Cum ne „arde“ Guvernul la buzunar, după majorările succesive de salarii şi pensii. Cresc accizele la benzină şi motorină

Cum ne „arde“ Guvernul la buzunar, după majorările succesive de salarii şi pensii. Cresc accizele la benzină şi motorină

La preţul benzinei fără taxe, România este pe locul 15 în UE, cu un cost mult peste ţări producătoare de petrol FOTO 123 RF

Ministerul Finanţelor propune modificarea Codului Fiscal în sensul revenirii la nivelurile accizelor practicate anul trecut. În opinia oficialilor, măsura se impune pentru menţinerea preţurilor produselor petroliere competitive din regiune, care, în urma reducerii fiscalităţii, a ajuns să înregistreze cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe).

Ştiri pe aceeaşi temă

Potrivit notei de fundamentare a proiectului, pus luni în dezbatere publică pe site-ul Ministerul Finanţelor Publice, se propune revenirea, pentru benzină şi motorină, la nivelurile accizelor practicate în anul 2016, respectiv: benzină cu plumb - 3.022,43 lei/tonă, respectiv 2.327,27 lei/1.000 de litri; benzină fără plumb - 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri; motorină - 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.

„Pentru benzină şi motorină, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România, raportat la cursul leu/euro publicat în prima zi lucrătoare din luna octombrie 2016 sunt foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislaţia Uniunii Europene. Astfel, în situaţia în care cursul leu/euro publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene ar depăşi valoarea de 4,62 lei/euro, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România pentru benzină şi motorină ar deveni inferioare nivelurilor minime ale accizelor prevăzute de legislaţia Uniunii Europene pentru aceste produse accizabile”, explică Finanţele în Titlul VIII – Accize şi alte taxe speciale.
 
În primul semestru s-a încasat cu 767 milioane lei mai puţin
 
Din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, faţă de semestrul I al anului 2016 a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796,55 lei, susţine MFP.

„Deşi în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut faţă de semestrul I al anului 2016 cu 253.078,18 mii litri, iar cel de benzină fără plumb a crescut cu 58.854,08 mii litri, încasările au scăzut cu 634.348.226,27 lei, respectiv 223.661.683,68 lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1897,08 lei/1000 litri la 1518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2035,4 lei/1000 litri la 1656,36 lei/1000 litri, precum şi scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată”, se arată în document.

Scăderea nivelului accizelor pentru benzine şi motorine a vizat în principal contracararea fenomenului de alimentare cu combustibil în alte state membre care practicau niveluri ale accizelor inferioare celor din ţara noastră, şi prin urmare aveau preţuri la pompă mai scăzute, explică Finanţele.
 
Avem cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 (cu taxe) din UE...
 
În prezent, urmare analizei efectuate în ceea ce priveşte nivelurile accizelor practicate de statele membre, se constată că România are printre cele mai scăzute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevăzute de legislaţia Uniunii Europene.

Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) şi al treilea cel mai mic preţ pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) şi Bulgaria (0,961 euro/litru). 
 
... dar pe locul 15 la cel fără taxe
 
Dacă România are cel mai mic preţ din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de preţul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste ţări producătoare de petrol precum Marea Britanie şi Olanda, dar şi peste ţări precum Austria, Polonia, Bulgaria.

Situaţia este similară şi în cazul preţului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preţ, mult peste ţările producătoare de petrol precum Uniunea Europeană şi Olanda, dar şi peste ţări precum Austria, Italia, Polnia, Bulgaria.

În urma diminuării fiscalităţii la începutul anului 2017 s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în preţul carburanţilor, care era oricum mai redusă comparativ cu nivelul mediu înregistrat la nivelul UE. 
Astfel, în luna iulie 2017, taxele au reprezintat 52% din preţul benzinei, respectiv 50% din preţul motorinei (în România), în condiţiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din preţul benzinei şi respectiv 57% din preţul motorinei.

De asemenea, ponderea taxelor în preţurile de piaţa ale carburanţilor este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte ţări din regiune, precum Austria (60% în cazul benzinei şi 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei şi 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină şi 51% pentru motorină).
 
Preţul carburanţilor fără taxe a crescut
 
Astfel, deşi diminuarea fiscalităţii a vizat reducerea preţurilor de piaţă ale carburanţilor, s-a constatat că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că preţurile fără taxe ale carburanţilor au înregistrat creşteri, astfel încât în prezent ponderea taxelor în preţul carburanţilor este cea mai redusă din Uniunea Europeană, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE.
 

 

citeste totul despre: