Cinci români s-au împăcat cu bancherii după ce au apelat Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
banci credite ghiseu dare in plata _foto Adevarul

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) - instituţie creată în acest an cu scopul declarat de a oferi soluţii alternative în litigiile dintre clienţi şi bănci - anunţă că a reuşit în primele patru luni finalizarea a cinci din cele 117 solicitări.

„În patru luni, la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare s-au înregistrat 117 solicitări concrete.

Dintre ele, 94 au fost primite pe e-mail şi 23 au fost depuse la sediul CSALB. Acestea au fost distribuite aleatoriu către conciliatorii colaboratori ai centrului“, a precizat CSALB.

Ce solicitări au consumatorii

Cele mai frecvente solicitări venite din partea consumatorilor sunt legate de restituirea comisionului de risc perceput pentru un credit, rescadenţarea creditului, diminuarea ratei lunare, rate considerate de către consumator ca fiind mărite în mod abuziv, returnarea comisionului de administrare care, potrivit consumatorilor, a fost reţinut în mod nejustificat, comision de monitorizare credit, comisoane de risc considerate de consumatori ca fiind abuzive, reducerea marjei şi îngheţarea cursului valutar la data încheierii contractului de credit în franci elveţieni.

Din cele 117 solicitări, 16 au fost transformate în dosare, iar 14 sunt în diferite faze de soluţionare, dintre care fac parte cele cinci deja soluţionate.

În alte două dosare, consumatorul nu a acceptat soluţionarea propusă de conciliator, unul dintre motive fiind acela că solicitase deja comerciantului soluţionarea litigiului prin dare în plată.

Un alt dosar se află în faza preliminară, iar clientul aşteaptă confirmarea conciliatorului, iar într-un alt dosar consumatorul s-a retras, deoarece a ajuns la o întelegere cu comerciantul.

CSALB a fost înfiinţat prin Ordonanţa de Guvern 38/2015, intrată în vigoare în septembrie 2015 şi care a transpus în legislaţie o directivă europeană pentru soluţionarea ca alternativă extrajudiciară a litigiilor dintre instituţiile financiare şi clienţi.

CSALB a demarat activitatea de soluţionare alternativă a litigiilor în data de 1 martie 2016, dată la care s-a înregistrat şi prima cerere de la consumatori.

Instituţia este coordonată de patru membri desemnaţi de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Asociaţia Română a Băncilor (ARB), Banca Naţională a României (BNR) şi asociaţiile de consumatori, la care se adaugă un membru independent, ales de ceilalţi patru.

De ce este controversat CSALB

Crearea CSALB a stârnit controverse în special din cauza modului de finanţare.

Centrul are un buget anual de 600.000 de euro, iar sumele vor proveni în special de la bănci şi instituţiile financiare nebancare (IFN), astfel că nu vor fi costuri pentru clienţi.

Chiar şi aşa, unii reprezentanţi ai consumatorilor spun că există o problemă de credibilitate a conciliatorilor, din moment ce CSALB este finanţat de bănci.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite