şi inspiraţi, iar prin mai multă autonomie în alocarea resurselor, şcolile urbane pot fi  capabile să răspundă la nevoile tuturor şcolarilor, conchide specialistul OCDE.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite