INFOGRAFIE 15 ani de la primul mall din România. Ce galerii noi au apărut după Bucureşti Mall şi câte vor mai apărea pe harta Capitalei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bucureşti Mall a devenit, în timp, un model după care s-au ghidat mai mulţi investitori în galeriile comerciale
Bucureşti Mall a devenit, în timp, un model după care s-au ghidat mai mulţi investitori în galeriile comerciale

După deschiderea Bucureşti Mall, din toamna lui 1999, în Capitală au apărut nouă galerii comerciale şi investitorii sunt hotărâţi să-şi continue „invazia“.

În urmă cu exact 15 ani, la începutul lunii septembrie 1999, concernul turc Fiba Holding a inaugurat Bucureşti Mall şi, odată cu el, o nouă etapă în istoria retailului românesc: era mallurilor.

Până atunci, românii aveau doar centre comerciale destinate exclusiv  cumpărăturilor; de atunci, pe lângă cumpărături se mai pot şi relaxa la o cafenea, la o pizzerie sau fast-food, la o consolă de jocuri sau chiar într-un cinematograf, mallul fiind conceput ca un oraş în miniatură.

De altfel, după momentul 1999, chiar şi unele centre care iniţial erau exclusiv comerciale au început să-şi amenajeze spaţii destinate altor activităţi pentru clienţi.

Până în prezent, în Capitală au apărut nouă malluri – Bucureşti Mall, Plaza România, City Mall, Băneasa Shopping City, Liberty Center, Grand Arena Mall, AFI Palace Cotroceni, Sun Plaza şi Promenada – şi a dispărut unul, City Mall.

Iar pentru viitorul apropiat sunt programate să se finalizeze lucrările la alte trei: Mega Mall (în zona Arena Naţională, inaugurare în 2015), ParkLake Plaza (în zona Titan, inaugurare în 2016) şi Veranda (în zona Obor, inaugurare în 2016).

Bucureşti Mall, 30.000 de clienţi pe zi

Suntem mândri că am fost cea dintâi companie de dezvoltatori imobiliari care le-a dăruit românilor primul centru comercial modern la nivel local, în 1999. Deşi competiţia s-a intensificat semnificativ în decursul ultimilor 15 ani, am reuşit să rămânem unul din cele mai importante malluri în ochii locuitorilor Capitalei. Astăzi, Bucureşti Mall are 95 de chiriaşi, iar, la finalul renovării, va avea 115 magazine. După o evaluare a numărului de clienţi care au vizitat Bucureşti Mall din 1999 până în prezent, am constatat că am depăşit un prag impresionant de peste 166,8 milioane de persoane“, a afirmat Yurdaer Kahraman, global CEO commercial Real Estate Properties Fiba Holding, dezvoltatorul mallului din cartierul bucureştean Vitan.

Dacă acesta a fost numărul total de clienţi, după un calcul simplu ajungem la concluzia că Bucureşti Mall a fost vizitat, în medie, de peste 11 milioane de clienţi pe an, respectiv 30.400 de clienţi pe zi.

În ultimii 15 ani, am investit peste 60 de milioane de euro în acest centru comercial“, a subliniat CEO-ul Fiba, adăugând că suprafaţa închiriabilă ajunge la 40.500 de metri pătraţi. Yurdaer Kahraman a mai precizat că Bucureşti Mall va demara în curând „singurul program de loializare a clienţilor din România“.

image

Dependenţi de marii chiriaşi

De-a lungul acestor 15 ani, piaţa mallurilor (căci în Capitală putem vorbi deja despre o piaţă cu acest profil) a fost mereu dependentă de evoluţia afacerilor marilor retaileri, chiriaşii galeriilor comerciale.

Printre cei mai activi retaileri prezenţi în malluri se numără cei profilaţi pe fashion (C&A, H&M, Inditex, New Yorker, Kenvelo, Reserved, Takko, Deichmann, Humanic), dar mai ales marii jucători din industria alimentară (Penny Market, Profi, Lidl, Mega Image sau Carrefour Express).

Cei trei lideri din domeniul electrocasnicelor, Altex, Domo şi Flanco, au fost de asemenea activi, cu deschideri de magazine în aproape toate galeriile comerciale.

Potrivit analizelor unor companii de consultanţă imobiliară, chiriaşii din malluri plătesc, în medie, 60-70 de euro pe metru pătrat pe lună. În galeriile mai mici, chiriaşii plătesc 60-65 de euro pe metru pătrat.


Rata de ocupare urcă spre 100%

Rata de ocupare în centrele comerciale prime din România a trecut pragul de 95% în primul semestru, fiind pe un trend ascendent atât în Bucureşti, cât şi în alte oraşe din ţară.

Evoluţia este influenţată de lipsa de noi dezvoltări şi de nevoia retailerilor de a se extinde, potrivit unui studiu al DTZ Echinox. „Diferenţa dintre proiectele de retail prime şi cele secundare rămâne semnificativă.

Proiectele dominante înregistrează o rată de neocupare sub 5% în Bucureşti, indicator care va continua un trend descendent şi în a doua jumătate a anului“, menţionează compania de consultanţă imobiliară.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite