Exporturile Dacia şi Ford din prima jumătate a acestui an au însumat peste 1,5 miliarde de euro, în scădere cu 5,3%

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vânzările de maşini din producţia autohtonă au scăzut cu 18,7%, în timp ce vânzările second-hand au crescut cu 19,5% în primul semestru
Vânzările de maşini din producţia autohtonă au scăzut cu 18,7%, în timp ce vânzările second-hand au crescut cu 19,5% în primul semestru

Exporturile de maşini au scăzut cu 5,3% în primele şase luni ale acestui an, faţă de perioada similară din 2015, la 182.097 de unităţi, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

În total, 90,5% din producţia naţională de maşini a mers la export în perioada menţionată.

Dacă luăm în calcul un preţ mediu de 13.000 de euro pentru maşinile exportate, valoarea acestora a depăşit 2,3 miliarde de euro, potrivit estimărilor News.ro.

Duster, campionul primului semestru

Modelul cu cele mai mari exporturi a fost Dacia Duster, cu 100.182 de maşini, în creştere cu 19,8% faţă de primele cinci luni din 2014.

Duster este urmat de Dacia Sandero, cu 27.078 de unităţi vândute peste graniţe (-7%), Ford B-MAX - 23.254 de unităţi (11,7%), Logan MCV, care a exportat 20.382 de maşini (+0,9%) şi Dacia Logan, cu 11.201 de unităţi trimise peste graniţe, în scădere cu  66,1%, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Producţia a scăzut cu peste 5%

Datele APIA mai arată că  în primul semestru din 2016 s-au fabricat 201.274 de autovehicule, cu 5,3% mai puţin decât în perioada similară din 2015, dar cu 15,7% mai mult decât în luna precedentă (mai).

Dintre acestea, 178.017 au fost produse de către Dacia şi 23.257 de către Ford.

Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 103.473 de unităţi (cu 19,9% mai mult decât în primele şase luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (31.122 de unităţi, cu 6,7% mai puţin decât în 2015), Ford B-MAX (23.257 de unităţi, cu 11,7% mai puţin decât în 2015), Dacia Logan MCV (22.560 de unităţi, +6,7%), şi Dacia Logan (20.862 de unităţi, cu 53,3% mai puţin faţă de 2015).

Piaţa totală a crescut cu 10%

În primul semestru din 2016, piaţa auto românească (autoturisme + vehicule comerciale) a crescut cu  doar 10,2%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015. În interiorul acestei creşteri, autoturismele au un avans de 6,1%.

Cu aproape 12.600 de autoturisme noi vândute, iunie a fost cea mai bună lună din ultimii şase ani, în condiţiile în care ultima lună în care s-au vândut peste 12.000 de maşini a fost iunie 2010, cu aproape 13.900 de unităţi livrate, potrivit datelor APIA.

„În ceea ce priveşte raportul persoană fizică/persoană juridică, vânzările de autoturisme realizate în iunie 2016 au fost într-un relativ echilibru (46% PF vs. 54% PJ), în timp ce pe ansamblul celor şase luni din acest an, acest raport este net în favoarea persoanelor juridice (79%)“, se arată într-un comunicat al APIA.

Aceste date arată efectul de aşteptare generat în piaţă de către programul „Rabla“ care, în acest an, a întârziat extrem de mult, startul efectiv fiind în 14 iunie.

Importurile second-hand au crescut cu 24%

Aceleaşi date arată că, în primele şase luni din 2016, importurile de autoturisme rulate au crescut şi ele comparativ cu 2015, cu 24%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate şi cele noi să fie unul în creştere, respectiv de aproximativ 4 autoturisme rulate la unul nou.

În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piaţa cu o pondere de 52%, în scădere faţă de aceeaşi perioadă din 2015, când, după primele şase luni, ponderea acestora era de 54,9%.

Şi maşinile cu emisii zero sunt tot mai căutate şi pe piaţa românească, unde vânzările de autoturisme electrice şi hibride noi au crescut cu aproape 50% în primele şase luni din acest an, la 307 unităţi, faţă de 205, câte s-au vândut în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit APIA.

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 26,9% sunt autohtone, 21,8% sunt fabricate în Germania, 12,3% sunt din Cehia, 8,5% provin din Spania şi 8,3% din Franţa.

În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au scăzut puternic în primul semestru al anului 2016, respectiv cu 18,7% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere consistentă, de 19,5%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite