Transportatorii rutieri de mărfuri îşi cresc veniturile, dar şi pierderile. Un sfert din firmele de profil nu au desfăşurat în realitate nicio activitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile active în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri şi-au crescut veniturile în ultima perioadă, însă evoluţia pozitivă a acestui indicator nu se regăseşte şi în performanţa financiară a jucătorilor de profil, sectorul înregistrând pierderi, potrivit unei analize Coface.

„Acest lucru se datorează unui mediu concurenţial foarte agresiv, într-o piaţă monopolistă care reuneşte firmele cu un nivel ridicat al levierului financiar şi operaţional. Ultimii ani au marcat o perioadă de creştere a investiţiilor, dar care au fost finanţate într-un mod defectuos, respectiv printr-un grad foarte redus de capitalizare“, se arată într-un comunicat al Coface.

Conform situaţiilor financiare publicate de Ministerul Finanţelor, firmele care au domeniu principal de activitate „transportul rutier de mărfuri“ au generat în 2012 o cifră de afaceri totală de 24 miliarde de lei şi 130.233 de locuri de muncă, deţinând astfel o pondere de 3,5% din efectivul de salariaţi înregistrat la nivelul întregii economii.

Aproximativ 25% din firmele care au depus declaraţiile pentru 2012 nu au desfăşurat în realitate nicio activitate şi doar 904 de firme din acest sector au afaceri anuale de peste 1 milion de euro, reprezentând 3% din totalul firmelor active, dar generând aproximativ 63% din veniturile înregistrate la nivelul întregului sector.

Totodată, cifrele arată că 5 din 10 companii prezintă un grad de capitalizare negativ (echivalent cu o îndatorare mai mare de 100%), acestea fiind cu preponderenţă firmele de dimensiune mică sau sub medie.

Pentru anul 2013, Coface a analizat individual, din punctul de vedere al clasei de risc şi al comportamentului de plată, un eşantion de 2.752 de companii din sector, existente în propriul portofoliu, care generează aproximativ 61% din totalul cifrei de afaceri înregistrate la nivelul întregului sector, constatând că 71% dintre firmele analizate prezintă un risc de insolvenţă peste medie.

Din punctul de vedere al regimului de plată, aproximativ 55% dintre companii efectuează plăţile foarte lent, sau nu respectă condiţiile contractuale şi doar 20% efectuează plăţile fără întârzieri.

„Deşi Guvernul a luat măsuri concrete pentru menţinerea preţurilor şi a competitivităţii la nivel regional, în ceea ce priveşte transportul rutier de mărfuri, rămâne de văzut şi ce impact va avea majorarea accizei pe carburanţi asupra rezultatelelor financiare pe 2014 ale firmelor din sector. Chiar dacă vor recupera 4 cenţi din cei 7, situaţia lor financiară deja precară, propagată din trecut, ar putea avea efecte asupra profitabilităţii şi stabilităţii pe termen lung“, a declarat Constantin Coman, country manager al Coface România.

Coface este o subsidiară a grupului francez Natixis şi este specializată în managementul investiţiilor şi al serviciilor financiare.

    

Mai puteţi citi:

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite