Investiţii la Sfântu' Aşteaptă: România are în derulare 375 de proiecte cu bani de la buget. Terminarea lor necesită 72 de miliarde de lei şi ar dura 9 ani
0Ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat au în acest an 375 de proiecte de investiţii în derulare, în valoare de 8,2 miliarde lei, din care 100 de proiecte sunt semnificative, cu valori de peste 100 milioane lei fiecare, cumulând 7,22 miliarde lei, a declarat Liviu Voinea, ministrul delegat pentur Buget.
„Avem în total investiţii de la bugetul de stat pentru 2014 de 13,3 miliarde lei, dintre care primele 20 de proiecte înseamnă cinci miliarde de lei, deci grosul se duce la proiectele mari. Deocamdată noi am prioritizat în execuţie mai degrabă decât în programare, pentru că nu am avut mijloacele legale pentru a face această prioritizare în programare încă de la formarea Legii Bugetului. Acum ne creăm cadrul legal care în mod obiectiv să permită prioritizarea investiţiilor publice“, a declarat joi ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, la şedinţa Comisiei de Dialog Social (CDS), organizată pentru dezbaterea proiectului de hotărâre de Guvern pentru aprobarea normelor metodologice privind prioritizarea proiectelor de investiţii publice.
Din totalul investiţiilor, 8,23 miliarde lei revin anul acesta celor 375 de proiecte de investiţii publice aflate în derulare, însă ele mai au nevoie de încă 72,6 miliarde lei în anii următori pentru a fi terminate. Cele 100 de proiecte semnificative reprezintă ca număr 26,7% din total, însă valoarea lor însumată are o pondere de 90,4% din totalul finanţărilor necesare, de 65,6 miliarde lei.
Totodată, sunt prevăzute 11 proiecte noi de investiţii în bugetul pentru 2014, cu o valoare de 223,8 milioane lei, iar pentru anii următori vor fi necesari 2,73 miliarde lei pentru a termina aceste proiecte.
Terminare în 9 ani pentru proiectele vechi, sau 12 pentru cele noi
„Dacă bugetarea ar continua ca până acum şi anume toate proiectele să primească câte ceva, dar nu suficient să se termine, durata medie de finalizare a unui proiect este de nouă ani pentru un proiect deja început şi de 12 ani pentru un proiect nou. Noi dorim să reducem această perioadă la chiar mai puţin de jumătate pentru proiectele importante. Prioritizăm întâi proiectele şi apoi introducem aceste proiecte în anvelopa bugetară pe care o avem la dispoziţie, astfel încât primele 20 sau primele 30 sau 50 să primească toţi banii de care este nevoie ca să se termine. S-au terminat astea, la anul primesc următoarele şi tot aşa ca să punem o disciplină în banul public“, a explicat Voinea.
Dragnea are altă prioritizare
Dacă la nivelul autorităţilor centrale există 375 de proiecte în derulare, la nivelul autorităţilor locale sunt câteva mii, existând un alt proces de prioritizare, care se desfăşoară prin Ministerul Dezvoltării Regionale, care beneficiază de asistenţă tehnică de la Banca Mondială pentru prioritizarea proiectelor locale de valori mici.
Programul pentru acest an mai prevede alte cheltuieli de investiţii în sumă totală de 4,87 miliarde lei, pentru care mai trebuie alocate în anii următori 34 miliarde lei.
Infrastructura de transporturi, marele aspirator de bani
Cel mai mare proiect de investiţii publice de la bugetul de stat este magistrala 5 de metrou Drumul Taberei - Universitate, etapa I, cu 436,2 milioane lei alocaţi, urmat de Autostrada Bucureşti - Braşov, cu 429,1 milioane lei, din care 280 milioane lei pentru lucrări pe tronsonul de intrare în Bucureşti şi 149 milioane lei pentru exproprieri de terenuri pe tronsonul Comarnic - Braşov.
Următoarele proiecte de investiţii în topul alocărilor pentru 2014 sunt laserul Extreme Light Infrastructure - Nuclear Physics (ELI-NP) de la Măgurele - 393,2 milioane lei; reabilitarea liniei de cale ferată Braşov - Simeria, componentă a Coridorului IV pan-european, pe secţiunea Coslariu - Sighişoara - 382,7 milioane lei şi autostrada Nădlac-Arad - 360 milioane lei.
Autostrada Lugoj-Deva beneficiază de 333,7 milioane lei, autostrada Sebeş-Turda - 290,8 milioane lei, iar autostrada Orăştie-Sibiu - 285,7 milioane lei.
Printre primele 20 de proiecte de investiţii publice din acest an se mai numără Teatrul Naţional Bucureşti, cu 94,7 milioane lei alocaţi, astfel finalizându-se investiţia, dar şi terminarea digului de larg în portul Constanţa, cu 210 milioane lei.
„Acum trebuie să creăm mecanismul ca oricine va fi la Buget, la Finanţe şi peste un an şi peste trei ani, şi peste cinci ani să trebuiască să urmeze aceiaşi paşi şi să existe o garanţie a faptului că marile proiecte de investiţii vor fi finalizate într-un interval de timp rezonabil“, a spus Voinea.
Mai puteţi citi:
Suntem în Uniunea Europeană doar cu numele, iar realitatea bate orice film. 30 de familii dintr-un sat din Dâmboviţa trăiesc precum în Evul Mediu: fără canalizare, fără apă şi mai ales, fără drum. Oamenii sunt nevoiţi să meargă prin gârlă şi pe poteci de câţiva centimetri pentru că altă variantă nu au. De asemenea, urgenţele sunt rezolvate de angajaţii de la SMURD cu ajutorul tărgilor pentru că maşinile nu pot intra.
Investiţii străine de 1,08 miliarde de euro la Braşov. Jumătate sunt companii germane
Germania totalizează mai bine de jumătate din investiţiile străine de la Braşov, se arată într-un raport al Camerei de Comerţ şi Industrie Braşov. Astfel, din valoarea totală a aportului de capital străin la Braşov, de 1,08 miliarde de euro, 551 de milioane de euro sunt aduse de companiile germane, scrie bizbrasov.ro.
Investiţiile nete realizate în economia naţională au scăzut anul trecut, faţă de 2012, cu 9,3%, la 67,86 miliarde lei (15,3 miliarde euro), a anunţat miercuri Institutul Naţional de Statistică (INS).
Cum „aşterne“ Administraţia Străzilor 531 de milioane de lei pe asfaltul bucureştenilor
Prin bugetul votat de consilierii generali ai Primăriei Capitalei, pe 27 februarie, municipalitatea a alocat 531 de milioane de lei Administraţiei Străzilor. Din această sumă, cei mai mulţi bani se duc către lucrările de investiţii deja începute, doar 25 de milioane fiind bani alocaţi unor lucrări noi.
Stat contra stat în România: o serie de investiţii ale Conpet Ploieşti, transportatorul naţional de ţiţei, sunt blocate deoarece administratorii de drumuri publice solicită companiei plata de tarife, aceştia neeliberând autorizaţiile necesare modernizării conductelor. Compania refuză să plătească, argumentând că şi conductele sunt tot proprietate publică.
Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a anunţat că în luna mai ar urma să fie accesate primele fonduri europene din perioada 2014-2020 pentru proiecte de investiţii în ferme, fiind vorba despre o sumă de 150 de milioane de euro, scrie Mediafax.