Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF, la Adevărul Live: Şapte societăţi de asigurare din zece care vând RCA sunt pe pierdere, suntem sub nivelul anului 2010

Preşedintele ASF a explicat, la Adevărul Live, care sunt soluţiile pentru reducerea tarifelor la poliţele RCA

Companiilor de asigurare le-a fost mai uşor să spună tarifele RCA cresc din cauza normelor ASF, a declarat, la Adevărul Live, Mişu Negroţoiu, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF). El a precizat că directivele europene limitează intervenţia în materie de preţuri, dar că a cerut societăţilor de asigurări să reevalueze diferenţele între şoferii tineri şi cei mai în vârstă.

Despre pieţele financiare non-bancare

Se discută în domeniul asigurărilor despre plasamente în instrumente cu venit fix, acestea sunt obligaţiunile. La fel la pensii, este nevoie de instrumente cu venit fix şi randamente cât mai bune. Pe piaţa de capital, ne-am concentrat să construim o piaţa de capital normală, lichidă.
 
Despre asigurarea obligatorie a locuinţei
 
La RCA avem un nivel de acoperire la 75% deşi norma europeană este de 85%. La locuinţe suntem la 20%. Este obligatorie, dar nu este unanim. La RCA trebuie să îţi iei poliţe la şase luni, este pe termen scurt, pe când la locuinţe este pe termen lung. La RCA te amendează poliţistul, pe când la locuinţă, nu. Dacă iau la socoteală cutremurul din 1977, atunci toate sunt insuficiente: şi primele şi rezervele şi reasigurările. Putem să luăm ceva intermediar, nu ştim dacă un astfel de cutremur este doar în Bucureşti sau în toată ţara.
Dacă ne uităm la frecvenţa cataclismelor, cele mai multe sunt inundaţiile şi acestea sunt cele mai multe în partea asta a Carpaţilor, în sud şi în est. 
Asigurarea locuinţelor în pieţele vest-europene este mai mult facultativă. Noi din legea PAID nu am văzut o acoperire mai mare, practic suntem la acelaşi nivel cu cel de dinainte de lege. În Cehia este facultativă asigurarea şi acoperirea este 60%.
Discutăm cu comisiile pentru îmbunătăţirea cadrului legislativ. Vrem să facem amendamente astfel încât să acoperim cât mai echilibrat, că dacă facem modificările şi nu sunt aplicate pentru dacă că am avea nevoie spre exemplu de un miliard de euro, atunci rămânem cu modificarile în braţe.
 
Preţ de referinţă pentru RCA, de la vară
 
Vom oferi pe piaţă un preţ de referinţă, cu care conducătorii să se ducă să negocieze cu societăţile. Dar acest calcul este o analiză tehnică, nu este o oferă comercială. Fiecare companie de asigurare pote apoi să îşi facă propriile calcule. Nu ştim dacă acet preţ de referinţă va fi făcut public, dar ceva va fi făcut. Piaţa nu este omogenă, există o tendinţă de individualizare. Noi vrem să facem o piaţă lichidă în cazul RCA. Studiul actuarilor va fi gata între trei-şase luni. Discutăm cu Consiliul Concurenţei ce putem face pentru informarea consumatorilor.
 
 
Cum se stabileşte noţiunea de "tânăr"
 
Noi nu intervenim pe segmentare, este la latitudinea companiilor cum fac. Unele companii au categoria până la 25 de ani, alţii la 30, alţii până la 35 de ani. Noi ne-am concentrat pe cei până la 25 de ani, care sunt câteva zeci de mii şi unde preţurile erau de 5 ori mai mari. Noi arătăm cu degetul spre brokerii de asigurare, pentru că sunt prea mari cheltuielile cu distribuţia, dar ei sunt interfaţa între consumator şi asigurator. Trebuie să terminăm cu stocul acesta de plângeri, cu plăţile întârziate. Brokerii au venit cu un cod de conduită.
 
Din rapoartele Poliţiei tinerii până la 30 de ani sunt 8% din asiguraţi şi generează 30% din accidentele grave. Dar până la urmă ei se întreaba "dar ce vină am eu că alţii au făcut accidente" sau "ce vină am eu că stau în Bucureşti"? Dar până la urmă este şi o solidaritate de vârstă, la noi există un sistem cu bonus-malus, bonusul a funcţionat, dar malusul, nu. Când îi ceri 1.500 de lei poţi să îi dai înapoi 500 de lei anul viitor dacă s-a situat sub media categoriei, dar dacă are deja 1.500 de lei de plătit nu mai poţi să îi mai pui încă 500 de lei. Şi ce faci? Pui la poliţa următoare. Şi atunci vii anul viitor şi se scumpeşte poliţa şi te întrebi: "Dar ce am făcut, că n-am făcut nimic?". Problema este că nu există continuitate, adică anul viitor te duci la altă societate, care nu îi dă bonusul pentru anul trecut.
 
RCA-ul nu este o afacere, şi se şi vede asta, şapte companii din zece care vând RCA sunt pe pierdere. Noi nu suntem acum nici la nivelul anului 2010. În acest moment, poliţele iau în calcul mai mult autovehicolul, nu şoferul.

Despre poliţele RCA

A fost o problemă delicată, am primit mesaje pe toate canalele. Nu tinerii au fost în stradă, dar asta este altă discuţie. Am primit mesaje de la parlamentarii din teritoriu, pe canale media. Este o reaşezare a pieţei, din 2010 tarifele s-au dus în jos în timp ce riscurile şi costurile s-au dus în sus. Noi am intervenit prin nişte norme pentru a reduce costurile, iar aceste costuri au fost folosite ca instrumente de marketing. Companiile de asigurare întrebate de clienţi de ce se scumpesc poliţele RCA au zis "pentru că ASF-ul a impus aceste norme".

Directivele europene limitează intervenţia autorităţii în materie de preţuri. Am cerut să reevalueze diferenţele între tipuri.


Avem încă mari probleme în piaţă, dar în fond aceasta nu este problema tinerilor, nu sunt ei de vină. 

Apoi mai este problema protecţiei consumatorului, când la RCA nu sunt despăgubiţi terţii, căci trece foarte mult timp până când sunt despăgubiţi, trec 30-60 de zile până primesc efectiv banii. 

Se poate vorbi de o presiune a pieţei, nu o presiune politică, pentru că parlamentarii care mi-au spus despre RCA nu interveneau pentru ei, ci pentru cei cu care se întâlneau. Am şi eu LinkedIn şi Facebook şi foarte multă lume mi-a scris. Noi când avem probleme ne adresăm unor consumatori, trebuie să ştim dacă nivelul economisirilor poate absorbi o majorare de tarife. Trebuie să vedem şi gradul de acoperire cu poliţe obligatorii, avem o obligaţie europeană de a acoperi 85% din şoferi, nu suntem încă acolo.


Produc tinerii din România mai multe accidente decât şoferii mai în vârstă? Este vârsta principalul criteriu luat în calcul la stabilirea tarifului pentru RCA? De ce cele mai multe reclamaţii privind serviciile asiguratorilor vizează produsele de pe segmentul auto şi cum se poate rezolva această problemă? Acestea sunt întrebări la care va răspunde Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF, la Adevărul Live. 

 
În România, dintr-un număr total de 3,111 milioane de poliţe RCA pentru persoane fizice, în vigoare la 31 decembrie 2014, 47.987 de poliţe erau aferente şoferilor sub 25 de ani, reprezentând 1,54% din total.
 
Potrivit ASF, din cele 11 societăţi autorizate la nivelul anului 2014, primele trei deţin o cotă de piaţă cumulată de peste 50%, iar două societăţi cu probleme financiare grave (Astra şi Carpatica Asig - n.r), aflate în regim de supraveghere, deţin 32% din piaţă.
 
Rata combinată a daunalităţii - raportul dintre cheltuielile cu daunele plus rezervele de daună şi încasările din vânzarea de asigurări - pe segmentul RCA a depăşit 100% în ultimii cinci ani, respectiv 110% în 2010, 127% în 2011, 118% în 2012, 120% în 2013 şi 111% în 2014.
 
Astfel, pentru fiecare leu subscris din poliţe RCA, asigurătorii au plătit daune mai mari de 1 leu. 
 
citeste totul despre: