La Teen Fest 2018, zece zile pline de teatru de bună calitate!
0În urmă cu exact un an, atunci când scriam cronica celei de-a treia ediţii a „Teen Fest“, festival organizat de Primăria Capitalei prin Teatrul „Excelsior“ mă întrebam ce fel de teatru vor adolescenţii şi dacă cele zece zile de festival au răspuns exigenţelor adolescenţilor. Răspunsul era afirmativ, aşa cum nutresc convingerea că s-ar cuveni să sune şi răspunsul referitor la ediţia din anul 2018.
Şi în acest an, selecţioner unic şi director al Festivalului a fost teatrologul Oana Borş, iar continuitatea la timonă unei manifestări de cultură teatrală cu un profil special şi cu un public-ţintă situat, vorba lui George Banu, într-un entre-deux, un entre-deux nu numai de vârstă, mi se pare că este o idee excelentă a directorului general al Teatrului, actorul Adrian Găzdaru ca şi a directorului executiv al Festivalului, Maria Rotar.
În cele zece zile de festival care şi anul acesta a avut o dimensiune internaţională (pe lângă numeroase Teatre din Bucureşti şi din ţară au putut fi văzute şi o trupă din Italia, cu Cinema Paradiso, şi una din Lituania, cu Identify) au fost funcţionale nouă secţiuni de o mare diversitate. Le enumăr, cu regretul că nu am putut lua parte la toate manifestările desfăşurate sub egida lor. Reborn Classics, Teen Attitude, #împreună, #teatrulînlicee, #TeeninThe Spotlight, #desprejocurilecopilăriei, atelier Teen-Fest, Radio Teen Fest. Carevasăzică, cum doriţi şi cum vă place! Adică adolescenţii au avut parte de zece zile pline, cu spectacole care li s-au adresat, încercând să le ofere posibile răspunsuri la întrebările lor acute şi chiar să le stârnească întrebări. Spectacole de mare valoare artistică în care s-au propus viziuni noi, moderne, asupra unor semnificative scrieri ale literaturii dramatice universale, spectacole în care s-au depănat ori anticipat amintiri din anii de şcoală, spectacole în care s-au propus viziuni SF despre viitor, spectacole cu cântec, muzică şi dans, spectacole care s-au adresat preadolescenţilor şi adolescenţilor cu nevoi speciale. Mai exact, pe afişul celei de-a patra ediţii a Teenfest au figurat 18 spectacole profesioniste, spectacole de teatru şi scurtmetraje realizate de adolescenţi, dar şi evenimente conexe.
Spectacolele profesioniste au purtat semnături regizorale însemnate. Ale unor mari maeştri, aşa cum sunt Andrei Şerban (cu un excepţional Pescăruş de la unteatru, în care a strălucit o distribuţie absolut excepţională), Mihai Măniuţiu (care a dat la Teatrul Odeon, în colaborare cu Ada Milea, o viziune complexă şi amuzantă asupra Jurnalului lui Robinson Crusoe), dar ale unor tineri regizori cu o carte de vizită deja consolidată. Aşa cum sunt Erwin Simsensohn (Aniversarea de la Teatrul Mihai Eminescu din Botoşani), Eugen Gyemant (Avioane din hârtie de la Secţia română a Teatrului Naţional Radu Stanca din Sibiu), Vlad Cristache (cu un excelent spectacol cu R.U.R. de Čapek, montat cu actorii Secţiei germane a aceluiaşi Teatru), Alexandru Mâzgăreanu (profund şi plin de întrebări spectacolul Mamă, mi-am pierdut mâna de la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ), Radu Apostol (cu un bine ritmat, dar şi sensibil spectacol intitulat Wanda, realizat cu merituoasa trupă tânără a Teatrului Gong din Sibiu), dar şi cu deja premiatul Amintiri din epoca de şcoală de la Centrul Educaţional Replika), Radu Iacoban, cu o perspectivă modernă asupra dificilei piese Richard II, jucată sub titlul Viaţa şi moartea lui Richard 2, Catinca Drăgănescu care a adaptat interesant şi destul de convingător celebrul roman Minunata lume nouă a lui Huxley (Teatrul Excelsior). Acestora li s-au alăturat foarte tinerii regizori ori cei aflaţi la primii paşi în această profesie cu antecedente în altele tot din domeniul teatrului, precum Andrei Măjeri (Teatrul Municipal din Baia Mare a lăsat o bună impresie cu spectacolul Dragă doamnă profesoară), Silvia Roman (Missoury Sky, o producţie a Teatrului gazdă), Oana Răsuceanu (În faţă la O 12), Nicoleta Lefter (Visând glasuri, la Teatrul Gong din Sibiu).
Aşadar, adolescenţii s-au întâlnit cu Shakespeare revizitat (cazul Richard II), sau remixat (de minunatul Alex Ştefănescu în superbul lui 9 piese remixate, cu Cehov, aproapele nostru, cu scrierile lui Gellu Naum, cu dramaturgia contemporană sau extem contemporană, românească sau din străinătate, cu literatură de anticipaţie, cu amintiri sau cu aspecte contemporane ale şcolii, cu muzica ce le este pe plac. Au fost şi ei producători de spectacole, aşa că, cine ştie?, într-o bună zi poate că îi vom vedea în ipostaza de actori, regizori sau spectatori, au jurizat (poate că avem de-a face chiar cu un viitor critic exigent şi tenace) şi au decis care este cel mai bun spectacol (opţiunea lor a fost Mamă, mi-am pierdut mâna! de la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ), au luat parte la o premieră a Teatrului-gazdă (Arlecchino şi pierdutele iubiri, în regia lui Enrico Bonavero), familiarizând-se cu datele esenţiale ale commediei dell’arte, au fost invitaţi să sesizeze interferenţele dintre teatru şi cinema. Însă, poate, mai presus de toate, au avut extraordinara şansă de a fi în preajma unor actori mari, importanţi sau cu viitor cert. Aşa cum sunt Radu Micu, Mircea Alexandru Băluţă, Antoaneta Hristu, Dana Marineci, Bogdan Nechifor, Dan Pughineanu de la Teatrul-organizator, Sorin Ciofu, Gina Pătraşcu-Zamfirache şi Răzvan Amitroaie (Botoşani), Inna Andriuca, Andrei Dinu, Eduard Trifa, Eduard Bindiu, Denisa Blag de la Baia Mare, Ali Deac, Fekete Robert, Valentin Späth, Alexandra Ioana Şerban de la Sibiu, Aida Avieriţei, Dragoş Ionescu, de la Piatra Neamţ, Florina Gleznea, Katia Pascariu, Liviu Romanescu, Ionuţ Vişan, Tudor Aaron Istodor, Cristi Iacob, Lucian Iftime, Andrei Seuşan, Gabriela Iacob, Mihai Smarandache, Marius Damian, Marius Stănescu, Antoaneta Zaharia, Cezar Antal, Constantin Cojocaru, Anda Saltelelchi de la Bucureşti. Şi, desigur, last but not least, întreaga, minunata distribuţie a Pescăruşului. Adică Ionuţ Vişan (Medvedenko), Sabrina Iaschievici (Maşa), Constantin Cojocaru (Sorin), Bogdan Nechifor (Treplev), Alina Rotaru (Nina), Vitalie Bichir (Dorn), Florina Gleznea (Polina), Gelu Niţu (Şamraev), Claudia Ieremia (Arkadina), Emilian Oprea (Trigorin).