România are prea puţini lideri femei. De ce româncele sunt plătite mai puţin şi promovate mai rar
0Femeile cu funcţii de conducere din România sunt percepute în continuare ca fiind plătite mai puţin decât bărbaţii, arată un raport Deloitte, potrivit căruia femeile continuă să fie promovate mai rar decât bărbaţii.
Conform sursei citate, raportul Deloitte este în contradicţie cu datele Eurostat, care arată că ţara noastră înregistrează al doilea cel mai mic procent privind diferenţele de remunerare între femei şi bărbaţi (3,3%) din rândul statele UE, după Luxemburg.
Studiul subliniază că femeile continuă să fie promovate mai rar decât bărbaţii, 63% dintre respondenţi afirmând că acest lucru are loc des sau foarte des. Una dintre explicaţii poate fi concediul de maternitate care este perceput ca un dezavantaj pentru parcursul carierei femeilor, potrivit opiniilor a 74% dintre respondenţi, care au observat această situaţie des sau foarte des.
Sondajul a fost realizat în rândul reprezentanţilor de sex feminin şi masculin care deţin funcţii de conducere în România şi face parte din programul Deloitte SheXO Club, care se bazează pe construirea unei comunităţi de afaceri dedicate femeilor cu funcţii înalte şi care se concentrează pe dezvoltarea următoarei generaţii de lideri feminini.
Deşi femeile şi bărbaţii obţin rezultate financiare similare privind vânzările şi profitul businessului, 78% dintre respondenţi au în continuare percepţia că bărbaţii au rezultate mai bune în privinţa avansării în carieră (66%).
Pe de altă parte, femeile sunt recunoscute pentru performanţele lor în gestionarea eficientă a resurselor umane (69% dintre respondenţi), dezvoltarea personală şi dobândirea de noi competenţe (56%).
Alexandra Smedoiu, partener, Deloitte România, şi coordonatorul programului SheXO Club, a declarat: ”Schimbarea se produce cu siguranţă în ceea ce priveşte egalitatea de şanse pentru femeile care ocupă funcţii de conducere, iar progresele înregistrate în ultimul deceniu ne încurajează să credem că multe obstacole vor fi depăşite. În România, femeile din mediul de business continuă să prospere la locul de muncă şi acţiunile lor au avut cu certitudine un efect, întrucât ţara noastră a înregistrat una dintre cele mai mari ponderi ale femeilor în funcţii de conducere din 2020 în rândul statelor UE (37%), peste media UE”.
Potrivit sondajului, punctele forte ale femeilor lideri par să fie consecvenţa (92% dintre respondenţi), efectuarea unor sarcini multiple şi simultane (90%), onestitatea (82%), comunicarea (79%), precum şi empatia şi capacitatea de a gestiona echipe mari (78%), în timp ce aspecte precum uşurinţa de a lua decizii (79%) şi abilităţile de conducere (71%) sunt percepute ca fiind specifice bărbaţilor.
Una dintre cele mai importante schimbări evidenţiate de ediţia din 2021 a studiului faţă de cea din 2012 este că aproape jumătate dintre liderii români (46%) preferă o femeie în poziţia de director financiar al organizaţiei, comparativ cu doar 26% în 2012.
Chiar dacă femeile sunt recunoscute pentru abilităţile lor de directori financiari, ele trebuie să depună un efort mult mai mare decât bărbaţii pentru a accesa următorul nivel de conducere, 40% dintre respondenţi afirmând că este mai uşor pentru bărbaţi să fie promovaţi din funcţia de director financiar în cea de director general, în timp ce doar 7% estimează că acesta este cazul femeilor.