Cum se declară şi cum se plătesc contribuţiile pentru pensie şi sănătate la şomaj tehnic
0
Ministerul Finanţelor a anunţat vineri cum se declară şi se plătesc contribuţiile pentru pensii şi sănătate la şomaj tehnic, precum şi bonificaţiile acordate la plata impozitului pe profit sau pe veniturile microîntreprinderilor.
Ministerul Finanţelor a anunţat vineri noile măsuri măsuri fiscale adoptate pe perioada stării de urgenţă:
I. Privind acordarea bonificaţiilor la plata impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, prevăzute de art. 1 al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 33/2020 privind unele mãsuri fiscale şi modificarea unor acte normative
Pentru acordarea bonificaţiilor la plata impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului I 2020, inclusiv a impozitului datorat pentru trimestrul/plata anticipată trimestrială până la termenul scadent cuprins în perioada 25 aprilie - 25 iunie 2020, pentru contribuabilii care intră sub incidenţa prevederilor art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2020, contribuabilii şi autorităţile fiscale vor avea în vedere următoarele precizări:
Ø calculul şi deducerea bonificaţiei din impozitul datorat pentru determinarea impozitului rămas de plată se realizeazã de cãtre contribuabil;
Ø bonificaţia se deduce din impozitul datorat, indiferent de procedurile legale de distribuire şi de stingere a creanţelor bugetare prevãzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedurã fiscalã, precum şi de legislaţia terţiarã corespunzãtoare;
Ø termenul „plătesc” prevãzut de art. 1 al Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.33/2020 are în vedere numai plata efectivã a impozitului datorat diminuat cu suma aferentã bonificaţiei, aşa cum rezultã şi din instrumentul de motivare şi promovare a actului normativ, “în vederea stimulãrii plăţii obligaţiilor fiscale scadente, ţinând cont de necesităţile de finanţare a cheltuielilor bugetare se impune acordarea unor bonificaţii de plată pentru contribuabilii care au capacitate financiară de a plãti impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor”. În acest sens, nu sunt avute în vedere celelalte modalitãţi de stingere a creanţelor fiscale prevăzute de Codul de procedurã fiscală, respectiv nu se calculează bonificaţie pentru: compensare, scutire, anulare, prescripţie, dare în plată sau prin alte modalitãţi prevăzute de lege;
Ø bonificaţia se acordã numai pentru plăţile efectuate dupã data intrãrii în vigoare a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 33/2020 până la data de 27 aprilie 2020, plaţi reprezentând impozit datorat aferent trimestrului I 2020 diminuat cu suma aferentã bonificaţiei; în cazul contribuabililor care intrã sub incidenţa prevederilor art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completãrile ulterioare, bonificaţia se acordã numai pentru plăţile efectuate dupã data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 33/2020 până la termenul scadent cuprins în perioada 25 aprilie - 25 iunie 2020, dupã caz, plăţi reprezentând impozit datorat diminuat cu suma aferentă bonificaţiei.
II. Referitor la depunerea formularului 112 ”Declaraţie privind obligaţiile de plată contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate:
Obligaţiile fiscale reprezentând impozitul pe venit şi contribuţiile sociale aferente lunii martie, cu termen legal de depunere 25 aprilie 2020, vor fi declarate pânã la data de 27 aprilie 2020 inclusiv, prin completarea şi depunerea formularului 112 aprobat prin Ordinul ministrul finanþelor publice, ministrul muncii şi justiţiei sociale şi ministrul sănătăţii nr. 3063/1376/1430/2019.
Formularul se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă şi se poate descãrca de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Pentru declararea obligaţiilor fiscale aferente lunii aprilie 2020, cu termen legal de depunere 25 mai 2020, este în curs de aprobare un nou model de formular 112, în care vor fi evidenţiate reglementãrile legale aprobate în perioada stãrii de urgenţã.
Precizãm cã, potrivit art.XI alin.(7) din OUG nr.30/2020 cu modificãrile şi completãrile ulterioare, termenul de plată şi declarare a obligaţiilor fiscale prevăzute conform alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de şomaj.
Ca urmare, obligaţiile fiscale aferente indemnizaţiilor de somaj tehnic acordate din bugetul asigurări pentru şomaj sau după caz din bugetul de stat în baza OUG nr. 30/2020, cu modificările şi completările ulterioare, plãtite prin intermediul angajatorilor/plãtitorilor de venit, se declarã şi se plãtesc prin declaraţia - formular 112 în conformitate cu aceste prevederi legale, respectiv, pentru sumele încasate de angajatori în luna aprilie - până la data de 25 mai.
Astfel, la modificarea declaraţiei 112, s-au avut în vedere prevederile din Legea pensiilor şi Legea privind reforma în domeniul sănătăţii, în ceea ce priveşte asigurarea continuitãţii calităţii de asigurat în cele douã sisteme.
Pentru asigurarea continuităţii stagiului de cotizare s-a identificat soluţia ca, în declaraţia 112 aferentã perioadei de raportare, să se completeze în anexa Asigurat, pentru fiecare persoană care beneficiazã de indemnizaţie, informaţiile necesare stabilirii stagiului de cotizare pentru perioada de somaj tehnic, pentru fiecare lună în care persoana a beneficiat de indemnizaţie.
De ex: un angajator a încasat în luna aprilie indemnizaţiile pentru luna martie - în D112 aferentã lunii aprilie, care se depune în mai, în anexa Asigurat pe care o completeazã pentru persoana aflată în somaj tehnic va putea înscrie distinct de obligaţiile lunii aprilie, CAS şi CASS aferent lunii martie.