Ce ascunde greva de la CFR. Negocierile s-au încheiat fără soluţie definitivă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nemulţumiţi de salarii, angajaţii CFR au organizat o grevă spontană, miercuri, însă tot ce au reuşit să facă a fost să provoace întârzieri ale trenurilor, negocierile urmând a fi continuate. Pe final de zi, ei au încheiat, doar temporar, un acord care să permită funcţionarea activităţii feroviare.

UPDATE 08.45 Negocierile vor fi reluate astăzi, de la ora 13.00.

UPDATE 22.08 Administraţia CFR SA şi sindicatele feroviare au semnat un acord care asigură cadrul de funcţionare a companiei, până la semnarea noului Contractului Colectiv de Muncă, şi păstrarea drepturilor esenţiale pentru salariaţi, precum sporurile, plata orelor festive, acordarea bonurilor de masă şi a ajutoarelor sociale, anunţă CFR SA.

În cadrul discuţiilor s-a stabilit ca, după aprobarea Bugetului de Venituri şi Cheltuieli - publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor pentru consultare publică -, administraţia şi reprezentanţii salariaţilor să identifice şi să promoveze o grilă de salarizare bazată pe coeficienţi de ierahizare care să reflecte în mod echitabil importanţa funcţiilor şi a meseriilor, mai arată reprezentanţii CFR SA.

***

Angajaţii CFR SA au declanşat miercuri un protest spontan, acţiune care a produs blocarea circulaţiei feroviare şi întârzieri de sute de minute ale trenurilor. Ei cer mai mulţi bani, cu toate că în 2015 cheltuielile alocate de companie pentru salarii au crescut cu 10%, iar pentru acest an ele sunt estimate în creştere cu 22%.

Marţi, contractul colectiv de muncă al angajaţilor a expirat, iar negocierile pentru semnarea noului Contract Colectiv de Muncă 2017-2018 erau în desfăşurare. Administraţia a propus, astfel, pentru a asigura protecţia socială a angajaţilor şi după expirarea contractului colectiv de muncă, încheierea unui Act Adiţional pe o perioadă de minimum 30 zile. Reprezentanţii sindicali au refuzat să facă acest demers, potrivit ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc.

Acum, acest lucru nu mai este posibil, deoarece actul adiţional trebuia încheiat în ziua finalizării contractului, a explicat pentru „Adevărul“ Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.

Bugetul CFR SA prevede pentru anul 2017 o creştere a fondului de salarii cu 22,5%, care se va regăsi, în urma negocierilor cu partenerii sociali, în salariile angajaţilor, potrivit companiei. “Bugetele vor fi aprobate prin Hotărâre de Guvern. În acest moment, proiectele se află pe circuitul de avizare. Chiar ieri am căzut de acord cu lideri ai sindicatelor feroviare asupra prevederilor bugetare din Bugetul de Venituri şi Cheltuieli. Bugetul urmează a fi promovat prin Hotărâre de Guvern şi mai apoi, măsurile împreună cu majorările salariale să se regăsească în Contractele Colective de  Muncă ale celor două companii”, a declarat Răzvan Cuc, Ministrul Transporturilor.

Angajaţii, de capul lor                                 

Angajaţii CFR vor însă o creştere salarială de 25% şi condiţii mai bune de muncă, iar miercuri au declanşat o grevă spontană, blocând gări pentru că nu mai au încredere în promisiunile conducerii companiei feroviare.  „Vrem o majorare salarială undeva la 25%, pentru că în ultimii 10 ani de zile situaţia a devenit critică. Fiind o companie de stat, este anormal ca 40% din angajaţi să ajungă să lucreze pe salariul minim pe economie“, a declarat Iulian Măntescu.

El a precizat că greva angajaţilor nu a fost organizată însă de organizaţiile sindicale, ci doar de anumiţi salariaţi, pe reţelele de socializare. „Faptul că salariaţii au reluat lucrul de la ora 11.00 nu este o decizie a sindicatului, întrucât nici mişcarea de protest nu a aparţinut sindicatului, fiind vorba de a o acţiune spontană, a salariaţilor îngrijoraţi de faptul că astăzi a expirat Contractul Colectiv de Muncă“, a declarat şi Daniel Simionescu, vicepreşedintele  Sindicatului „Mişcare Comercial“ CFR Galaţi.

Acord temporar

Prezent miercuri la negocierile cu sindicaliştii, ministrul Răzvan Cuc a transmis că îşi ia angajamentul ca bugetul să fie promovat şi publicat în Monitorul Oficial în cel mult 30 de zile, potrivit lui Măntescu. „Noi să semnăm pentru aceste 30 de zile un acord şi să continuăm negocierea contractului colectiv de muncă, pe care să îl finalizăm până la apariţia bugetului“, ne-a declarat Măntescu, care a participat la negocieri.

Trenuri blocate

Din cauza protestului spontan al lucrătorilor, a fost afectată circulaţia trenurilor în şapte regionale, în gări fiind oprite, miercuri dimineaţă, aproximativ 150 de trenuri. Nemulţumirile nu au ezitat să apară, trenurile care tranzitau Gara de Nord din Capitală având întârzieri şi de peste 400 de minute.

CFR SA a realizat profit, dar are datorii uriaşe

Într-o analiză a Consiliului Fiscal pentru anul 2015, se arată că CFR SA este compania care adânceşte cel mai mult deficitul bugetar, cu 424 milioane de lei. Alături de CFR Călători, cele două companii de cale ferată aveau un impact negativ de peste 730 milioane de lei în deficitul ţării.

Compania CFR SA a ajuns să aibă în 2015 un profit de 109 milioane de lei, de 12 ori mai mare decât cel înregistrat cu un an înainte, însă pierderile istorice reportate au crescut, la 6,874 miliarde lei, potrivit ultimelor rezultate financiare raportate.

De asemenea, la finalul lui 2015, CFR SA avea datorii totale de 1,4 miliarde lei şi creanţe de încasat de 1,16 miliarde lei, din care 987 milioane lei reprezentau creanţe restante. Cei mai mari datornici erau operatorii feroviari de stat CFR Marfă şi CFR Călători, aflaţi în situaţii mai delicate, cu creanţe restante cumulate de 688,2 milioane lei.

Avansul cheltuielilor a fost de „doar“ 66%, la 3,789 miliarde lei. Cheltuielile totale de personal ale CFR, care includ asigurările şi protecţia socială, au avansat cu 6,4% în 2015, de la 807,43 la 859,26 milioane lei. La acest capitol, cheltuielile cu salariile şi indemnizaţiile au crescut cu 10,4%, de la 633,55 la 699,82 milioane lei.

Cheltuielile de natură salarială prevăzute anul acesta în proiectul de buget al companiei CFR SA se ridică la 995,503 milioane de lei, în creştere cu 22,91% raportat la realizările anului 2016, care s-au ridicat la 809,951 milioane de lei.

Câştigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială este fixat la 3.152,53 lei, iar câştigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor cu salariile ajunge la 3.269,45 lei.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite