Fiscul şi-a pus transportatorii în cap, impozitând diurnele şoferilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Transportatorii au fost pe punctul de a bloca livrările de mărfuri din cauză că unii inspectori ai Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală au interpretat abuziv legislaţia privind impozitarea salariilor.

Un conflict de anvergură naţională era cât pe ce să se declanşeze zilele trecute, după ce mai multe firme de transport au fost puse în situaţia de a plăti retroactiv un impozit pe diurnele şoferilor, pe care angajatorii îl consideră ilegal.

Concret, în urma unor controale recente efectuate la firme care desfăşoară activităţi de transport rutier, organele de control au recalificat retroactiv sumele acordate şoferilor cu titlu de diurnă neimpozabilă drept venituri de natură salarială.

Prin urmare, inspectorii fiscali au calculat impozit pe veniturile din salarii, contribuţii sociale şi accesorii (penalităţi de întârziere) la toate diurnele.

Impozite uriaşe, falimente imediate

Orice firmă de transport, dacă este verificată, i se va aplica această măsură.
Înseamnă că firmele de transport trebuie să plătească în urma încadrării diurnei ca venit salarial 10.000 de euro per vehicul pe an pentru diurna acordată pe transportul internaţional şi circa 9.000 de lei per vehicul pe an pentru cei care au dat diurnă pe intern. În orice variantă, sumele sunt uriaşe.
Înseamnă pentru cinci ani aproximativ şase miliarde de euro.
Nu înseamnă că dacă s-ar pune în practică aceste impuneri, s-ar şi colecta aceşti bani
“, a explicat Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

În situaţia în care aceste măsuri anticipează o abordare generală a organelor fiscale faţă de tratamentul diurnei acordate şoferilor angajaţi de societăţile de transporturi, consecinţele sunt grave.
Este o nervozitate foarte mare în rândul transportatorilor. Se pune problema supravieţuirii.
Vom falimenta în termen scurt, iar dacă măsura se aplică retroactiv, vom intra în faliment imediat
“, au explicat reprezentanţii transportatorilor.

30.000 de firme în pericol

Datorită specificului firmelor de transport, numărul de şoferi angajaţi ai acestora este foarte mare, fiind practic principala categorie de personal generatoare de venituri şi, pe cale de consecinţă, diurnele plătite pentru deplasările externe sunt semnificative.
Firmele nu vor putea face faţă unor astfel de obligaţii suplimentare, iar insolvenţele şi falimentele care cu certitudine vor urma, nu numai că vor distruge această ramură a economiei, ci vor duce la dispariţia a sute de mii de locuri de muncă doar în ramura transporturilor.
Repercusiuni serioase ar fi şi asupra industriilor adiacente, de la cea a leasingului auto, până la combustibili şi service-uri
“, avertizează transportatorii.

Ei spun că schimbarea practicii din ultimii 25 de ani prin nişte simple controale ale ANAF are drept consecinţă creşterea semnificativă a poverii fiscale asupra unui număr de peste 30.000 de societăţi şi a unui număr de peste 350.000 de angajaţi dintr-un întreg sector de activitate.


ANAF a oprit controalele

Văzând anvergura reacţiilor vehemente din partea transportatorilor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a dispus marţi suspendarea tuturor inspecţiilor fiscale la societăţile comerciale care desfăşoară activităţi de transporturi. Suspendarea are loc „până la clarificarea aspectelor de natură fiscală privind modul de impozitare a diurnelor acordate şoferilor“, a anunţat ANAF.

În cursul anului 2014, organele de inspecţie fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală au demarat verificări pe linia prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale, care se manifestă în domeniul muncii nedeclarate şi subdeclarate, în cadrul unui proiect pilot vizând creşterea conformării fiscale în domeniul impozitului pe salarii şi contribuţiilor sociale. În cadrul proiectului-pilot au fost iniţiate inspecţii fiscale şi la societăţi comerciale care desfăşoară activităţi de transporturi, urmare cărora a rezultat necesitatea clarificării tratamentului fiscal al diurnei acordate şoferilor care desfăşoară astfel de activităţi“, se arată într-un comunicat al ANAF.

Conducerea instituţiei a hotărât însă suspendarea tuturor inspecţiilor fiscale la societăţile comerciale care desfăşoară activităţi de transporturi, până la clarificarea aspectelor de natură fiscală privind modul de impozitare a diurnelor acordate şoferilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite