Azamat Zhangulov: Rompetrol, investiţia Kazahstanului în Europa
0Rompetrol nu intenţionează să realizeze alte investiţii majore în România în cazul în care memorandumul cu statul român nu se aprobă, însă va continua să investească în modernizarea activelor din Franţa, grupul având „planuri concrete“ şi pentru extinderea în Turcia, a declarat Azamat Zhangulov, vicepreşedinte al Rompetrol Group.
Reporter: KazMunayGas (KMG) este acţionarul principal al Grupului Rompetrol. Ce reprezintă Rompetrol în strategia KMG?
Azamat Zhangulov: Grupul Rompetrol este o componentă esenţială în strategia pe care o dezvoltă KazMunayGas (KMG). Prin achiziţia Grupului Rompetrol în 2007, KMG a devenit un important jucător pe piaţa europeană de oil&gas. Rompetrol este cel mai important activ în străinătate al KMG. Rolul Grupului Rompetrol în cadrul KMG este foarte uşor de intuit, este o companie cu operaţiuni în 12 ţări.
Putem spune că Rompetrol este important nu doar pentru KazMunayGas, dar şi pentru Kazahstan?
Rompetrol a deschis calea pentru Kazahstan, calea de intrare în pieţele europene pentru resursele importante pe care le avem. Mai mult decât atât, deşi este un brand românesc, Rompetrol promovează în toate aceste pieţe valorile şi viziunea KMG, dar şi identitatea de ţară a Kazahstanului şi metaforic, putem spune că Rompetrol este un important ambasador al Kazahstanului si a culturii kazahe în toate pieţele în care este prezent Grupul.
În această linie, schimbă cu ceva această strategie de dezvoltare internaţională decizia recentă a Curţii Constituţionale legată de legea de adoptare a Memorandumului cu Rompetrol?
Am mai spus destul de clar. Nu intenţionăm să facem alte investiţii în România dacă memorandumul nu se aprobă. Ne vom continua planurile şi activitatea în proiectele existente, ne reafirmăm angajamentul faţă de Grupul Rompetrol, dar în ceea ce le priveşte pe cele din cadrul fondului de investiţii nu este cazul dacă nu suntem siguri că investiţiile noastre sunt protejate. Suntem investitori importanţi, Grupul Rompetrol a contribuit la bugetul de stat al României prin taxe, impozite, din 2007, cu peste 7 miliarde de dolari, o medie anuală de 1 miliard de dolari.
Piaţa europeană este foarte competitivă. Care este strategia KMG privind extinderea şi modernizarea Grupului Rompetrol pentru a creşte competitivitatea?
Proiectele recente demonstrează angajamentul pe termen lung al KMG faţă de Rompetrol, precum modernizarea rafinăriei Petromidia, cea mai mare din România, precum şi cel mai modern terminal maritim, ce a permis KMG utilizarea activelor Rompetrol de pe coasta Mării Negre, ca un hub de distribuţie a resurselor provenite din centrul Asiei. Perla coroanei, Petromidia, este una dintre ultimele trei rafinării funcţionale din România, cu cea mai mare capacitate de procesare – 43% din producţia din România. Într-o perioadă de dezindustrializare şi de lipsă a proiectelor, Rompetrol a demonstrat că este un investitor serios. De asemenea, Rompetrol Petrochemicals, situată pe platforma de la Năvodari, este ultima unitate de profil din România, sector vital pentru această industrie. Prin aceste investiţii am crescut calitatea produselor nostru şi vom creşte şi calitatea serviciilor pentru clienţii şi partenerii nostri, la un preţ corect.
Criza din ultimii ani a afectat extinderea sau dezvoltarea?
În ciuda crizei care afectează piaţa domestică, România, cât şi o parte semnificativă din ţările în care avem operaţiuni, prin investiţii asumate de KMG, Rompetrol a fost într-o continuă creştere din 2007. Am ajuns la o cifră de afaceri de 10 miliarde de dolari în 2012, cu peste 7.000 de angajaţi în 12 ţări, în bazinul Mării Negre şi cel al Mării Mediterane.
Care sunt planurile companiei?
Vom continua modernizarea activelor Rompetrol în perioada următoare, pentru a creşte eficienţa economică şi a ne consolida prezenţa în pieţele europene. Franţa este un exemplu clar în privinţa interesului nostru pentru Europa de Vest, iar Turcia va fi un stâlp important în consolidarea poziţiei în regiunea Mării Negre. Nu suntem la început, Rompetrol este una dintre companiile mari din zonă, dar este o cale pe care am ales-o, avem planuri concrete şi vom continua.