Ieftinirea petrolului ajunge cu întârziere în benzinăriile din România. Cotaţiile ţiţeiului au scăzut cu 32% de la 1 iulie, preţul carburanţilor a fost redus cu 6%

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preţul petrolului a scăzut pe pieţele internaţionale cu peste 30% de la 1 iulie, dar carburanţii comercializaţi la staţiile din România s-au ieftinit doar cu puţin peste 6%.

Declinul major al cotaţiilor la barilul de petrol se simte cu întârziere în România, în condiţiile în care preţul ţiţeiul a scăzut de la 1 iulie cu 32%, dar benzina comercializată în staţiile locale s-a ieftini cu numai 6,8%, iar motorina – cu aproape 6%. 

Benzina avea la 17 august un preţ mediu de 5,369 lei pe litru în ţara noastră, potrivit ultimei raportări a Comisiei Europene, iar la 29 iunie – de 5,761 lei pe aceeaşi cantitate. La motorină, preţul a evoluat în intervalul menţionat de la 5,536 lei pe litru la 5,205 lei. 

Acesta este preţul mediu raportat de Comisia Europeană pentru carburanţi, însă unele benzinării au redus între timp preţurile chiar şi sub 5 lei pe litru. 

Exprimat în euro, preţul mediu din România se situează la 1,212 euro pe litru în cazul benzinei, fiind mai mare decât în ţări precum Polonia (1,172 euro/litru), Bulgaria (1,175 euro/litru), Ungaria (1,182 euro/litru) sau statele baltice. Taxele reprezintă 55% din preţul la pompă, restul fiind costurile şi profitul petroliştilor.

Motorină mai scumpă decât în Germania şi Franţa

La motorină, în schimb, preţul mediu din ţara noastră era la 17 august de 1,175 euro pe litru, mai mare decât în Polonia (1,073 euro/litru), Austria (1,087 euro/litru), Ungaria (1,135 euro/litru), şi fiind la acelaşi nivel cu cel practicat în Bulgaria. Concomitent, motorină mai ieftină se vindea şi în Luxemburg (1,003 euro/litru), Spania (1,096 euro/litru), Franţa (1,127 euro/litru), Germania (1,157 euro/litru), dar şi Slovacia (1,124 euro/litru), Cehia (1,156 euro/litru) sau Croaţia (1,158 euro/litru).

Cu ochii pe petrolişti

Preţurile la pompă au scăzut cu 6,8% în România în intervalul 1 iulie-17 august în cazul benzinei şi cu 5,98% în cazul motorinei. Exprimând preţurile în euro, scăderea este de 5,57% la benzină şi de 4,73% la motorină.

În Bulgaria, benzina s-a ieftinit doar cu 0,34%, în vreme ce la motorină s-a consemnat un declin de 2,24%. În schimb, în Ungaria, preţurile la benzină au suferit o reducere de 4,54% pentru benzină şi de 5,8% la motorină. Şoferii din Polonia au constatat şi ei scăderi de 0,59% la benzină şi de 4,45% la motorină. În Austria, benzina s-a ieftinit în perioada menţionată cu 4,35%, în timp ce dieselul este cu 7,41% sub nivelul de la sfârşitul lunii iunie.

Consiliul Concurenţei a anunţat recent că monitorizează din nou evoluţia preţurilor la carburanţi, pentru a observa dacă scăderea preţului la barilul de ţiţei se transmite mai departe consumatorilor.

„Ne-am uitat la ce date avem de la Comisia Europeană. Datele au latenţa lor, avem o reducere de 12% faţă de anul trecut la preţul cu tot cu taxe practicat la pompă. Fără taxe, reducerea ar fi de 20-22%. Am ajuns sub media europeană. Vrem să lăsăm lucrurile să se aşeze şi apoi să vedem ce ne scot în evidenţă aceste date“, a declarat, pentru „Adevărul“, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

El a mai precizat că în acest moment „suntem la mila evenimentelor“ internaţionale care influenţează preţul barilului de petrol, astfel că instituţia pe care o conduce doreşte înlesnirea deschiderii de benzinării pentru a stimula competiţia pe acest segment. „Ce aş vrea să facem, indiferent de pieţe, este să vedem de ce este dificil să înfiinţezi o benzinărie. În alte ţări, retailerii, marii comercianţi au propriile benzinării. Vrem să uşurăm deschiderea de benzinării. Nu o să schimbe radical piaţa, suntem la mâna evenimentelor din Iran, din SUA etc, dar măcar la noi în ţară să ştim că am făcut tot ce depinde de noi“, a completat Chiriţoiu.

Cum justifică benzinarii

Benzinarii din România justifică ieftinirea lentă a combustibililor prin faptul că, deşi ţiţeiul s-a ieftinit, cotaţiile internaţionale ale carburanţilor (Platts), în funcţie de care sunt stabilite tarifele la pompă, au crescut în acest an. „Preţurile la pompă reflectă cotaţiile internaţionale la benzină şi motorină. Cotaţiile internaţionale la benzină şi motorină sunt influenţate de cotaţiile la ţiţei, dar şi de alte elemente, prin urmare pot avea, pe termen scurt, evoluţii divergente faţă de cotaţiile la ţiţei. Acest lucru s-a întâmplat inclusiv în prima parte a acestui an, când cotaţiile internaţionale pentru benzină au crescut semnificativ“, declarau reprezentanţii Petrom la începutul acestei luni.

Preţul ţiţeiului a plonjat la 44 de dolari pe baril

Preţul petrolului a scăzut cu 32% de la 1 iulie, în urma supraproducţiei realizate de statele OPEC şi a afluxului de hidrocarburi extrase de SUA din şisturi, dar şi ca urmare a problemelor economice din China. Astfel, ţiţeiul Brent – de referinţă pe piaţa europeană – se tranzacţiona la 1 iulie la 64 de dolari pe baril, în vreme ce marţi cotaţiile se situau la 44 de dolari. Scăderea s-a accentuat în ultimele zile, din cauza crahului bursier din China, investitorii fiind îngrijoraţi de starea economiei asiatice din cauză că aceasta este cel mai mare consumator mondial de materii prime şi al doilea de petrol.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite