Atenţie, şoferi: firmele de asigurări insolvente nu acoperă marile daune RCA. Cum devii bun de plată cu poliţa în mână

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă o companie de asigurări intră în faliment, poliţa încheiată de aceasta acoperă doar pagubele de 100.000 de euro, restul căzând în sarcina celui care a provocat accidentul.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ar trebui să atenţioneze utilizatorii de RCA, respectiv carte verde, să încheie poliţe numai la societăţile de asigurare solvabile.

Motivul: în situaţia în care un asigurător intră în faliment, chiar dacă Fondul de Garantare ar mai avea resurse pentru despăgubiri, acestea sunt limitate la 100.000 euro pe cererea de despăgubire, arată, într-un comunicat, reprezentanţii transportatorilor rutieri din România.

Potrivit Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), orice sumă care trebuie despăgubită peste această valoare rămâne în răspunderea utilizatorilor.

Cum devii bun de plată cu poliţa RCA în mână

Sumele maximale de despăgubire pot fi limitate la 5 milioane de euro, precum în România, sau nelimitate, precum în Franţa.

Concret, conducătorul auto al unui autovehicul din România care produce o vătămare corporală severă unui director general de bancă din Franţa poate ajunge să plătească sume de peste 10 milioane de euro despăgubiri, în condiţiile în care poliţa unei firme viabile i-ar acoperi dauna.

„În cazul unei firme de asigurări româneşti în insolvenţă, tot ce depăşeşte suma suportată de Fondul de Garantare - 100.000 de euro - va trebui suportat de utilizatorul poliţei RCA/carte verde“, susţin reprezentanţii UNTRR.

Ei consideră că, permiţând funcţionarea în continuare a unor astfel de firme în România, ASF expune consumatorii de RCA/carte verde la riscuri de plată de până la 4,9 milioane de euro pentru eventuale daune produse în România şi la sume posibil mult mai mari pentru daune produse în ţări în care nu există astfel de plafoane.

Piaţa RCA, paşi siguri spre colaps

„Măsurile de creştere a solvabilităţii, aplicabile începând cu 1 ianuarie 2016, îi pun în dificultate şi pe asigurători, şi pe asiguraţi.
Societăţile de asigurări au nevoie de mai mulţi bani, iar acţionarii nu sunt dispuşi să mai aducă bani de acasă pentru o afacere care nu e mereu atât de profitabilă pe cât s-ar fi aşteptat“, se mai precizează în comunicat.

Transportatorii români deja cumpără aceste asigurări direct de la firme de asigurări din străinătate, astfel că „soluţia rămasă este creşterea valorii asigurărilor obligatorii“.

„În această piaţă liberă, costul RCA/carte verde va depăşi foarte probabil 10.000 de euro per vehicul comercial şi 1.000 euro pe Logan peste 6 luni, şi atunci autorităţile vor constata colapsul pieţei RCA/carte verde“, avertizează UNTRR.


Şoferii plătesc prea mult

O cercetare de tip „mystery shopping“ realizată de ASF şi consultată de Profit.ro arată că şoferii care cumpără RCA nu sunt analizaţi conform sistemului bonus/malus, deşi acesta este obligatoriu prin lege. Analiza arată că şoferii plătesc cu până la 50% în plus pentru poliţa RCA.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite