Marii retaileri susţin că grupuri de interese demonizează supermarketurile şi le transformă în „ţapi ispăşitori“ în contextul reducerii TVA la alimente

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, a dispus verificări în mai multe hipermarketuri din ţară pentru a vedea dacă retailerii au marit artificial peţurile înainte de reducerea TVA la alimente de la 1 iunie FOTO Eduard Enea
Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, a dispus verificări în mai multe hipermarketuri din ţară pentru a vedea dacă retailerii au marit artificial peţurile înainte de reducerea TVA la alimente de la 1 iunie FOTO Eduard Enea

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale (AMRCR) susţine că acuzaţiile de creştere artificială a preţurilor înainte de reducerea TVA fac parte dintr-un „plan al grupurilor de interese“ deranjate de lupta cu evaziunea fiscală, acesta urmărind demonizarea supermarketurilor şi transformarea lor în „ţapi ispăşitori“.

„În această strategie distructivă nimic nu a fost uitat: s-au folosit termeni precum «sabotaj» sau «tun» sau expresii precum «profiturile se ascund în buzunarele comercianţilor» pentru a ilustra situaţii de modificări ale preţurilor la diverse produse, fără a se fi menţionat dacă aceste produse erau sau nu în promoţie în perioadele monitorizate, dacă diferitele comparaţii se refereau la aceeaşi marcă de produs, acelaşi producător, acelaşi comerciant sau aceeaşi unitate de măsura. Retailerii au fost acuzaţi de practici incorecte în relaţiile cu furnizorii precum şi de transfer al profitului în afara ţării, folosindu-se, bineînteles, întreg arsenalul naţionalist-populist de rigoare“, se arată într-un comunicat transmis de AMRCR. 

Retailerii afirmă, de asemenea, că unii „investitori“ vor să transfere către supermarketuri pierderile suferite ca urmare a precărităţii propriului management. „Însă fără îndoială cea mai mare surpriză sau, mai bine zis, stupefacţie ne-a fost provocată de uşurinţa cu care, sub pretextul sprijinului acordat producătorilor locali, s-au promovat concepte şi iniţiative care nu numai că nu au nimic de-a face cu existenţa unei pieţe libere şi concurenţiale, dar în subsidiar urmăresc să deturneze o parte a consumului către proprietarii pieţelor, unde cvasi-totalitatea operaţiunilor comerciale este nefiscalizată“,mai arată reprezentanţii asociaţiei. 

Marii comercianţi susţin şi că ideea închiderii supermarketurilor duminica şi în timpul sărbătorilor legale este deplasată şi nejustificată. „Obiectivul urmărit este acelaşi - diminuarea sumelor vărsate la bugetul statului prin scăderea vânzărilor“.

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale arată de asemenea că acuzaţiile de creştere artificială a preţurilor nu au fost confirmate de nicio instituţie abilitată în acest sens şi că a recomandat membrilor săi să utilizeze toate instrumentele comerciale pe care le au la dispoziţie pentru ca scăderea TVA să se regăsească în preţul la raft.

În urmă că două săptămâni, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat că se teme ca în această perioadă să nu apară înţelegeri între magazine, lanţuri de magazine şi între producători care să încerce să păstreze în profiturile lor reducerea TVA la 9% la alimente începând cu 1 iunie.

Un raport analizat la începutul lunii mai de Guvern privind preţurile la alimente din marile magazine nu prezintă informaţii legate de creşterea acestora înainte de reducerea TVA, Consiliul Concurenţei urmând să ceară informaţii retroactive privind preţurile practicate şi să verifice, aleatoriu, aproximativ 600 de magazine. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite