Cartea a avut un succes uriaş odată cu lansarea ei la Târgul de specialitate de la Frankfurt. Ediţiei print, vândută, din câte se spune, în 700.000 de exemplare, repede tradusă în 27 de limbi străine, prezenţei acesteia în fruntea topului Spiegel Bestseller, adăugându-i-se urgent un audiobook al cărui succes se explică şi prin lectura calificată a fi fost de excepţie a actorului Christoph Maria Herbst.

Cartea face parte din seria romanescă a ucroniilor istorice. A literaturizării aşa-numitei istoriei contrafactuale. A acelui tentant şi atât de înşelător ce ar fi fost dacă. Mai exact. În anul 2011 îşi face pe neaşteptate apariţia Hitler. Adolf  Hitler în persoană. Nebăgat în seamă de câţiva copii care băteau mingea pe un teren de joacă, privit cu oarecare curiozitate de vânzătorul de la un chioşc de ziare, socotit ca o reîncarnare a lui Charlie Chaplin, celebrul protagonist al filmului Dictatorul, de proprietarii de origine turcă ai unei curăţătorii chimice rapide, privit mai întâi ca un actor excentric aflat în căutarea unui succes ieftin, de calitate îndoielnică. Socotit pe urmă drept mijloc de îmbogăţire rapidă de producătorii de televiziune care încep să îl invite la talk-show-uri, dotat cu asistentă personală care îl iniţiază în tainele internetului şi ale poştei electronice, aspru criticat de o anumită parte a presei care îi pune la zid discursurile extremiste, bătut de nişte tineri nemulţumiţi de faptul că cel socotit de ei un impostor ar pune în primejdie imaginea sfântă a creatorului naţional-socialismului. Adaptat, pe cât se poate, gândirii politic corecte, de vreme ce ştie că ar fi mult mai bine să evite abordarea chestiunii evreieşti.


FOTO Rab Zoltan


Acest cât se poate de real Adolf Hitler care le-a supravieţuit tuturor dictatorilor contemporani lui (Stalin, Mussolini, Antonescu), poate şi fiindcă e vegetarian, vrea să cunoască pe îndelete situaţia actuală a Germaniei şi a Lumii. E nemulţumit de cancelarul Angela Merkel, emite teorii cu iz geopolitic, aspiră la o întâlnire cu preşedintele Republicii, nu crede în validitatea Uniunii Europene şi a monedei unice euro. Primeşte oferta de a scrie o carte şi îşi pregăteşte revenirea în politică sub lozinca Nu a fost totul rău. De care ştim că se folosesc astăzi nu doar apologeţii neo-fascismului, ci şi cei care cred deopotrivă că valoarea de întrebuinţare a comunismului ar trebui refolosită.

Sigur, cartea lui Timur Vermes e de un haz nebun, numai că valoarea ei creşte şi prin nenumăratele avertismente conţinute, avertismente referitoare la capacitatea de seducţie a unor idei bolnave ce pot oricând să ne sucească minţile.


FOTO Rab Zoltan

Ia uite cine a venit! a fost translatat în registru dramatic de  dramaturgul Mihai Ignat. Versiunea în limba maghiară a respectivului scenariu a fost dată de Demény Peter. Iar regizorul Theodor-Cristian Popescu în echipă cu scenograful Mihai Păcurar (autorul unui decor dinamic, făcut din panouri mobile şi o seamă de obiecte de mobilier) a realizat un savuros spectacol de comedie. Bine articulat, atent ţinut în hăţuri, remarcabil ritmat cu actorii Trupei Tompa Miklós ai Naţionalului târgumureşean.

Toate rolurile, indiferent de dimensiune (am văzut pe scenă actori mai mult decât stimabili, care au în palmares roluri importante, rostind şi numai câteva replici cărora talentul lor le-a conferit substanţă şi percutanţă), sunt tratate cu maximă seriozitate, la remarcabile cote de profesionalism. După părerea mea, menţiuni speciale ar merita Korpos, András, Bokor Barna, Varga Balász, Moldová Orsolya, B. Fülöp Erszébet, Tollas Gábor, Varga Andrea, László Csaba, Henn János, Nagy Dorottya.


FOTO Rab Zoltan

Acum, să recunoaştem că greul pământului, cum se zice, se află pe umerii marelui actor maghiar din România (da, aşa trebuie socotit!) care este Biró József. Prima mare calitate a jocului acestuia e că nu a apelat la caricatură, la trimiterea personajului său în derizoriu. A ştiut că o astfel de operaţiune, altminteri extrem de tentantă şi foarte la îndemână, ar fi fost mortală pentru întregul spectacol. Biró József a identificat acele mijloace de natură să aducă pe scenă un Hitler mai mult decât credibil. Similar celui ce a sedus o lume în 1933 şi mulţi ani încă după acel moment fatidic din istoria Europei. Fiindcă, la urma urmei, ce altceva decât credibilitatea a putut determina seria atât de bogată de atitudini, acţiuni, reacţii pe care le istoriseşte spectacolul?

Teatrul Naţional din Târgu Mureş - Trupa Tompa Miklós - IA UITE CINE S-A ÎNTORS – dramatizare de Mihai Ignat după romanul omonim al lui Timur Vermeş; Traducerea în limba maghiară: Demény Peter; Dramaturgia: Mihai Ignat; Regia: Theodor Cristian Popescu; Scenografia: Mihai Păcurar; Muzica originală: Sebastian Androne; Cu: Biró József, Harsány Simon,Henn Domahidi Sámuel,Ördög Magor Levente, Máthe Zsolt, Benö Kinga, Korpos András, Tóth Jess, Bokor Barna, Varga Balász, Ördög Miklós Levente, Demeter Márk Christopher, Moldován Orsolya, B. Fülöp Erzsebet, Tollas Gábor, Varga Andrea, Kovács Botond, László Csaba, Fülöp Bea, Szabadi Nóra, Csiki Szabolcs, Ruszuly Ervin, Henn János, Nagy Dorottya; Data reprezentaţiei: 3 decembrie 2017