Românii ar putea merge în vacanţă cu maşina în tren
0CFR Călători vrea să introducă din această vară, spre Salonic, trenuri care să aibă în componenţă vagoane pentru transportul autoturismelor.
CFR Călători se gândeşte la o soluţie pentru românii care nu vor să conducă foarte multe ore spre destinaţia de vacanţă, dar care au nevoie odată ajunşi acolo de autoturism pentru micile excursii: introducerea vagoanelor pentru maşini.
Ideea acestui proiect nu este una nouă, s-a mai vehiculat încă din 2008-2010, dar nu a ajuns niciodată să fie pusă în practică.
Directorul general al CFR Călători, Iosif Szentes, spune că un test-pilot ar putea fi demarat pentru sezonul care începe la 1 iunie, spre Salonic (Grecia). „Am putea să ne pregătim pentru un astfel de test-pilot pentru sezonul care începe la 1 iunie, spre Salonic. Bineînţeles că, până atunci, cele două vagoane (pentru transportul autoturismelor – n. r.) pe care le avem în dotare ar trebui să fie revizuite, să fie supuse unor reparaţii mai ample şi, în acelaşi timp, să facem un studiu de marketing şi, respectiv o promovare pentru acest tip de serviciu oferit în plus, astfel încât oamenii să capete o obişnuinţă, după modele europene“, a declarat Iosif Szentes, într-un interviu pentru Agerpres.
Directorul CFR Marfă nu a precizat care ar putea fi costul unei astfel de călătorii, cu maşina în tren, dar se va achita un tarif pentru transportul maşinii în vagonul special dotat şi câte un bilet pentru fiecare pasager care va ocupa câte un loc în vagonul destinat călătorilor. Costurile ar putea fi mai mari cu maşina în tren decât pe şosea, însă şi confortul este mai sporit. O călătorie cu trenul până la Salonic durează mai bine de 17 ore la dus şi 23 de ore la întors, iar preţul biletului costă între 90 şi 120 de euro de persoană, în funcţie de opţiunea aleasă (vagon de dormit, cuşetă sau clasa a II-a). La acest cost, s-ar adăuga şi cel pentru transportul maşinii. Cu autoturismul, călătoria durează aproximativ 11 ore, iar cheltuielile aferente carburanţilor sunt de aproximativ 90 de euro pentru două persoane sau de 45 de euro pentru patru persoane.
Călătorie mai lungă, confort mai mare
Iosif Szentes susţine că o călătorie cu maşina în tren presupune mai mult confort, dar şi mai multă siguranţă. „Dacă ajungem la o înţelegere şi cu partea externă şi, la Bucureşti, în Gara de Nord, să avem o rampă mobilă pentru a urca autoturismele în vagonul specializat, am putea să mai câştigăm clienţi, pentru că, transportându-le cu trenul maşinile până la destinaţie, acolo se creează posibilitatea unei mobilităţi mai mari. Chiar dacă timpul pentru a ajunge la destinaţie este mai lung cu trenul, cel puţin se călătoreşte în confort, nu mai sunt expuşi la anumite pericole pe parcursul călătoriei. La întoarcere, la fel. Deci, acest lucru este în atenţia noastră şi sper că vom putea să-l şi finalizăm, într-un fel sau altul“, a spus, pentru Agerpres, directorul CFR Călători.
După Salonic, următoarea destinaţie pentru trenurile cu vagoane pentru transportul autoturismelor ar putea fi Viena, relaţia cu Budapesta. La un moment dat, se discuta de introducerea unor astfel de trenuri şi pe Valea Prahovei, pentru a se evita traficul de pe DN1. „Ar trebui să avem, cel puţin pe parcursul trenului internaţional, dar ar trebui să extindem şi pe relaţia Constanţa, trei staţii, care să fie dotate cu rampe mobile şi noi, CFR Călători, să avem vagoane suficiente pentru transportul autoturismelor mici în condiţii de siguranţă şi la viteza de 160 de km/h“, a mai spus oficialul CFR Călători.