Analiză Învaţă să „citeşti“ cifrele companiilor şi să îţi faci propriile rapoarte de analiză

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO wall-street.ro
FOTO wall-street.ro

Înainte, dar chiar şi după ce aţi cumpărat acţiunile unei companii, cel mai probabil veţi fi interesaţi să ştiţi care sunt perspectivele respectivei societăţi. În acest scop, majoritatea investitorilor individuali apelează fie la rapoartele de analiză realizate de băncile şi casele de brokeraj din piaţă, fie încearcă să îşi formeze o impresie pe cont propriu despre companie.

Raluca Florea, analist BCR in cadrul departamentului Pietei de Capital, a creionat o metoda simpla care trebuie urmata atunci cand un investitor incearca sa “citeasca” o companie.

Astfel, intr-o abordare “de sus in jos” (“top down approach”), primul lucru la care investitorul trebuie sa se uite este economia.

Este economia in crestere?

Politicile fiscale si monetare sunt expansioniste sau conservatoare?

Cum evolueaza si care sunt perspectivele viitoare ale principalilor indicatori economici (puterea de cumparare, salariul mediu, cererea interna, investitiile straine directe)?

Urmatorul pas al analizei este reprezentat de o privire mai atenta asupra SECTORULUI din care compania face parte.

Vorbim despre o companie dintr-un sector ciclic (ale carei afaceri scad si cresc in functie de sezon. Ex: hoteluri si companiile de turism) sau non-ciclic (afacerile sunt relativ constante. Ex: producatori de electricitate, companii din industria alimentara)

politici si decizii guvernamentale care influenteaza respectivul sector (ex:noua taxa pe constructii speciale)

care sunt principalele provocari din respectivul sector (ex: competitie prea mare, industrie cu o imagine negativa in media, lipsa informatiilor/transparenta scazuta, etc)

puterea de negociere cu furnizorii si clientii

In final, atentia investitorului trebuie sa fie indreptata catre COMPANIE in sine.

analizarea datelor financiare ale companiei

atentie sporita la declaratiile administratorilor si managerilor companiei

realizarea propriilor estimari bazandu-ne pe datele stranse pana acum

- evaluarea companiei (in comparatie si cu alte societati din domeniu, romanesti sau straine)

Ce este de fapt evaluarea unei companii?

Atunci cand un investitor incearca sa decida daca actiunile unei companii merita sau nu cumparate, prima intrebare care se pune este daca respectivele titluri sunt subevaluate sau supraevaluate. Valoarea unei companii este determinata de o intreaga gama de factori si indicatori, asa ca rareori vom intalni doi analisti sau investitori care sa aiba evaluari absolut identice pentru o actiune.

Citiţi continuarea articolului pe www.wall-street.ro

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite