Cristian Ghinea despre Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă: Există o diferenţă mare între ce s-a discutat la Bucureşti şi ce s-a discutat la Bruxelles
0Ministrul Fondurilor Europene Cristian Ghinea susţine că există diferenţe mari între termenii în care s-a discutat la Bruxelles Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) şi felul în care acesta a fost prezentat în România. El a arătat că unele dintre proiectele propuse ca având finanţare prin PNRR nu vor putea fi aplicate dacă nu se încadrează în normele decise la Bruxelles pentru acest plan.
„Pot să vă spun că există o diferenţă destul de mare între ce s-a discutat la Bucureşti despre acest plan şi ce s-a discutat la Bruxelles despre acest plan şi am avantajul de a fi ştiut ambele planuri”, a declarat Cristian Ghinea la Digi 24, referindu-se la modul în care ar urma să fie cheltuite cele 30 de miliarde de euro alocate României prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
Fostul eurodeputat a explicat că planul autorităţilor la nivel european a fost acela de a „reseta” modul în care statul intervine pentru atenuarea efectelor în economie ale crizei sanitare, iar pe acest fond s-a decis creşterea intervenţiei statelor în economie şi în dezvoltare, punându-se accent pe investiţii în energia verde şi pe digitalizare, precum şi pe reforme structurale în sisteme precum cel de pensii sau cel social.
„Nu putem să spunem: Da, domnulle, Uniunea Europeană a decis că minim 37% merge pe energia verde, pe tranziţia verde şi minim 20% merge pe digital.. din păcate, nu o spun ca să critic, o spun factual: planul existent acum nu respectă aceste două praguri. Pot accepta argumentul că nu era decizia finală pe Regulament. Avem acest argument”, a adăugat ministrul.
Întrebat dacă există şansa ca planurile României să fie acceptate la Bruxelles aşa cum sunt ele formulate acum, Cristian Ghinea a răspuns negativ.
„În acest moment nu, pentru că nu respectă aceste... Comisia ar fi în imposibilitate tehnică să le accepte. O să se uite: Ia, din ce aţi pus voi acolo, 37% este verde? Nu! Nu putem să acceptăm, pentru că e ilegal, e un regulament european care trebuie respectat” a răspuns ministrul.
El a explicat că, spre exemplu, alocarea de bani din aceste fonduri pentru autostrăzi nu intră în fondurile pentru energie verde, în timp ce transportul pe calea ferată, da.
„Autostrăzi nu e verde, dar CFR-ul e verde. (...) Nu poţi să te baţi pentru toate, trebuie să-ţi alegi bătăliile. (...) Ce spun acum este că ne vom bate şi, cu ajutorul preşedintelui Iohannis în Consiliu, şi cu ajutorul lui Dacian Cioloş în Parlamentul European şi al co-raportorilor care vor rămâne co-raportori, vor face evaluările anuale pe PNRR, pentru subiectul infrastructură. Însă pe celelalte domenii nu o să rămână. (...) Trebuie să fie mai multă tranziţie verde.” a adăugat ministrul.
El a menţionat că i-a făcut preşedintelui Klaus Iohannis „o cerere de parteneriat” şi că a avut cu acesta un „schimb de păreri foarte interesant şi foarte franc pe acest subiect.