Reuters: Europa Centrală şi de Est nu mai este low-cost. Modelul forţei de muncă ieftine care a determinat creşterea de la căderea comunismului este pe moarte

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Europa - locuri munca europa- restrictii munca uniunea europeana FOTO Shutterstock

Europa Centrală şi de Est se confruntă cu sfârşitul unei ere economice, ratele de ocupare a forţei de muncă fiind un nivel record, iar muncitorii solicitând salarii mai aproape de nivelurile occidentale, arată o analiză Reuters. Aşadar, modelul de forţă de muncă ieftină care a determinat creşterea de la căderea comunismului este pe moarte.

Astfel, o provocare pentru guvernele şi companiile din regiune este să găsească noi modalităţi de dezvoltare.

Ultimul exemplu în acest sens, scrie Reuters, este fabrica Volkswagen din Bratislava, unde luna trecută o primă grevă la o companie majoră de fabricaţie de maşini a condus la o creştere a salariilor cu 14%, în ceea ce a devenit cel mai recent şi mai puternic semn al schimbării peisajului economic. Volkswagen a fost unul dintre zecii de mari producători occidentali care şi-au croit o cale către Slovacia, Republica Cehă, Polonia şi Ungaria după căderea comunismului în căutarea forţei de muncă ieftină.

Această migraţie spre est a marcat naşterea unui model economic care a transformat regiunea. Însă, cu un sfert de secol după, piaţa regională a forţei de muncă se diminuează, înregistrând o rată a şomajului de un minim record, de aproximativ 3-7% în regiune.

Ca rezultat, salariile cresc mai repede decât în ​​Occident - conduse de Ungaria, cu un salt de 12,8% pe an în martie.

Zoroslav Smolinsky, liderul sindicatului VW Slovacia care a pus la cale greva, s-a alăturat liniei de producţie în 1992, când uzina a fost preluată de VW din Germania. El era plătit cu echivalentul a 75 de euro pe lună în acel moment. „Am putut trăi cu atât”, a spus el, precizând că aşa „a trebuit”. În prezent, cei 12.300 de muncitori din Volkswagen în Bratislava câştigă în medie 1.804 de euro pe lună. În pofida creşterii, salariile rămân însă la mai puţin de jumătate din pachetul salarial mediu oferit de Volkswagen în Germania, iar Smolinsky declară că o astfel de discrepanţă imensă nu mai poate fi justificată. „Timpurile s-au schimbat”, a spus el. „Suntem în UE şi trebuie să ţinem pasul cu tendinţele şi să reducem treptat decalajul”, a mai precizat Smolinsky.

Greva a fost rezolvată odată cu majorarea salariilor, extinsă pe parcursul a mai mult de doi ani, precum şi cu un bonus unic de 500 euro pentru fiecare angajat şi o zi suplimentară de sărbătoare. VW nu este singurul care se confruntă cu creşterea costurilor forţei de muncă şi a grevelor.

Producătorul francez Peugeot şi coreenii de la Kia au crescut ambii salariile în acest an în Slovacia, în timp ce Audi şi Mercedes s-au confruntat cu ameninţări de grevă în Ungaria.

Toate aceste măsuri luate de producătorii auto sunt deosebit de importante pentru că industria auto reprezintă partea leului din investiţiile străine în Europa Centrală şi de Est. De exemplu, diviziile Volkswagen sunt cele mai mari companii în Slovacia şi Cehia, iar Slovacia a devenit cel mai mare producător auto din lume în termeni de autovehicule produse per capita.

Analiştii de la banca rusească de investiţii Renaissance Capital sunt de părere că investitorii străini nu vor abandona actualele proiecte pe care le au în regiune, dar este posibil ca noile investiţii să meargă în altă parte.

"Niciodată Europa Centrală nu va mai oferi ceea ce oferea în anii 1990" se arată într-un raport elaborat de economiştii Renaissance Capital.

Pentru a contracara creşterea costurilor, companiile au început să ia măsuri pentru a îmbunătăţi productivitatea via metode precum creşterea gradului de automatizare, susţin directorii de companii, factorii de decizie şi analiştii. Însă, pe termen lung, unele companii ar putea să se îndrepte spre alte ţări în căutarea de mâna de lucru mai ieftină.

De exemplu, Volkswagen a avertizat că ar putea ocoli Slovacia pentru viitoarele sale investiţii. O nouă creştere semnificativă a salariilor "ar pune în pericol stabilitatea locurilor de muncă", a avertizat Lucia Kovarovic Makayova purtătoarea de cuvânt de la Volkswagen Slovakia.

Analiştii de la Renaissance Capital sunt de părere că investitorii care caută mână de lucru ieftină ar putea să se uite spre sud şi est.

"Credem că următorul val de expansiune a investiţiilor va atinge ţărmurile Turciei şi sudul Mediteranei", fiind vizate ţări precum Maroc, Tunisia, Egipt, dar este posibil să ajungă şi în Ucraina şi Iran, spun aceştia.

Problema discrepanţelor salariale este una intens dezbătută în societăţile şi mediile politice din Europa Centrală şi de Est. Polonezii, slovacii, cehi şi ungurii susţin că vest europenii îi consideră "cetăţenii de gradul doi", iar politicienii au profitat de astfel de nemulţumiri pentru a cere salarii mai mari. Premierul slovac Robert Fico şi-a declarat sprijinul pentru salariaţii de la Volkswagen care au intrat în grevă, în timp ce în Cehia partidul la putere a demarat o campanie de afişe înaintea alegerilor din octombrie cu titlul "Sfârşitul mâinii de lucru ieftine".

Însă obiectivul politicienilor şi liderilor sindicali de a aduce salariile la nivelul din Occident trebuie să fie însoţit şi de măsuri pentru a creşte valoarea adăugată a industriilor. Potrivit datelor OECD, o oră de muncă în Germania produce o valoare de 52,7 euro faţă de doar 19,4 euro în Cehia. Unul dintre motive este şi acela că multe firme din Cehia produc componente ieftine pentru marile lanţuri globale în loc de produse finite care aduc marje şi profituri mai mari.

Peter Stracar, directorul GE pentru regiunea Europei Centrale şi de Est, susţine că succesul viitor al industriei din regiune depinde de migraţia în zona afacerilor cu valoare adăugată mare. "Trebuie să găsim modalităţi pentru a crea mai multă tehnologie cu valoare adăugată în CEE, iar General Electric este în avangardă", a declarat Stracar.

Potrivit acestuia, regiunea are mai mult de oferit decât salarii mici, citând drept exemplu factori precum stabilitatea sistemelor juridice şi proximitatea geografică de pieţele din Europa Occidentală.

 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite