Proiectul de ţară: Punct şi de la capăt pe piaţa gazelor naturale în 10 paşi

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

România s-a scufundat continuu în ultimii 25 de ani, ajungând la punctul în care s-au atins şi chiar depăşit multe limite critice. Sectorul gazelor se confruntă în general cu aceleaşi probleme cu care se confruntă întreaga societate.

În absenţa unei viziuni, predomină ipocriziile.

Distrugerea unor sisteme, depăşite, dar funcţionale a adus instabilitate şi haos. Ne frământăm adesea astăzi să descoperim cauzele problemelor noastre, când ar trebui să ne uităm la soluţiile găsite (theoretic corecte) la unele probleme din trecut:

  • spargerea ROMGAZ-ului (2000) – a determinat distrugerea unui sistem funcţional, este adevărat etatist, dar aceasta s-a realizat înaintea construirii noului sistem bazat pe economia de piaţă.
  • instituţii publice de reglementare a pieţei gazelor (2000) – copiate după modelul celor din occident, dar în care angajările s-au făcut în mare parte pe criterii politice şi adesea folosite pentru a răspunde unor interese particulare,
  • privatizările strategice (2004) – au determinat eficientizarea activităţii şi creşterea productivităţii muncii, în aceste companii, dar fără ca reducerile de costuri să se regăsească în bugetul de stat (prin dividende, impozit pe profit etc.) sau în funcţionarea pieţei sau chiar în reducerea de preţ,
  • privatizarea unor pachete minoritare (2008-2012) – care trebuiau să aducă acţionari dornici să îmbunătăţească managementul acestor societăţi, strategii de dezvoltare, dar realitatea a arătat că aceştia s-au dovedit interesaţi doar de obţinerea unor profituri imediate,
  • managementul privat (2012) – care trebuia să aducă politici, eficienţă, eficacitate, productivitate etc., încă se lasă aşteptat.

În fapt haosul de astăzi din piaţa de gaze îşi are originea în deciziile luate în ultimii 15 ani.

Transformarea sistemului etatist în cel de capitalist, în sectorul gazelor naturale, rămâne la 25 de ani, departe de înţelegerea managerilor actuali, care caută (în puţinele momente când o fac), doar îmbunătăţiri pe termen scurt.

Ceea ce se greşeşte şi se continuă să se greşească este desconsiderarea unităţii fundamentale ale acestui sector - oamenii (angajaţi ai Ministerului Energiei, ai ANRE ai operatorilor, furnizorilor, consumatorilor, proiectanţilor, constructorilor) şi lipsa înţelegerii scopului existenţial al sectorului gazelor naturale - vânzarea-cumpărarea gazelor. Oamenii din sector au nevoie unii de ceilalţi pentru a produce rezultate, au nevoie de abilitatea de a învăţa împreună cum să atingă obiectivul de bază al pieţei - tranzacţia.

Relaţia dintre instituţiile statului şi participanţii pe piaţă, relaţia dintre acţionari şi conducătorii societăţilor din sectorul energetic etc., este asemenea relaţiei dintre profesor şi elev (şef şi subordonat, gardian şi deţinut, stăpân şi sclav). Profesorul are răspunsul, elevul se străduieşte să găsească răspunsul. Elevii ştiu când au găsit răspunsul potrivit, doar pentru că le spune profesorul. Elevii ştiu ce au de făcut, doar pentru a-l mulţumi pe profesor şi a trece clasa. Operatorii, furnizorii, consumatorii, proiectanţii, constructorii etc. încearcă doar să le facă pe plac Şefilor/Gardienilor/Stăpânilor, ratând şansa de a îmbunătăţi sistemul care ar trebui, de fapt doar să-i servească pe clienţi.

La această stare externă s-a adăugat o puternică criză organizatională şi mai ales umană unde neştiinţa, frica, automulţumirea şi comoditatea sunt elementele care s-au instalat încet, dar sigur în sectorul gazelor naturale.

Această situaţie se datorează comportamentului conducătorilor din instituţii, care şi-au asumat rolul de atotştiutori, de gardieni, de... în raport cu subalterni şi de vasali în raport cu mediul politic sau grupurile de interese. Acest comportament se datorează calităţii oamenilor care ocupă aceste posturi şi modului în care s-a format şi dezvoltat piaţa (serviciilor şi a produselor), bazată pe principii „100% româneşti”:

  • liberalizăm piaţa, dar NOI o controlăm;
  • transparentizăm totul, dar doar NOI vom cunoaşte;
  • comentezi, te ASFIXIEM cu controale şi te îngropăm în amenzi.

Descrierea Proiectului

Proiectul se adresează partidelor politice, iniţiativelor civice, ONG-urilor etc. interesate de o ROMÂNIE NORMALĂ.

  • Construcţia cadrului legal care să asigure o piaţă liberă şi funcţională  
  • Codul Gazelor Naturale (rescrierea Legii gazelor şi intervenţii asupra legislaţiei conexe).
  • Eliminarea pieţei reglementate a gazelor.
  • Obligarea producătorilor/furnizorilor de gaze din România să-şi publice Ghiduri de bune practici în vânzarea gazelor naturale.
  • Completarea legislaţiei anticoncureţiale şi proceduri de investigare de urgenţă a acestor practici
  • Ghid de Bună Practică pentru alocarea gazelor măsurate
  • Introducerea noţiunii de capacitate rezervată zilnică în punctele existente pe întreg lanţul producţie-transport-distribuţie
  • Rescrierea Codului reţelei de transport de la 0
  • Codul Reţelei de Distribuţie
  • Codul Depozitelor de Înmagazinare
  • Codul Pieţei Gazelor Naturale
  • Constituirea Operatorului de Echilibrare.
  • Introducerea mecanismelor de asigurare a flexibilităţii şi funcţionalităţii pieţei.
  • Dezvoltarea unor sisteme ieftine de garantare
  • Informatizarea activităţii de pe piaţa de gaze  
  • Metode şi măsuri de protecţie a consumatorului vulnerabil  
  • Strategia Guvernamentală de protejare a clienţilor vulnerabili
  • Numirea unei instituţii care să aplice şi coordoneze protejarea clienţilor vulnerabili
  • Codul de bună practică al furnizorilor licentiaţi în susţinerea clienţilor vulnerabili
  • Modificări legislative cu scopul reducerii numărului clienţilor vulnerabili (preplata gazelor, aplatizarea curbei lunare de plată a gazelor).  
  • Regândirea activităţii de proiectare-execuţie-exploatare a obiectivelor din sectorul gazier ca o acţiune destinată stimulării tranzacţiilor  
  • Regândirea sistemului de Autorizarea persoanelor care activează în domeniul proiectării şi construcţiei
  • Condiţionarea specializărilor multiple la nivelul aceleiaşi persoane
  • Stabilirea incompatibilităţii între activitatea de proiectare, verificare şi expertizare la nivelul aceleiaşi persoane
  • Obligativitatea expertizării de către experţi independenţi a lucrărilor din sectorul gazelor naturale ţinând seama de oportunitate, utilitate, fezabilitate, fiabilitate, securitate, siguranţă.
  • Regândirea filozofiei normativelor
  • Regândirea filozofiei standardelor de performanţă
  • Regândirea filozofiei sistemelor de distribuţie
  • Reengineringul sistemului de transport
  • Reengineringul activităţii de depozitare
  • Regândirea metodologiilor de tarifare
  • Sprijinirea înfiinţării Uniunii Inginerilor de Gaze, entitate profesională responsabilă cu pregătirea, instruirea, dezvoltarea şi sancţionarea profesională  
  • Întărirea/înfiinţarea de instituţii cu responsabilităţi în asigurarea funcţionării pe piaţa gazelor naturale
  • Înfiinţarea unui centru de mediere şi soluţionare rapidă a litigiilor pe piaţa de gaze (SAL)
  • Înfiinţarea unui centru de informare şi diseminare a informaţiilor pe piaţa gazelor
  • Schimbarea comportamentului organizaţional al instituţilor cu responsabilităţi pe piaţa gazelor naturale
  • Departament specializat pentru Protecţia Consumatorilor de Gaze, în cadrul ANPC, cu proceduri care să le permită să se autosesizeze şi să răspundă rapid şi profesionist la toate sesizările consumatoriilor de gaze naturale, cu scopul de a-i apăra pe aceştia, de a preveni acţiunile furnizorilor în afara legii şi de a sancţiona dur abuzurile
  • Departament specializat în cadrul Consiliului Concurenţei, cu proceduri care să le permită să se autosesizeze rapid la orice potenţială poziţie dominantă din piaţă, cu scopul de a preveni, proteja, menţine şi stimula concurenţa, şi de a sancţiona dur abaterile de la principiile concurenţei.  
  • Înfiinţarea Autorităţii Naţionale de Dispecerizare şi Securitate Energetică
  • Înfiinţarea unei entităţi cu rol de Autoritatea Naţională de Dispecerizare şi Securitate Energetică unică pentru toate formele de energie
  • Îndeplinirea rolului de Autoritate Competentă (AC) în domeniul gazelor naturale, asigurarea securităţii activităţii offshore, în constituirea şi menţinerea unui nivel minim de rezerve de ţiţei şi de produse petroliere  
  • Integrarea României în Uniunea Energetică sub aspectul pieţei de gaze
  • Numirea entităţii responsabile de integrarea României în Uniunea Energetică
  • Elaborarea strategiei de integrare în Uniunea Energetică  
  • Dezvoltarea şi perfecţionarea resursei umane în sectorul gazelor naturale
  • Numirea entităţii responsabile de securitatea resursei umane necesare funcţionării sectorului gazier
  • Dezvoltarea de programe de studii şi perfecţionare în conformitate cu cerinţele pieţei de gaze  
  • Dezvoltarea investiţiilor şi eliminarea barierelor investiţionale în sectorul gazelor naturale
  • Eliminarea limitărilor privind accesul la terenuri
  • Eliminarea limitărilor care fac imposibilă folosirea drumurilor publice pentru construcţia obiectivelor gaziere
  • Simplificarea proceselor de aprobare şi avizare a lucrărilor de investiţii
  • Armonizări între legile specifice domeniului energiei şi alte legi româneşti sau din UE
  • Stabilitatea unui cadru legislativ şi predictibil în sectorul energetic
  • Politici publice adecvate interesului României  
  • Regândirea managementului participaţiilor statului şi al managementului privat pentru societăţile cu capital de stat din sectorul gazelor naturale  
  • Impunerea unei Guvernanţe Energetice unitare în societăţile şi instituţiile din sectorul gazelor.  

Proiectul de ţară Punct şi de la capăt pe piaţa gazelor naturale şi-a stabilit 8 obiective strategice şi un plan de implementare în 25 de luni.

image

Echipa Asociaţiei Energia Inteligentă este la dispoziţia dvs., va continua să organizeze mese rotunde pentru pregătirea fiecărei etape a acestui Proiect de ţară, va publica puncte de vedere, opinii şi soluţii, va iniţia modificări legislative şi nu va ezita să atace legislaţia abuzivă de pe piaţa gazelor naturale.

Aşteptăm exprimarea susţinerii, formularea de opinii şi sugestii faţă de acest proiect la adresa energiainteligenta@gmail.com

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite