Efectele unui Brexit „dur” vor fi decisive pentru capacitatea de inovaţie şi pentru competitivitatea industriei auto britanice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Efectul Brexit asupra sectorului auto al Marii Britanii îşi arată deja primele semne negative: investiţiile, producţia şi vânzările în declin. Sunt anticipate obstacole financiare şi o scădere a calităţii forţei de muncă, arată un studiu Coface.

Dependenţă puternică de piaţa europeană

După o creştere excepţională a producţiei vehiculelor, înregistrată la jumătatea anului 2016 (1,02 milioane de unităţi vândute, în urcare cu 8,5% pentru perioada ianuarie - august comparativ cu aceeaşi perioadă în 2015), 2017 a cunoscut o scădere a producţiei de aproape 2%. Dinamica sănătoasă a exporturilor din această industrie, orientată puternic către piaţa europeană (79% dintre vehiculele asamblate în Marea Britanie sunt exportate, dintre care 56% către celelalte ţări ale UE) nu compensează scăderea cererii interne generate de o pierdere a încrederii consumatorului.

Dependenţa industriei auto britanice de piaţa europeană nu se opreşte la exporturi. Sectorul importă 56% dintre piesele necesare pentru asamblarea unui vehicul şi este bine integrat în lanţul valoric european, permiţându-i să optimizeze costurile, stocurile şi timpii de producţie.

În paralel, din 2016, s-a observat un declin abrupt al investiţiilor furnizorilor şi producătorilor auto (o scădere de 36%, comparativ cu media pentru perioada 2011-2015), o tendinţă care devine mai pronunţată în 2017, în ciuda lansărilor a 28 de noi modele (toţi producătorii de vehicule la un loc) propuse între 2017 şi 2024. Perspectivele legate de dificultăţile şi de rezultatul negocierilor Brexit riscă să prejudicieze în continuare interesul ţării pentru investiţii străine, inclusiv companiile mamă (Tata Motors, BMW, Nissan şi PSA) ale unui număr important de mărci auto britanice.

Eforturile de competitivitate şi inovaţie, în pericol                                                           

„Piaţa unică europeană este în mod clar vitală pentru industria auto britanică. În scenariul unui Brexit dur, cu implementarea unor controale stricte ale bunurilor şi cu aplicarea tarifelor OMC, riscurile ar fi multiplicate”, declară Khalid Aït Yahia, economist în cadrul Coface specializat în sectorul auto şi metale.

Trei consecinţe majore s-ar face simţite în acest caz:

-           Scăderea competitivităţii

Regatul Unit nu are un număr suficient de furnizori locali de echipamente. În Europa, o piesă auto poate călători prin 15 ţări  înainte de a fi asamblată, în final, la un vehicul. Lipsa unui acord de comerţ liber cu Uniunea Europeană ar însemna costuri mărite cu 10% pentru un vehicul şi cu 3% pentru o piesă, conform tarifelor care derivă din acordurile OMC.

-           Lipsa forţei de muncă calificate

Statutul de membru în Uniunea Europeană al Regatului Unit facilitează angajarea inginerilor şi a tehnicienilor calificaţi în contextul unui deficit de absolvenţi în domeniul ştiinţific şi tehnic formaţi în ţară. În consecinţă, ţinând seama de restricţiile asupra imigrării economice solicitate de tabăra „plecării”, dificultăţile în acest domeniu vor fi exacerbate pe termen scurt şi mediu.

-           Semne de întrebare care planează asupra finanţării inovaţiilor

Poziţia de lider a Marii Britanii în Europa în dezvoltarea vehiculelor hibride şi electrice derivă, în parte, din programele de finanţare a inovaţiilor lansate de Uniunea Europeană (programul cadru FP7 2007-2013, urmat de planul Horizon 2020, dar şi de un împrumut de 250 MIL Lire Sterline din partea Băncii Europene de Investiţii). În perioada post-Brexit, semnele de întrebare care planează asupra finanţării inovaţiilor ar putea submina şi mai mult sectorul auto britanic.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite